Show, don’t tell

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 11 december 2015
beleving

show, don´t tell

De knapperige bruine korst kraakt als ik mijn tanden erin zet. De tomaat floept er zoals gewoonlijk weer tussenuit, glibberig als die is. Mijn handen omvatten het broodje om te voorkomen dat ook al het andere lekkers op de grond valt. Happen, kauwen, proeven. De kaas is mild van smaak, de komkommer knapt sappig tussen mijn kiezen, het zoet van de tomaat past er precies bij. In mijn mondhoek kriebelt een blaadje groen. Het is de krulsla. De bruingebrande pitten gaan tussen mijn tanden zitten, maar dat mag de pret niet drukken. Heerlijk zo’n broodje gezond!

Show, don’t tell

Dit is een schrijfadvies dat je vaak tegenkomt. Probeer het niet in het Nederlands te vertalen, want dan is de kracht eruit.
Een voorbeeld werkt daarom beter.


Tell

Naar school gaan is meer dan alleen leren. Wij willen graag dat de leerlingen het bij ons naar hun zin hebben. Daarom is een van de kernwaarden van onze school ‘betrokken’.

Show

Een van onze ouders gaf ons laatst een groot compliment. “Jullie zorg voor de leerlingen houdt niet op als de lessen erop zitten. Laatst was er een probleempje bij ons thuis. Ik wilde bellen om het uit te leggen, maar juf Ellen was ons al voor. Wat voelde dat goed. We staan er niet alleen voor.”


Tell

Wat waren we trots toen we een paar maanden geleden de ‘innoward’ wonnen. Een prestigieuze prijs waar ook grote multinationals om strijden. Het was de kroon op de jarenlange ontwikkeling van onze nieuwe bakfiets.

Show

Een paar maanden geleden wonnen we de ‘innoward’. We hadden het nooit verwacht. Er deden ook multinationals mee en de zaal zat vol hotemetoten. “Dames en heren, een Nederlandse bakfiets waar de Chinezen voor in de rij staan”, zei de staatssecretaris. We wisten het meteen. Hij is voor ons! Onze financiële man stond boven op de tafel.

Meer beleving

Je merkt het zelf: in ‘show’ zit veel meer beleving dan in ‘tell’. ‘Laten zien’ zorgt ervoor dat de lezer ervaart wat jij ervaart. Door ‘showing’ in te zetten wordt jouw tekst aantrekkelijker en daardoor ook effectiever.

Op websites zie je heel veel ‘tell’, terwijl juist ‘show’ de lezer boeit en vasthoudt.
Show, don’t tell is daarom bij uitstek geschikt voor bijvoorbeeld blogs, advertenties, webteksten, mailingen en nieuwsbrieven.

dialogen

Twee tips

1. Gebruik dialogen

Tell

De medewerker had duidelijk geen zin in klanten. Sterker nog, hij vond ze maar lastig. Hij wilde eerst zijn eigen werk afmaken.

Show

“Ik ben op zoek naar een schuurmachine. Verkopen jullie die?”
“Ja.” De verkoper keek verstoord op van zijn werk.
“Dat is mooi. Waar vind ik die?”
“Op de afdeling gereedschappen”, zei de jongeman terwijl hij zich weer van me afdraaide.
“En waar vind ik die?”
“Gewoon doorlopen en dan de laatste rij links.” Met zijn rug naar me toe wees hij vaag naar iets achter hem.
De man was overduidelijk niet plan verder een hand uit te steken.

2. Laat alle zintuigen meedoen

Laat de lezers ervaren waarover jij schrijft. Hoe intensiever hoe beter. Hoe meer zintuigen hoe beter.

Tell

Bier waarvan u echt geniet, alleen of met familie of vrienden. Elke slok is een feest. Puur vakmanschap onder de dop.

Show

‘Plop’. Luchtbelletjes ontsnappen ruisend uit het goudgeel onder de dop. Een glas bier dat je aankijkt, je verleidt. Stevig wit schuim. En dan de eerste slok. Dat gelukzalige gevoel dat zich meester maakt van je hele lijf. Even de ogen dicht, even alles vergeten. Genieten!

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Scroll naar top