Succesvol bloggen

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 05 november 2014
succesvol bloggen

Hoe krijg ik lezers?

Dat is eigenlijk de vraag die elke blogger bezighoudt. Want je wilt dat je blog gelezen wordt, dat je fans krijgt die terugkomen, popelend om je volgende blog te lezen.

Laten we eens kijken hoe Cynthia Schultz dat heeft gedaan, een van de beste voorbeelden van een succesvolle Nederlandse blog: http://www.cynthia.nl. Die trekt dagelijks maar liefst 50.000 unieke bezoekers.

Cynthia heette vroeger MissLipgloss

Cynthia Schultz begon op haar 16e met een blog over beauty. Gewoon omdat ze dat leuk vond, omdat beauty haar passie was. Het kwam niet bij haar op dat haar blog ooit zo succesvol zou worden dat ze er haar brood mee zou verdienen. Hieronder een al wat ouder filmpje waarin ze vertelt hoe het begon.

Waarom is Cynthia zo succesvol als blog?

Cynthia combineerde haar passie voor beauty met de wens van haar leeftijdsgenoten om meer over make-up te weten te komen. Om daar tips voor te krijgen. Daarmee waren doel, doelgroep en inhoud bekend. Hoewel er inmiddels zowel vrouwelijke als mannelijke bezoekers zijn van alle leeftijden en er ook gadgets en accessoires worden beschreven, is Cynthia toch trouw gebleven aan haar uitgangspunten.

Je begint dus altijd met het beantwoorden van de volgende vragen:

  1. Doel: Waarom wil ik gaan bloggen?
  2. Doelgroep: Voor wie?
  3. Inhoud: Waarover ga ik bloggen?

En dan de taal

De schrijfstijl van MissLipgloss speelt een belangrijke rol in het succes.

  1. Medium: Haar teksten passen bij het internet. Teksten in hapklare brokken die je kunt scannen, soms maar een paar regels lang. Nuttige links en veel beeldmateriaal met heel korte teksten daartussen. Je leest ze supersnel en je hopt van de ene foto naar de andere.
  2. Toon: Cynthia schrijft alsof ze tegen je praat. Ze is je vriendin. Ze zit bij je aan de keukentafel en vertelt over die nieuwe oogschaduw die ze gisteren heeft uitgeprobeerd. En jij hangt aan haar lippen.
  3. Structuur: Ze valt met de deur in huis en begint met het belangrijkste. In grote lijnen vertelt ze wat haar ervaringen zijn en dan gaat ze in op details. Veel, heel veel persoonlijke foto’s.
  4. Alinea’s, zinnen, woorden: Ze hanteert een directe stijl met korte zinnen en alledaagse woorden. Omdat ze zo veel foto’s gebruikt, mis je de kopjes niet.

Succesvol bloggen kost veel tijd

Dat Cynthia (met veel plezier) veel tijd stopt in haar blog, lees je hieronder (tekst afkomstig van oude siteversie).

MissLipgloss bloggen

Als je een grote en vaste schare fans op wilt bouwen, moet je veel bloggen. Niet één keer per maand, maar liever drie keer per week. En ook het opbouwen van je fanbase kost tijd. In het geval van Cynthia ruim twee jaar. Dan moet je dus echt iets te melden hebben, steeds een onderwerp om over te schrijven.

En daarmee is de cirkel rond

Waarom wilde je eigenlijk ook alweer bloggen, voor wie en waarover?
Natuurlijk hoef je de lat niet zo hoog te leggen als Cynthia met haar 50.000 unieke bezoekers op een dag. Maar bepaal in ieder geval wel wat je wilt. En ga dan lekker aan de slag.
De grootste successen zijn ontstaan door gewoon maar te proberen, met veel passie en doorzettingsvermogen.

Veel succes!

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

mo·gen (mocht, heeft gemogen) 1 tot iets in staat zijn: er mogen zijn er aantrekkelijk uitzien 2 kunnen: zich mogen verheugen in grote populariteit3 het recht, de toestemming hebben: van mij mag het ik vind het goed; wat mag het zijn? vraag van een verkoper in een winkel4 (van een persoon) wel aardig vinden: ik mag hem wel5 mogelijk zijn: het mag wel waar zijn; het heeft niet zo mogen zijn verzuchting als iets prettigs niet is gebeurd; dat mocht je willen! schamper commentaar op …

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd Lees verder »

Read More
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
Scroll naar top