• 0572 - 79 20 23
  • info@taaluilen.nl

Show, don’t tell

  • Door Jos Verdaasdonk
  • 11 december 2015
dialogen

show, don´t tell

De knapperige bruine korst kraakt als ik mijn tanden erin zet. De tomaat floept er zoals gewoonlijk weer tussenuit, glibberig als die is. Mijn handen omvatten het broodje om te voorkomen dat ook al het andere lekkers op de grond valt. Happen, kauwen, proeven. De kaas is mild van smaak, de komkommer knapt sappig tussen mijn kiezen, het zoet van de tomaat past er precies bij. In mijn mondhoek kriebelt een blaadje groen. Het is de krulsla. De bruingebrande pitten gaan tussen mijn tanden zitten, maar dat mag de pret niet drukken. Heerlijk zo’n broodje gezond!

Show, don’t tell

Dit is een schrijfadvies dat je vaak tegenkomt. Probeer het niet in het Nederlands te vertalen, want dan is de kracht eruit.
Een voorbeeld werkt daarom beter.


Tell

Naar school gaan is meer dan alleen leren. Wij willen graag dat de leerlingen het bij ons naar hun zin hebben. Daarom is een van de kernwaarden van onze school ‘betrokken’.

Show

Een van onze ouders gaf ons laatst een groot compliment. “Jullie zorg voor de leerlingen houdt niet op als de lessen erop zitten. Laatst was er een probleempje bij ons thuis. Ik wilde bellen om het uit te leggen, maar juf Ellen was ons al voor. Wat voelde dat goed. We staan er niet alleen voor.”


Tell

Wat waren we trots toen we een paar maanden geleden de ‘innoward’ wonnen. Een prestigieuze prijs waar ook grote multinationals om strijden. Het was de kroon op de jarenlange ontwikkeling van onze nieuwe bakfiets.

Show

Een paar maanden geleden wonnen we de ‘innoward’. We hadden het nooit verwacht. Er deden ook multinationals mee en de zaal zat vol hotemetoten. “Dames en heren, een Nederlandse bakfiets waar de Chinezen voor in de rij staan”, zei de staatssecretaris. We wisten het meteen. Hij is voor ons! Onze financiële man stond boven op de tafel.

Meer beleving

Je merkt het zelf: in ‘show’ zit veel meer beleving dan in ‘tell’. ‘Laten zien’ zorgt ervoor dat de lezer ervaart wat jij ervaart. Door ‘showing’ in te zetten wordt jouw tekst aantrekkelijker en daardoor ook effectiever.

Op websites zie je heel veel ‘tell’, terwijl juist ‘show’ de lezer boeit en vasthoudt.
Show, don’t tell is daarom bij uitstek geschikt voor bijvoorbeeld blogs, advertenties, webteksten, mailingen en nieuwsbrieven.

dialogen

Twee tips

1. Gebruik dialogen

Tell

De medewerker had duidelijk geen zin in klanten. Sterker nog, hij vond ze maar lastig. Hij wilde eerst zijn eigen werk afmaken.

Show

“Ik ben op zoek naar een schuurmachine. Verkopen jullie die?”
“Ja.” De verkoper keek verstoord op van zijn werk.
“Dat is mooi. Waar vind ik die?”
“Op de afdeling gereedschappen”, zei de jongeman terwijl hij zich weer van me afdraaide.
“En waar vind ik die?”
“Gewoon doorlopen en dan de laatste rij links.” Met zijn rug naar me toe wees hij vaag naar iets achter hem.
De man was overduidelijk niet plan verder een hand uit te steken.

2. Laat alle zintuigen meedoen

Laat de lezers ervaren waarover jij schrijft. Hoe intensiever hoe beter. Hoe meer zintuigen hoe beter.

Tell

Bier waarvan u echt geniet, alleen of met familie of vrienden. Elke slok is een feest. Puur vakmanschap onder de dop.

Show

‘Plop’. Luchtbelletjes ontsnappen ruisend uit het goudgeel onder de dop. Een glas bier dat je aankijkt, je verleidt. Stevig wit schuim. En dan de eerste slok. Dat gelukzalige gevoel dat zich meester maakt van je hele lijf. Even de ogen dicht, even alles vergeten. Genieten!

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven