Verlaag je informatiedichtheid

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 12 oktober 2015
te veel informatie

te veel informatie

Advies: Stop geen overdosis aan informatie in je tekst

Natuurlijk wil je je lezer graag informeren, maar heb als schrijver niet de illusie dat bij de lezer alles binnenkomt en dat hij alle informatie onthoudt. Zeker niet als je je tekst ermee volstopt. Je schotelt gasten toch ook niet in één keer twee borden soep voor? Verlaag daarom de informatiedichtheid van je tekst.

Denk bij het schrijven altijd goed aan die andere partij, de lezer. Vaak heeft die geen boodschap aan jouw boodschap. Zeker als het ook nog eens moeite kost het allemaal te begrijpen. Dan haakt hij onherroepelijk af.

Neem nou deze tekst. De lezer krijgt een grote hoeveelheid informatie te verwerken.

Hoe ontwikkel je een integraal kindcentrum (IKC)? Wat zijn de knelpunten en welke stappen moeten worden doorlopen om te komen tot een succesvol kindcentrum? Voldoet een IKC aan de maatschappelijke ontwikkelingen in deze tijd en profileert de school zich als aantrekkelijke school voor huidige en toekomstige ouders? Hoe creëer je een gezamenlijke visie ten aanzien van de ontwikkeling van kinderen met verschillende partijen die ieder een eigen identiteit hebben? Hoe kunnen de leerkrachten en pedagogisch medewerkers elkaar optimaal aanvullen? Wat zijn de behoeften van ouders? Heel veel vragen die beantwoord dienen te worden bij het ontwikkelen van een IKC.

De lezer ziet een reeks vragen achter elkaar die steeds een ander onderwerp raken. Hij kan het allemaal niet zo snel onthouden. Laat staan dat hij ook maar bij benadering zinvolle antwoorden kan geven op al die vragen.

Wil je dat je boodschap de lezer bereikt? Verlaag dan de informatiedichtheid!

Hoe verlaag je de informatiedichtheid?

1. Verdelen

Je verdeelt om te beginnen de informatie over twee alinea’s. Een witregel doet al wonderen. Dat is wel het minste wat je kunt doen om de lezer al niet bij voorbaat af te schrikken.

2. Schrappen

Schrappen is de kunst van het weglaten. Daar is wel een beetje lef voor nodig. Beperk je tot de hoofdzaken en laat de rest achterwege. Wat de lezer niet ziet, mist hij in de regel ook niet.

3. Afwisselen in stijl

De lezer heeft het met al die hijgerige vraagzinnen heel snel gehad. Als je toch per se alle informatie kwijt wilt, verpak die dan anders. Voorbeeld zoals hieronder:

Hoe ontwikkel je een integraal kindcentrum (IKC)? Wat zijn de knelpunten en welke stappen moeten gezet worden? Voldoet het IKC aan de maatschappelijke ontwikkelingen en profileert de school zich als aantrekkelijke school voor huidige en toekomstige ouders?

Dit zijn belangrijke vragen die je met de betrokken partijen moet beantwoorden. Verder moeten de participanten vanuit hun eigen identiteit een gezamenlijke visie formuleren voor de ontwikkeling van kinderen. Van belang is ook dat  leerkrachten en pedagogisch medewerkers binnen het IKC elkaar optimaal aanvullen. Ten slotte spelen de behoeften van ouders een belangrijke rol.

Zoals je ziet, is de tekst verdeeld over twee alinea’s. De eerste alinea hanteert de vraagvorm terwijl de tweede alinea gebruik maakt van ‘gewone’ zinnen. Die zijn als slagroom op de taart met de structuuraanduiders ‘verder’, ‘ook’ en ‘ ten slotte’ aan elkaar verbonden.

4. Samenvatten

Durf je nog een stap verder te gaan? Vat dan je tekst samen en neem een andere gelegenheid te baat om het onderwerp verder toe te lichten.

Hoe ontwikkel je een integraal kindcentrum (IKC) en hoe maak je daar een succes van? Wat is de beste manier om als partijen een gezamenlijke en herkenbare visie te formuleren die voor de ouders herkenbaar is? Op welke wijze creëer je synergie tussen  leerkrachten en pedagogisch medewerkers.

De lezer begrijpt dat er nog veel moet gebeuren en op welke gebieden. En dat is meer dan genoeg. De hoofdvragen blijven gehandhaafd. De ‘subs’ kunnen later nog aan de orde komen.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Scroll naar top