Vul je lege woorden

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 10 februari 2016
beleving in je tekst

creatief schrijven

Tijdens mijn schrijfretraite bij Marelle Boersma in Portugal kreeg ik een tip die ik graag aan jullie doorgeef.

Vermijd het gebruik van lege woorden.

Wat zijn lege woorden?

Lege woorden zijn woorden waar geen emotie in zit. Ze zijn zo neutraal dat ze geen beleving toevoegen aan je tekst. Nou kan het best eens nodig zijn dat je je tekst neutraal moet houden. Wikipedia heeft dat zelfs in zijn richtlijnen staan:

Het is een vereiste op Wikipedia dat artikelen geschreven worden vanuit een neutraal standpunt (Neutral point of view of NPOV). Om vanuit een “neutraal standpunt” te schrijven dient een onderwerp van enige afstand, feitelijk (objectief), beschreven te worden, waarbij ook het taalgebruik niet gekleurd mag zijn.

Maar in veel tekstsoorten is neutraliteit en afwezigheid van emotie in feite de doodsteek voor je boodschap. Want laten we eerlijk zijn, wat koop je als je bijvoorbeeld pantoffels haalt in de winkel? Een zool met daarop een pluizige lap stof waar jouw voet in past? Nee, natuurlijk niet. Je koopt warme voeten en comfort! Dat is dus wat er in de advertentie zal staan.

Een van de vele manieren om je tekst levendig en beeldend te maken is het gebruik van lege woorden te vermijden. Vul ze met emotie en raak je lezer.

Vul je lege werkwoorden

Simon loopt naar huis.
Jan rijdt over de snelweg.
Riet kijkt naar hem.
Simon sloft naar huis, of Simon huppelt naar huis.
Jan zoeft over de snelweg, of Jan sukkelt over de snelweg.
Riet staart naar hem, of Riet fronst naar hem.

Lopen, rijden, kijken, zitten, zeggen, praten, liggen, denken… Het zijn allemaal emotieloze, neutrale woorden. Vervang ze door werkwoorden waar die emotie al in zit: drentelen, snellen, vliegen, turen, peilen, fluisteren, schreeuwen, vleien, brallen, piekeren, peinzen. Dat geeft de lezer de kans zich een beeld te vormen van wat er gebeurt in jouw verhaal.

Vul je lege zelfstandige naamwoorden

Iets soortgelijks geldt voor zelfstandige naamwoorden. Je hebt neutrale woorden en woorden die zelf al een emotionele lading hebben.

Een paar voorbeelden met daarbij een plaatje maken het verschil duidelijk. Bedenk daarbij wel dat dit mijn persoonlijke beeld is bij deze woorden en dat dat van jou anders kan zijn. Het gaat er alleen om dat ik vier fietsen zie en dat het woord fiets niet genoeg is om de lading te dekken.

fiets

fiets
kar, karretje

lege woorden stalen-ros-met-houten-banden
stalen ros met houten voorband

lege woorden rijwiel
rijwiel

lege woorden oude brik
brik, oude brik

cadeau

cadeau pakje
pakje, sinterklaascadeautje

cadeau kleinigheidje
kleinigheidje, aardigheidje

cadeau kostbaar geschenk
geschenk, kostbaar geschenk

cadeau
weggevertjes, gimmicks

Show, don’t tell

Als je zo schrijft en je woorden vult, ben je beelden aan het schilderen in het hoofd van je lezer. Zo houd je hem of haar binnen je verhaal. En dat is toch wat je wilt?

Er zijn veel meer manieren om de beeldende kracht van je tekst te vergroten, om te schrijven volgens het Show, don’t tell principe. Schilderen met woorden is er ook een. Of Schrijf muziek met je zinnen.

Voor nog een beetje extra inspiratie kun je ook eens de blog Tjoepen, jenzen, pleuren lezen, over de kracht van woorden en dat het niet gauw meer genoeg is.

 

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Scroll naar top