Schrijven bij verandering

Communiceren als er veel verandert

Geef de lezer wat hij nodig heeft

Wanneer een organisatie sterk in beweging is, worden er keuzes gemaakt die grote gevolgen hebben voor de organisatie en de medewerkers. Daarom is voor leidinggevenden de (schriftelijke) communicatie van groot belang. De medewerkers staan op scherp en daarom kan er in de communicatie veel fout gaan.

Zet mensen aan tot verandering

Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

Schrijven bij verandering …

… is topsport. Je moet altijd balanceren tussen het belang van de organisatie en dat van de medewerkers. En dat is lastig. De juiste toon kiezen is heel belangrijk. Je bericht moet direct duidelijk zijn. Overduidelijk zelfs en dat is niet eenvoudig.

De training: Schrijven bij verandering, leert je om effectief te communiceren bij ingrijpende gebeurtenissen. Natuurlijk komt het taalgebruik tijdens de training aan bod. De teksten die je schrijft, moeten toegankelijk en makkelijk te lezen zijn. De lengte van de zinnen is daarbij cruciaal. Maar ook de toon is van belang. Schrijf je als manager of schrijf je als mens? Richt je je tot een doelgroep of schrijf je voor mensen? Je kunt afstand creëren of juist heel dichtbij zijn.

Wat zijn de gevolgen van jouw tekst? Leidt die tot afwijzing, demotivatie, acceptatie, motivatie of inspiratie. Het is goed om daar van tevoren over na te denken. Doet mijn tekst wat hij moet doen?

Houding beïnvloeden

Communicatie bij veranderingen gaat verder dan alleen informatie overbrengen. Het gaat er ook om hoe je de houding van de lezer kunt beïnvloeden. Het ‘waarom’ van een organisatie is een ander ‘waarom’ dan van een afdeling of dat van een individuele medewerker. Als je je dat realiseert, ga je anders schrijven. Dan kies je ook een andere invalshoek. Dan schrijf je niet altijd vanuit algemeen belang, maar heb je ook oog voor het belang van de lezer.

Je neemt eigen werk mee en krijgt feedback van de trainer en medecursisten. We werken aan de hand van een helder model dat je in de praktijk van alledag kunt gebruiken.

De training Schrijven bij verandering duurt 3,5 uur met een terugkomsessie van 1,5 uur.

Taaluilen Woordmerk

Jouw organisatie tot leven brengen? Wij helpen je.

Taaluilen heeft een bruisende sfeerimpressie gemaakt. Zeer professionele voorbereiding en relaxte sfeer tijdens opnames. 
Deze workshop was een feestje voor alle aanwezigen en heeft zeker bijgedragen aan het zelfvertrouwen van de leerlingen, die met meer vaardigheden en kennis van een aantal basisprincipes van vloggen naar huis gingen.
Teamwork Logo
"‘Doorlezen of afhaken’, was de titel van de schrijftraining die Willem voor Teamwork verzorgde. Die leverde een hoge tevredenheidsscore op en heel positieve reacties van onze cursisten. Een daarvan was ‘Inspirerend, grappig, gezellig, goede tips’. Dit vat de kwaliteiten van Willem wat ons betreft prima samen."
Tjongerschans Ziekenhuis Logo
“Smakelijk schrijven. Iedereen kan het, zo stelt Willem Verdaasdonk tijdens de schrijftraining. Het blijkt vooral een kwestie van anders denken te zijn. Willem leert het ons in nog geen twee uur tijd. En dan komen de woorden haast als vanzelf op papier. Woorden die veel meer impact hebben. Geen broodjes afhaak meer.”
Cabo Logo
"Willem leert je eenvoudig en smakelijk schrijven. Zijn recept: humor, concrete tips, voorbeelden en vooral veel met taal aan de gang."
Scroll naar top