Verleiden met taal

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 13 januari 2017
rode rozen

bloemenvraagstuk

“Wij hebben de oplossing voor elk bloemenvraagstuk.” Het stond er echt. In een advertentie van een bloemenwinkel. “Hee Anne, waarom ga jij altijd naar die bloemenzaak?” “Nou, ze hebben altijd een oplossing voor mijn bloemenvraagstuk.” Anne zal het zo nooit zeggen en de rest van Nederland ook niet. We krijgen het onze strot eenvoudigweg niet uit. Jammer dat we het wel uit onze pen weten te persen. We schrijven heel anders dan we praten en dat is best jammer.

Misschien ligt het bij heipalen anders, maar bloemen lenen zich bij uitstek voor teksten die de lezer verleiden. Bloemen kopen is emotie en bloemen geven nog meer. Als je de winkel binnenstapt, kijken de rozen, tulpen, chrysanten, fresia’s en anjers je met grote ogen aan. Ze willen met jou mee op weg naar een mooie vaas in een warme woonkamer. Daar willen ze stralen en geuren en kleuren. Ze willen bewonderd worden. Ze vrolijken ons op en geven kleur aan ons bestaan.

Kijk, zo zijn we al een mooi stukje verwijderd van dat akelige ‘bloemenvraagstuk’.

verleiden met taal

Je zult een bosje rode rozen zijn. Bloedmooi en zo rood als rood maar zijn kan. En dan gaat de winkelbel. “Precies het bosje dat ik zoek. Wat mooi, die neem ik mee, speciaal voor haar. Speciaal voor haar.” Wat is het dan mooi als je een bosje rode rozen bent.

Of deze.

Je geniet nu al van het moment. Dat je op de deurbel drukt. Is ze thuis? Gelukkig, haar voetstappen. De deur zwaait open, ze is nog mooier dan ze gisteren was. Een warme zoen laat voelen hoe welkom ik ben. “Voor jou.” “Voor mij? Wat lief. Ik pak die witte vaas. Wat lief van jou.”

Verleiden is niet moeilijk, juist heel menselijk en heel dichtbij. Misschien kom je zelfs met heipaal nog wel een heel eind.

verleiden met taalHet lot van een heipaal. Hoe zwaar, robuust en stoer je ook bent, meedogenloos de grond ingeslagen om voor vele generaties totaal onzichtbaar te zijn. Jarenlang soms eeuwenlang, eenzaam  in vette, vochtige klei. Onzichtbaar voor de wereld. Onmisbaar voor de wereld.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Scroll naar top