Schrijfcursussen
Als organisatie heb je er dagelijks mee te maken. Het schrijven van teksten. Een email, memo of blog. Maar ook een social bericht, vacaturetekst of offerte komt eens in de zoveel tijd voorbij. Vinden jij en je collega’s schrijven lastig? Willen jullie teksten niet echt vlotten? Of kan er wel een portie peper over jullie teksten? Helpen wij je toch met een van onze schrijfcursussen?
Meer weten?
Over hoe je rake teksten schrijft voor je doelgroep?
Sjaak afhaak
Je hebt een vraag aan je lezer. Of wil graag iets vertellen. Duidelijk maken. Het maakt niet uit … maar je wil iets van je doelgroep. Wel zo makkelijk dat jouw lezer ook écht aan je stuk tekst begint. En sterker nog, blijft doorlezen. Én dat laatste. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want jouw lezer heeft geen boodschap aan je boodschap. Die is te druk. Of heeft geen zin om aan jouw lange verhaal te beginnen. Veel teksten zijn lang. Vol met vaktaal. En zijn geschreven vanuit jou. Dus het afhaakgehalte? Die is hoog.

Schrijven is praten op papier
Wij leren je aantrekkelijk schrijven voor je doelgroep. Zo’n tekst waar je lezer gelijk aan begint. Niet kan stoppen zelfs. Hoe? Met onze interactieve schrijfcursussen. Samen met jou en je collega’s. En wie denkt dat schrijven moeilijk is heeft het mis. Schrijven is praten op papier. Iedereen kan praten, dus ook schrijven. Dát is ons motto. Wij garanderen je een schrijftraining waar jij en je collega’s anders én beter gaan leren schrijven. En weet je … je gaat het nog leuk vinden ook.
Tone of voice
Een tekst moet bij je organisatie passen. Moet ’t zelfde karakter hebben waar jij en je team voor staan. En voor gaan. Daarom bespreken we tijdens iedere schrijftraining samen met jou (en je team) de tone of voice. Met verschillende tekstjes bekijken we welke tone of voice ’t beste past. En waar jij en je team je goed bij voelen. Dat is dé basis voor het schrijven van jullie toekomstige teksten. Teksten waar je organisatie zich echt mee kan identificeren.
Onze schrijftrainingen
Ieder communicatiemiddel vraagt om een andere manier van schrijven. Daarom kun je kiezen voor schrijfcursussen waar jij en je collega’s graag de aandacht op willen leggen. En weet je wat het leuke is? Binnen één dagdeel gaan jij en je collega’s al anders schrijven.
Je bent druk. Snappen we. Daarom speciaal voor jou een schrijfworkshop onder het genot van een broodje. Even snel naar jullie eigen teksten kijken. Tijdens de lunch bijvoorbeeld. Kort, krachtig en knapperig.
Heb je er soms ook schoon genoeg van? Die teksten die je dagelijks om de oren vliegen. Je begint er niet eens aan want de titel is al saai. Laat staan al die lange zinnen. Dit kan anders. Schrijf teksten die je lezer inspireren en echt iets over jou of je bedrijf vertellen. Zo een waarbij de lezer niet kan stoppen. Geprikkeld to the max.
Wanneer een organisatie sterk in beweging is, worden er keuzes gemaakt die grote gevolgen hebben voor de organisatie en de medewerkers. Daarom is schriftelijke communicatie van groot belang. Geef je lezer wat hij nodig heeft. Doet jouw tekst wat die moet doen?
Bij het schrijven van een memo is het belangrijk dat het voor de lezer duidelijk is wat jij bedoelt. Soms gaat dit nog wel eens mis. Jouw memo’s zijn te lang of schieten hun doel voorbij. Wil jij weten hoe je een goede memo schrijft?
Pling! De zoveelste mail van de dag die je mailbox in wordt geslingerd. Je opent jouw mail en zucht hoorbaar bij het zien van de ellenlange tekst. Dit kan anders. Hoe? Maak het je lezer makkelijk. En stuur een mail die met aandacht gelezen wordt.
Steek je met jouw bedrijf ook zoveel tijd in het schrijven van aanbestedingen? En word je vervolgens maar weinig gegund? Dat is verleden tijd na deze training. Wij leren je aantrekkelijke aanbestedingen schrijven die écht gericht is op de lezer en beoordelaar.
Een offerte waar je potentiële klant lekker doorheen leest. Blij van wordt. Getriggerd zelfs. En dus met een goed gevoel die handtekening onderzet. Dat is wat je wilt. Wij leren je hoe je offertes schrijft die winnen.
Benieuwd welke teksten het beste werken op welk platform? Hoe je pakkende teksten opstelt? En wat de basis is van een succesvolle post? Je krijgt veel tips en trucs om social media binnen jouw organisatie tot een succes te maken.
Ken je ze? De clichés uit de vacatureteksten. ‘Geen 9 tot 5 mentaliteit.’ ‘Flexibel’, ‘spin in het web’. Krijg je al jeuk? Wij leren jou teksten te schrijven die triggeren. De lezer heeft geen andere keus dan zo snel mogelijk naar die solliciteerbutton te gaan. Toon lef én schrijf anders.
Als je solliciteert heb je zin in een baan. Daarom doe je er alles aan om te zorgen dat jouw brief opvalt. En op zijn minst lekker leest. Wil jij ook sollicitatiebrieven leren schrijven die de lezer raakt en waardoor jij zeker op gesprek mag komen?
“Ik wil wel bloggen, maar geen idee hoe het moet”, horen wij geregeld. Je wilt natuurlijk wel dat jouw blogs gelezen worden. Dat je fans en volgers krijgt. Maar hoe begin je een sterke blog? Hoe houd je de aandacht van je lezer vast? Leren wij je.
Deze lefhebbers hebben wij al blij gemaakt met een schrijftraining
"Taaluilen heeft een bruisende sfeerimpressie gemaakt. Zeer professionele voorbereiding en relaxte sfeer tijdens opnames. "
Ellen IJsseldijk | SKBG
"Deze workshop was een feestje voor alle aanwezigen en heeft zeker bijgedragen aan het zelfvertrouwen van de leerlingen, die met meer vaardigheden en kennis van een aantal basisprincipes van vloggen naar huis gingen."
Sylvia Goossens | Stichting Carmelcollege
"‘Doorlezen of afhaken’, was de titel van de schrijftraining die Taaluilen voor Teamwork verzorgde. Die leverde een hoge tevredenheidsscore op en heel positieve reacties van onze cursisten. Een daarvan was ‘Inspirerend, grappig, gezellig, goede tips’. Dit vat de kwaliteiten van Taaluilen wat ons betreft prima samen."
Tony en Marcel | Teamwork
“Smakelijk schrijven. Iedereen kan het, zo stelt Taaluilen tijdens de schrijftraining. Het blijkt vooral een kwestie van anders denken te zijn. Taaluilen leert het ons in nog geen twee uur tijd. En dan komen de woorden haast als vanzelf op papier. Woorden die veel meer impact hebben. Geen broodjes afhaak meer.”
Daan van den Broek | Tjongerschans Ziekenhuis Heerenveen
"Taaluilen leert je eenvoudig en smakelijk schrijven. Het recept: humor, concrete tips, voorbeelden en vooral veel met taal aan de gang."
Manfred Besselink | Cabo
"Taaluilen inspireert. ‘Kort en eenvoudig ’is het devies. Schrijf zoals je praat dus. Zelfs onze calculatoren rekenen nu op letters."
Elles Wittenhorst Hoogeboom | Hoogeboom Raalte

Zijn jij en je collega’s klaar?
Om anders te gaan leren schrijven? Je doelgroep prikkelen. Met lef. Gaaf! Wij helpen je graag.