• 0572 - 79 20 23
  • info@taaluilen.nl

niet alleen … maar ook

  • Door Jos Verdaasdonk
  • 06 oktober 2017
niet alleen … maar ook

Deelnemers kunnen niet alleen zien hoe mosterd gemaakt wordt, maar ze mogen ook zelf mosterd maken.

Niet alleen de wiskundedocenten zijn aanwezig, maar er zijn ook leerlingen uit de bovenbouw van het vwo.

Met ‘niet alleen … maar ook’ geef je aan dat er meer is dan je zou verwachten. Je verwacht een acht, maar je krijgt een tien.

Er zijn schrijvers die deze constructie liever niet gebruiken. Ze vinden dat deze een negatieve lading heeft door de woorden ‘niet’, ‘alleen’ en ‘maar’.  En dan is er nog het risico dat de zin te lang wordt. Het is lastig om er twee afzonderlijke zinnen van te maken.

Je kunt bij ons van alles leren over scheepvaart. Je mag ook zelf aan het roer staan van een zeilboot.

Als je er twee zinnen van maakt, haal je de kracht eruit.

Of je de constructie toch gebruikt, hangt uiteraard af van je doelgroep. Wanneer die bestaat uit geoefende lezers, is er geen bezwaar. Dat gaat ook op wanneer de lezer een positieve houding heeft ten opzichte van de boodschap.

Je kunt de constructie natuurlijk altijd vermijden.

Deelnemers kunnen zien hoe mosterd gemaakt wordt. Maar er valt nog veel meer te beleven, want ze mogen ook zelf mosterd maken.

Natuurlijk zijn alle wiskundedocenten aanwezig om je alles over hun vak te vertellen. Maar je kunt ook je vragen stellen aan leerlingen uit de bovenbouw van het vwo.

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven