• 0572 - 79 20 23
  • info@taaluilen.nl

Schrijven is net spreken

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 23 februari 2018
Schrijven is net spreken

Schrijven is net spreken. Niks moeilijker dus.

Dat klinkt hoopvol, want er zijn nogal wat mensen die schrijven lastig vinden. Vooral als het gaat om zakelijke teksten. Hoe komt het nou dat we pakweg vanaf ons derde levensjaar kunnen praten en dat schrijven zo moeizaam loopt?

Hoe ontsnap je als zakelijk schrijver uit de wurggreep van je pen of toetsenbord? Dat doe je in een zes stappen:

Leer eerst een aantal dingen af
Toon lef
Heb aandacht voor de inhoud
Zorg voor een fraaie verpakking
Vertel het eerst tegen je buurman
Hanteer de menselijke maat

Afleren

Op de middelbare school leer je vooral schrijven vanuit een taalkundige gedachte. Je wordt geplaagd door twee hardnekkige conventies:
– Schrijven doe je met een zekere afstand naar de lezer.
– Als je op een eenvoudige manier schrijft, word je niet serieus genomen.

Jammer. Want vanuit die gedachten wordt schrijven veel meer een kunstje dan iets wat op natuurlijke wijze uit je brein of je pen vloeit. Daarom schrijven we bijvoorbeeld lange zinnen en komt de toonzetting vaak rechtstreeks uit de jaren 50.

In aansluiting op ons onderhoud op 3 mei jl. doe ik u geheel vrijblijvend ons voorstel toekomen.
Hopend op een positieve reactie uwerzijds, verblijf ik.

Bijna niemand praat nog zo, maar we schrijven het nog met zijn allen … Afleren dus! Neem dit stukje tekst van de website van een schildersbedrijf

Wij zijn een dienstverlenend schildersbedrijf dat mensen ontzorgt. Wij bieden een op de klant afgestemde oplossing voor schilderwerk en onderhoud.

Taalkundig valt er niet zo veel op aan te merken. Er is natuurlijk één groot bezwaar: de boodschap komt niet over op de doelgroep. Ik hoef u niet te vertellen waarom!

Lef

Om het anders te doen moet je uit je comfortzone durven te komen. Als je als verzekeraar de taalfatsoensnorm aan je laars lapt, kan dit tekstje ontstaan.

‘Het zal je gebeuren. Lig je lekker te slapen, komt een of andere onverlaat lekker de halve keet leegroven. Baal je toch als een stekker. Helemaal als je erachter komt dat je maar half verzekerd bent. Botte pech in het kwadraat dus. Gelukkig bieden wij je een inbraakverzekering waar je stukken beter van slaapt. Welterusten!’

Mooi? Lekker korte zinnen, lekker leesbaar dus. Jammer dat de toon wel heel erg uit de toon valt, maar dat blijft een kwestie van smaak.

Inhoud

Het gaat er niet om wat jouw leraar Nederlands vroeger predikte. En wat jij zelf mooi vindt, is ook minder relevant. Het draait allemaal om degene voor wie je schrijft: de lezer. En je imponeert hem niet met alleen maar brave, welgevormde zinnen. Je lokt hem juist met de inhoud en daar kun je niet lang genoeg over nadenken. Vraag je daarom af bij alles wat je aan inhoud bedenkt ‘Wat Heeft De Lezer Eraan’. Mooie eenvoudige vraag, maar je zult zien; een scherprechter van formaat!

Niet zo

Op het terrein van het voormalig transportbedrijf hebben wij achter een grote groene deur onze garage. Wij hebben de beschikking over een autobrug en de bijbehorende gereedschappen om vrijwel elke reparatie aan uw auto uit te voeren.

Wel zo

Iedere aannemer kan stenen op elkaar stapelen. Maar wat vind je belangrijk in je huis? Bouwen gaat niet alleen over materialen, maar meer over warmte en beleving. Daarom denken we graag op een menselijke manier mee over de functionaliteit en de uitstraling van je huis.

Verpakking

Als de inhoud deugt, is de verpakking de volgende fase. Taal dus. Maak je het de lezer moeilijk of makkelijk om tot de inhoud door te dringen. Haakt hij af of wordt hij juist de tekst ingezogen. Versta je de kunst van het opvallen en verleiden.

Afhaken

(De missie van Topsector energie)

De TKI Urban Energy stimuleert, verbindt en ondersteunt Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen bij de ontwikkeling en toepassing van innovaties voor een snelle transitie naar een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem in de gebouwde omgeving en de infrastructuur.

Verleiden

(Uit het Jaarfairslag van Tony’s  Chocolonely)

Enneh… er is één ding wat werkelijk ie-der-een wil weten: wat onze meest verkochte reep is. Nou… geven we dat meteen weg. Het is de reep die ieders harten steelt. Het is de reep die niet alleen in Nederland, maar overal waar Tony’s komt, favoriet is. Het is… het is… de melk karamel zeezout! Oranje boven dus. Nou, dit brokje informatie pakt niemand je meer af. Oja, we zijn natuurlijk gi-ga benieuwd wat je van dit jaarFAIRslag vindt.

Buurman

Iedereen heeft een buurman en als het met het schrijven niet zo vlot, doe dan net of je tegen de buurman praat.

Je komt dan van deze tekst:

Dit bedrijf biedt zijn medewerkers een veilig werkklimaat, dat zich onder meer karakteriseert door een open sfeer. De organisatiestructuur kent een minimum aan hiërarchie en een laagdrempelige toegang van alle geledingen. Het team laat zich bijstaan door de adviezen van de Raad van Commissarissen en de Ondernemingsraad (OR). Daarbij dient het vertrouwen en het streven naar hetzelfde doel voorop te staan.

Tot deze:

Wij zijn er trots op dat iedereen zich hier veilig kan voelen. Je merkt het aan de open en informele sfeer. Leidinggevenden voelen zich bij ons geen baas, maar collega en iedereen kan zijn zegje doen. We luisteren naar goede adviezen, van wie dan ook. Hoog of laag. Alles draait om vertrouwen. We staan immers allemaal voor hetzelfde doel.

Menselijk

Niet moeilijk doen dus. Je schrijft niet voor een doelgroep, maar je schrijft voor mensen van vlees en bloed. Die zijn over het algemeen wars van moeilijk gedoe. Ze hebben geen zin om zich door een berg van vaktaal heen te worstelen. Ze willen verhalen van mensen, over mensen in gewonemensentaal. Het bewijst dat spreek- en schrijftaal heel dicht bij elkaar liggen.

Een medewerker van KLM over duurzaamheid:

Als iemand het heeft over duurzaamheid, dan hoor ik altijd wel iets over CO2-uitstoot. Een van de dingen die ervoor zorgt dat een vliegtuig minder CO2 uitstoot tijdens de vlucht, is zo licht mogelijk te zijn. Maar hoe bespaar je gewicht in zo’n groot toestel? Dat doen ze bij KLM in het ruim maar ook in de cabine. Denk aan lichtere netten en pallets die ‘onderin’ het vliegtuig voor minder gewicht zorgen. En ‘bovenin’ helpt het gebruik van de media app (geen papieren kranten meer, scheelt 360.000 kilo per jaar!).  Ook het gebruik van lichtere trolleys en materialen. Al die ‘kleine’ dingen zorgen voor een grote vermindering.

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven