Webteksten die werken: acht tips

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 02 april 2016
Webteksten

Webteksten

Het schrijven van webteksten is een vak apart. Het is totaal anders dan schrijven voor papieren media. Dat komt onder andere omdat je van papier anders leest dan van het beeldscherm:

  • We lezen van het beeldscherm minder nauwkeurig dan van papier.
  • Beeldscherm-lezen verloopt 20 tot 30% langzamer dan papier-lezen.

(bron: Nieuwe media en lezen)

Onderzoek heeft ook aangetoond dat internetgebruikers pagina’s scannen in een F-vorm. Ze lezen weinig tot niets. Hun ogen vliegen over het scherm en blijven kort hangen bij de meest opvallende dingen. Pas als die interessant lijken, schenken ze aandacht aan de inhoud.

Met deze gegevens moet je rekening houden als je content schrijft voor een website.

Acht tips

1

Zet je belangrijkste boodschap bovenaan

Werk volgens het principe van de omgekeerde piramide: zet de clou van je verhaal in de eerste zin. De details kun je later wel uitwerken. Het is nu eerst de kunst je lezer te boeien en vast te houden. Daar heb je maar een paar seconden voor!

De grootste misser? Vage en lange inleidingen.

2

Denk vanuit je bezoeker

Waarom zou een bezoeker naar deze site komen? Wat zoekt hij daar? Formuleer de vragen die de doelgroep heeft en beantwoord die dan ook. Schrijf in elke zin het woord u/uw of jij/jouw. Dat dwingt je vanuit de lezer te denken.

De grootste misser? Beginnen met de historie van je bedrijf of een overdosis aan informatie over jezelf.

3

Wees kort maar duidelijk

Lezen van een beeldscherm gaat 25% trager dan lezen van papier. Wees dus kort en duidelijk en houd je tekst beknopt. Voorkom scrollen binnen een tekstdeel.
1) Maak alinea’s niet te lang.
2) Gebruik korte zinnen.
3) Gebruik opsommingen.

De grootste misser? Zinnen van meer dan 20 woorden, alinea’s van meer dan 10 regels en pagina’s zonder duidelijke structuur.

4

Breng focus aan in je teksten

Schrijf over één onderwerp in je tekst en breng zo mogelijk nog meer focus aan in je alinea’s. Gaat je tekst over meer dan één onderwerp? Maak er dan twee pagina’s van. Dat is ook beter voor je zoekresultaten.

De grootste misser? Hoppen van het ene onderwerp naar het andere op één pagina. Of nog erger: in één alinea.

5

Gebruik heldere titels en tussenkopjes

De titels en tussenkopjes moeten duidelijk aangeven waar de tekst over gaat. Zo kan de bezoeker de pagina eerst ‘koppensnellen’ voordat hij kiest wat hij gaat lezen.

De grootste misser? Titels en tussenkopjes die grappig, origineel of sexy bedoeld zijn.

 6

Schrijf verzorgde spreektaal

Schrijf enkelvoudige zinnen. Schrijf actief en persoonlijk met een minimum aan lijdende vormen. Formuleer vanuit de bezoeker (u, uw, jij, jouw).

Vermijd samenstellingen.
Schrijf niet: Vergelijkingstabel, Consumententest, Productspecificaties
Schrijf wel: Vergelijk, Test, Specificaties

De grootste misser? Veel lange onpersoonlijke zinnen met worden.

7

Kies goede zoekwoorden

Bepaal van tevoren op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden in Google. Verwerk die zoekwoorden op allerlei plekken in je site:
– in titels en subkopjes,
– in de lopende tekst op statische pagina’s,
– in blogs en andere dynamische pagina’s,
– in fotobijschriften.

De grootste misser? Een zoekwoord geforceerd tien keer vermelden in een enkele alinea, of helemaal geen zoekwoorden gebruiken.

8

Gebruik zinvolle hyperlinks

Breng hyperlinks aan in je tekst en controleer of ze werken. Geef de links een zinvolle omschrijving, die duidelijk maakt wat je krijgt als je erop klikt.
Klik hier is een slechte titel voor een link.
Lees de nieuwe folder is een veel betere link.

Let op! Onderstrepingen of afwijkende kleuren in de lopende tekst suggereren hyperlinks!

De grootste misser? Links die niet in een nieuw venster openen (dan ben je je bezoeker kwijt!).

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Punt. Zo, dat was de laatste zin

Punt! Zo, dat was de laatste zin.

Genoeg? Of plak je er nog een achteraan? De tekstjes hieronder stoppen bij de zin voor de dikgedrukte zin. Was al best mooi, maar de dikgedrukte zinnen voegen toch wat toe. Je kunt versterken, samenvatten en zelfs verrassen. Kijk maar: Ons vaste team bestaat uit twaalf medewerkers en twee leidinggevenden. Daarnaast hebben wij vijf flexmedewerkers …

Punt! Zo, dat was de laatste zin. Lees verder »

Read More
E is MC

E = MC²

Besser Einstein in der Hand als Zehn Keinsteins in der Luft Ingewikkelder wordt het vandaag niet meer. E = MC². Albert Einstein is er wereldberoemd mee geworden. De befaamde relativiteitstheorie. E= energie M=massa C= (licht)snelheid. En dan nu een enorm geforceerd bruggetje van hogere natuurkunde naar gewone taal. Komt ie:  Ga na of jouw tekst …

E = MC² Lees verder »

Read More
Jouw bevel is ons houvast

Jouw bevel is ons houvast

“Laat ik alvast gezegd hebben. Dat al die helden en helpers in de zorg mogen verwachten dat wij ons aan de regels houden.” Oei. Serious business. De minister-president wil dat we ons gedrag veranderen. Zo lang als nodig. Dat was uit één van de eerste persconferenties. Een week later zaten we weer met z’n allen …

Jouw bevel is ons houvast Lees verder »

Read More

1 reactie op “Webteksten die werken: acht tips”

  1. Pingback: 8 tips voor webteksten | Ontwerpen MV | Marc Hartman

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top