inloggen
registreren
TAALUILEN De vrolijkste taalexperts van Nederland
menu
  • Blog
    • Taaltips
    • Taalblogs
    • Tekstchecks
    • Schrijfadvies
    • Nieuws
  • Trainingen
    • Taaluilenacademie
    • Schrijftrainingen
    • Trainers
  • Workshops
    • Taaluilenacademie
    • Alle workshops
    • Trainers
  • Schrijfevent
  • Diensten
    • Taaluilenacademie
    • Over lezingen
  • Contact
    • Over Taaluilen
    • Wie zijn de taaluilen?
    • Proclaimer

Taaluilen

Snel beter leren schrijven: tips, checks en adviezen

  • Home
  • Schrijfadvies
  • Tekstchecks
  • Taaltips
  • Taalblogs
  • A – Z index

Academie

Schrijfcursussen, schrijftrainingen, taalworkshops, correctie

  • Schrijfevent 3.0 - 7 juni 2017
  • Schrijfcursussen en schrijftrainingen
  • Schrijfworkshops
  • Diensten

Diensten

  • Eindredactie
  • Tekstschrijven

Community

Voor taalliefhebbers en taaltwijfelaars

  • Nieuwsbrief 'Taalalert'
  • Gratis e-book Snel beter schrijven
  • Favorietenlijst
  • Gastblogger worden?
  • Contact
Home > Schrijfadvies > Nieuwsbrieven
Schrijfadvies

    Taalalert

    Doe met ons mee!

    Je ontvangt:

    • Het gratis e-book Snel Beter Schrijven
    • Regelmatig Taalalert met leerzame artikelen in je mailbox

    Taaluilenacademie

      20 april 2018

    Schrijfevent: Schrijven voor secretaresses en office managers

    Recente artikelen

    • De kracht van het concept
    • Verradelijk of verraderlijk
    • dan als

    Facebook

    Ads

Nieuwsbrieven

Willem Verdaasdonk Willem Verdaasdonk, van Taaluilen

Noem je nieuwsbrief eens anders

Jeukfactor numero één

Ben je van plan binnenkort een nieuwsbrief de wereld in te sturen, dan moet je die neiging nog heel even onderdrukken. Zeker als je dit medium ook ‘nieuwsbrief’ wilt noemen. Heel Nederland heeft inmiddels wel in de gaten dat ‘nieuwsbrief’ een afgezaagd lokkertje is om de aandacht te trekken. Vaak werkt het juist averechts. Je ziet de potentiële lezer denken: ‘Daar heb je er weer een.’ Met een flinke dosis irritatie klikt hij de mail weg.
Een ‘nieuwsbrief’ is een brief met nieuws. Een boodschap die relevant is voor je doelgroep. Niet meer. En niet minder.

Brengt een nieuwsbrief wel altijd nieuws?

 

Scherprechter

Bovenstaand schema kun je mooi gebruiken als scherprechter. Heb je nieuws of geen nieuws? Stuur je content weg uit eigen belang of ga je uit van het belang van de ontvanger? Bepaal in welk kwadrant jouw boodschap past.

  1. Heb je wel of geen nieuws?
  2. Handel je uit eigenbelang of doe je dat juist niet?

Het mooiste is natuurlijk als jouw antwoorden vallen in kwadrant B. Je hebt nieuws en de lezer heeft er belang bij dat te kennen. Bij kwadrant A heb je wel nieuws te melden, maar dat is vooral interessant voor jezelf. Bij C en D is er sowieso niets nieuws te melden. Je zet jezelf voor gek als je het in die kwadranten over ‘nieuwsbrief’ hebt.

Wat citaten uit ‘nieuwsbrieven’

Diversiteit in de boardroom: durft u uit uw comfortzone te stappen?
De sleutel naar een succesvolle samenwerking is diversiteit binnen uw Raad van Toezicht. Daarbij is diversiteit meer dan alleen leeftijd, geslacht of een culturele achtergrond.

Oordeel: kwadrant D

Team Economie
Wist je dat de gemeente Udendonk sinds deze week een team heeft dat jou als ondernemer graag verder helpt?

Oordeel: kwadrant B

Laatste kans op een kans op 15 miljoen
We geven toe dat bovenstaande regel nogal vaag is. En dat terwijl duidelijke vakinformatie nu juist ons handelsmerk is. Om er zeker van te zijn dat u zorgeloos 2018 in kunt gaan is deelname aan een van onze actualiteitendagen de beste keuze.

Oordeel: kwadrant C

Open
Wij hebben u een open vraag gesteld. Die misschien ook in uw organisatie speelt. Daarom hebben wij Open ontwikkeld. Open maakt het mogelijk van buitenaf naar uw eigen organisatie te kijken.

Oordeel: kwadrant A

Conclusie

Er is niets op tegen om ‘nieuwsbrief’ te gebruiken als je echt nieuws hebt waar je de beoogde lezer een plezier mee doet. Blijft overeind dat de naam ‘nieuwsbrief’ bij veel lezers jeuk veroorzaakt.
Er is natuurlijk niets op tegen om een commerciële boodschap te versturen, maar noem die dan geen nieuwsbrief. Juist bij dit soort berichten heeft de doelgroep geen boodschap aan je boodschap.

Hoe noem je een nieuwsbrief dan wel? Pak een relevant onderwerp uit je boodschap en gebruik dat voor de titel.

Voorbeelden:

Tips over gezond, duurzaam en veilig eten
Periodieke medicatiecheck voorkomt problemen

En stuur je tips, weetjes, adviezen over taal en taalevenementen naar je lezers, noem het dan bijvoorbeeld een Taalalert smiley

Meer lezen?

Ga naar dit artikel met tips voor een goede nieuwsbrief.

Laatst gewijzigd op 22 december 2017
Foto's met dank aan o.a. shutterstock.com en unsplash.com
  • tags
  • nieuwsbrief
< Terug naar Schrijfadvies
  • Delen
  • Facebook
  • LinkedIN
  • Twitter
  • Pinterest
  • Mail

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Gerelateerde artikelen

Nieuwsbrieven

Afhaakrisico bij nieuwsbrieven

lees meer »
nieuwsbrief

15 tips voor een nieuwsbrief

Verstuur eens een nieuwsbrief naar je klanten. lees meer »

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

respect

Taaluilen zijn respectvol en positief. Respectloze en negatieve reacties worden daarom verwijderd.

Wij vragen niet om inschrijving of registratie. Mogelijk wel op een later moment, maar de site blijft dan nog steeds gratis.

Vraag of opmerking?

Wat vindt u van Taaluilen?



Volg Taaluilen

Speels en scherpzinnig

Blijf op de hoogte!

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Over Taaluilen

  • Wie zijn de taaluilen?
  • Over Taaluilen
  • Gastblogger worden
  • Proclaimer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Artikelen

  • Taalblogs
  • Taaltips
  • Tekstchecks
  • Schrijfadvies
  • A – Z index
  • Favorietenlijst

Academie

  • Schrijftrainingen
  • Workshops
  • Diensten
  • Snel beter schrijven volgens de Taaluilenmethode
  • Training Bloggen & wandelen

Diensten

  • Tekstschrijven
  • Eindredactie

Schrijfevent 3.0

Taaluilen maakt gebruik van cookies om de site te verbeteren en voor het verzamelen en analyseren van statistieken. Accepteren Meer info
Privacy & Cookies