Vul je lege woorden

beleving in je tekst

creatief schrijven

Tijdens mijn schrijfretraite bij Marelle Boersma in Portugal kreeg ik een tip die ik graag aan jullie doorgeef.

Vermijd het gebruik van lege woorden.

Wat zijn lege woorden?

Lege woorden zijn woorden waar geen emotie in zit. Ze zijn zo neutraal dat ze geen beleving toevoegen aan je tekst. Nou kan het best eens nodig zijn dat je je tekst neutraal moet houden. Wikipedia heeft dat zelfs in zijn richtlijnen staan:

Het is een vereiste op Wikipedia dat artikelen geschreven worden vanuit een neutraal standpunt (Neutral point of view of NPOV). Om vanuit een “neutraal standpunt” te schrijven dient een onderwerp van enige afstand, feitelijk (objectief), beschreven te worden, waarbij ook het taalgebruik niet gekleurd mag zijn.

Maar in veel tekstsoorten is neutraliteit en afwezigheid van emotie in feite de doodsteek voor je boodschap. Want laten we eerlijk zijn, wat koop je als je bijvoorbeeld pantoffels haalt in de winkel? Een zool met daarop een pluizige lap stof waar jouw voet in past? Nee, natuurlijk niet. Je koopt warme voeten en comfort! Dat is dus wat er in de advertentie zal staan.

Een van de vele manieren om je tekst levendig en beeldend te maken is het gebruik van lege woorden te vermijden. Vul ze met emotie en raak je lezer.

Vul je lege werkwoorden

Simon loopt naar huis.
Jan rijdt over de snelweg.
Riet kijkt naar hem.
Simon sloft naar huis, of Simon huppelt naar huis.
Jan zoeft over de snelweg, of Jan sukkelt over de snelweg.
Riet staart naar hem, of Riet fronst naar hem.

Lopen, rijden, kijken, zitten, zeggen, praten, liggen, denken… Het zijn allemaal emotieloze, neutrale woorden. Vervang ze door werkwoorden waar die emotie al in zit: drentelen, snellen, vliegen, turen, peilen, fluisteren, schreeuwen, vleien, brallen, piekeren, peinzen. Dat geeft de lezer de kans zich een beeld te vormen van wat er gebeurt in jouw verhaal.

Vul je lege zelfstandige naamwoorden

Iets soortgelijks geldt voor zelfstandige naamwoorden. Je hebt neutrale woorden en woorden die zelf al een emotionele lading hebben.

Een paar voorbeelden met daarbij een plaatje maken het verschil duidelijk. Bedenk daarbij wel dat dit mijn persoonlijke beeld is bij deze woorden en dat dat van jou anders kan zijn. Het gaat er alleen om dat ik vier fietsen zie en dat het woord fiets niet genoeg is om de lading te dekken.

fiets

fiets
kar, karretje

lege woorden stalen-ros-met-houten-banden
stalen ros met houten voorband

lege woorden rijwiel
rijwiel

lege woorden oude brik
brik, oude brik

cadeau

cadeau pakje
pakje, sinterklaascadeautje

cadeau kleinigheidje
kleinigheidje, aardigheidje

cadeau kostbaar geschenk
geschenk, kostbaar geschenk

cadeau
weggevertjes, gimmicks

Show, don’t tell

Als je zo schrijft en je woorden vult, ben je beelden aan het schilderen in het hoofd van je lezer. Zo houd je hem of haar binnen je verhaal. En dat is toch wat je wilt?

Er zijn veel meer manieren om de beeldende kracht van je tekst te vergroten, om te schrijven volgens het Show, don’t tell principe. Schilderen met woorden is er ook een. Of Schrijf muziek met je zinnen.

Voor nog een beetje extra inspiratie kun je ook eens de blog Tjoepen, jenzen, pleuren lezen, over de kracht van woorden en dat het niet gauw meer genoeg is.

 

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top