Tips voor een uitnodiging

  • Door admin
  • 03 mei 2014
uitnodiging

uitnodiging

Het gaat goed bij Herax. Het bedrijf dat medicinale gassen levert, bestaat 25 jaar en betrekt dit jaar een nieuw, ultramodern bedrijfspand. Dubbel reden voor een feest dus. Herax nodigt klanten en leveranciers uit voor een geweldig feest.

Openingszin

Gebruik geen standaard openingszin, maar maak er iets speciaals van. Begin met de aanleiding (waarom).

Hierbij nodigen wij u uit voor ons 25-jarig bestaan.
2015 wordt een heel bijzonder jaar voor ons. Herax bestaat dan 25 jaar.

Laat dit volgen door wat er gebeurt. Pas op voor een dubbele ontkenning of negatieve woorden.

Wij willen dit niet onopgemerkt voorbij laten gaan.
Dit gaan we natuurlijk vieren.

Vermijd hulpwerkwoorden

Dan volgt de uitnodiging zelf. Vermijd hulpwerkwoorden als worden, mogen, willen en zullen. En let op! Als de volgorde van de zin verkeerd is (vooropplaatsing), verstuur je de uitnodiging pas op de datum van het feest zelf.

Daarom zouden wij u graag op 24 mei 2015 uit willen nodigen.
Daarom nodigen wij u uit voor een groot feest op 24 mei 2015.

Schrijf naar de lezer toe

Schrijf naar de genodigde toe en zorg daarbij voor sfeer in de tekst. Prikkel de nieuwsgierigheid.

Het programma ziet er als volgt uit …
Met een optreden van … wordt dat gegarandeerd bijzonder.

Geef aan waarom je het belangrijk vindt dat de genodigde komt. Maak het zo persoonlijk mogelijk.

Wij stellen uw aanwezigheid op prijs.
Gezien onze goede relatie, is het feest niet compleet zonder u.

Afsluiting

Sluit af met een call-to-action. Gebruik daarin niet de woorden hopen en mogen!

Wij hopen u te mogen begroeten op 24 mei en verzoeken u de antwoordkaart terug te sturen.
Daarom horen we graag of u erbij kunt zijn. U kunt daarvoor de antwoordkaart gebruiken.

 

Nog wat laatste tips

  • Je schrijft makkelijker als je een persoon uit de doelgroep in gedachten neemt en de boodschap hardop uitspreekt.
  • Zet een streep onder alle woorden die met feest, gezelligheid of met een mooi programma te maken hebben. Hoeveel zijn dat er?
  • Controleer de uitnodiging op wat, wanneer, waarom, waar, wie en hoe. In het voorbeeld hierboven zijn bijvoorbeeld tijd en plaats nog niet genoemd.
  • Denk ook aan de beruchte cadeautip. Vermeld duidelijk dat je geen cadeaus wilt, maar dat bijvoorbeeld een rekening is geopend voor een goed doel waar de gasten iets op kunnen storten.
  • Vraag je ten slotte af of je zelf op deze uitnodiging in zou gaan.

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Scroll naar top