14 tips voor een nieuwsbrief

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 11 maart 2016
nieuwsbrief

nieuwsbrief

Veel bedrijven hebben een nieuwsbrief die ze bijvoorbeeld via e-mail versturen naar mensen op een mailinglist. Zo stellen ze hun lezers op de hoogte van het laatste nieuws rond hun bedrijf. Jammer genoeg schrijven veel bedrijven in hun nieuwsbrief alleen wat ze zelf kwijt willen. Ze denken niet na over wat de lezer eigenlijk interessant zou vinden. En dus verdwijnen veel nieuwsbrieven per omgaande in de box Verwijderde Items of het ronde archief.

Je nieuwsbrief wordt een stuk beter gelezen als je de volgende tips opvolgt.

1 Denk goed na over het doel van je nieuwsbrief. Wil je bezoekers op je website? Wil je een product verkopen? Moeten mensen een actie ondernemen? Zorg ervoor dat je boodschap zo duidelijk mogelijk is en laat alle overbodige info weg.
2 Overweeg of ‘nieuwsbrief’ wel de juiste benaming is. Je kunt dan alleen iets naar de klanten sturen wanneer er echt nieuws is. Sterker nog, wanneer het voor je klanten echt nieuws is.
3 Ga uit van het principe ‘De doelgroep heeft geen boodschap aan mijn boodschap’. Dat betekent dat je alles in het werk moet stellen om je klant te boeien. Vraag je steeds af ‘wat heeft de klant eraan’?
4 Houd het kort. Dat geldt voor de e-nieuwsbrief nog meer dan voor de fysieke versie.
5 Maak het aantrekkelijk voor de lezer. Niet veel tekst dus en een vlotte schrijfstijl. Zinnen die makkelijk lezen. Alineakoppen als doorleesstimuli die er ook voor zorgen dat de lezer kan scannen. Gebruik genoeg beeldmateriaal.
6 Je schrijft de nieuwsbrief voor de klant en niet voor je zelf. Doe daarom de ego-test. Zet een streepje onder de woorden ‘ik’, ‘wij’, ‘onze’. Veel streepjes gezet? Dan weet je al genoeg …
7 Zorg voor gedwongen exposure: ook al heb je geen tijd, je leest of ziet het toch. Dat kan met plaatjes of foto’s zijn, maar ook titels of alineakoppen.
8 Haak in op de actualiteit. Koningsdag, voetbalcompetitie, Olympische Spelen etc.
9 Maak gebruik van testimonials. Het is een mooie manier om een klant zijn verhaal over jouw organisatie te laten vertellen. Wie is hij? Wat doet hij? Waarom heeft hij voor jou gekozen?
10 Beantwoord veelgestelde vragen. Welke vraag komt steeds terug? Behandel deze.
11 Stuur de nieuwsbrief pas weg als je genoeg te vertellen hebt. Verplicht je niet tot een vaste frequentie. Met non-informatie bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt.
12 Laat een of meer klanten proeflezen. Peil na het versturen de reacties van je klanten. Niet door een enquête rond te sturen, maar door hen te bellen.
13 Taalfouten zijn desastreus. Ze zorgen ervoor dat je niet serieus genomen wordt.
14 Personaliseer je nieuwsbrief. Nieuwsbrieven die gepersonaliseerd zijn, worden meer gewaardeerd.

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Scroll naar top