Webteksten die werken: acht tips

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 02 april 2016
Webteksten

Webteksten

Het schrijven van webteksten is een vak apart. Het is totaal anders dan schrijven voor papieren media. Dat komt onder andere omdat je van papier anders leest dan van het beeldscherm:

  • We lezen van het beeldscherm minder nauwkeurig dan van papier.
  • Beeldscherm-lezen verloopt 20 tot 30% langzamer dan papier-lezen.

(bron: Nieuwe media en lezen)

Onderzoek heeft ook aangetoond dat internetgebruikers pagina’s scannen in een F-vorm. Ze lezen weinig tot niets. Hun ogen vliegen over het scherm en blijven kort hangen bij de meest opvallende dingen. Pas als die interessant lijken, schenken ze aandacht aan de inhoud.

Met deze gegevens moet je rekening houden als je content schrijft voor een website.

Acht tips

1

Zet je belangrijkste boodschap bovenaan

Werk volgens het principe van de omgekeerde piramide: zet de clou van je verhaal in de eerste zin. De details kun je later wel uitwerken. Het is nu eerst de kunst je lezer te boeien en vast te houden. Daar heb je maar een paar seconden voor!

De grootste misser? Vage en lange inleidingen.

2

Denk vanuit je bezoeker

Waarom zou een bezoeker naar deze site komen? Wat zoekt hij daar? Formuleer de vragen die de doelgroep heeft en beantwoord die dan ook. Schrijf in elke zin het woord u/uw of jij/jouw. Dat dwingt je vanuit de lezer te denken.

De grootste misser? Beginnen met de historie van je bedrijf of een overdosis aan informatie over jezelf.

3

Wees kort maar duidelijk

Lezen van een beeldscherm gaat 25% trager dan lezen van papier. Wees dus kort en duidelijk en houd je tekst beknopt. Voorkom scrollen binnen een tekstdeel.
1) Maak alinea’s niet te lang.
2) Gebruik korte zinnen.
3) Gebruik opsommingen.

De grootste misser? Zinnen van meer dan 20 woorden, alinea’s van meer dan 10 regels en pagina’s zonder duidelijke structuur.

4

Breng focus aan in je teksten

Schrijf over één onderwerp in je tekst en breng zo mogelijk nog meer focus aan in je alinea’s. Gaat je tekst over meer dan één onderwerp? Maak er dan twee pagina’s van. Dat is ook beter voor je zoekresultaten.

De grootste misser? Hoppen van het ene onderwerp naar het andere op één pagina. Of nog erger: in één alinea.

5

Gebruik heldere titels en tussenkopjes

De titels en tussenkopjes moeten duidelijk aangeven waar de tekst over gaat. Zo kan de bezoeker de pagina eerst ‘koppensnellen’ voordat hij kiest wat hij gaat lezen.

De grootste misser? Titels en tussenkopjes die grappig, origineel of sexy bedoeld zijn.

 6

Schrijf verzorgde spreektaal

Schrijf enkelvoudige zinnen. Schrijf actief en persoonlijk met een minimum aan lijdende vormen. Formuleer vanuit de bezoeker (u, uw, jij, jouw).

Vermijd samenstellingen.
Schrijf niet: Vergelijkingstabel, Consumententest, Productspecificaties
Schrijf wel: Vergelijk, Test, Specificaties

De grootste misser? Veel lange onpersoonlijke zinnen met worden.

7

Kies goede zoekwoorden

Bepaal van tevoren op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden in Google. Verwerk die zoekwoorden op allerlei plekken in je site:
– in titels en subkopjes,
– in de lopende tekst op statische pagina’s,
– in blogs en andere dynamische pagina’s,
– in fotobijschriften.

De grootste misser? Een zoekwoord geforceerd tien keer vermelden in een enkele alinea, of helemaal geen zoekwoorden gebruiken.

8

Gebruik zinvolle hyperlinks

Breng hyperlinks aan in je tekst en controleer of ze werken. Geef de links een zinvolle omschrijving, die duidelijk maakt wat je krijgt als je erop klikt.
Klik hier is een slechte titel voor een link.
Lees de nieuwe folder is een veel betere link.

Let op! Onderstrepingen of afwijkende kleuren in de lopende tekst suggereren hyperlinks!

De grootste misser? Links die niet in een nieuw venster openen (dan ben je je bezoeker kwijt!).

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Scroll naar top