• 0572 - 79 20 23
  • info@taaluilen.nl

Een visie die ertoe doet

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 23 februari 2018
Een visie die ertoe doet

Visies, je ziet ze in alle maten en soorten. Soms zit er passie achter, maar vaak wordt het formuleren van een visie als een verplicht nummer gezien. Het is handig om houvast te hebben voordat je begint aan de formulering. En laat dat nou net de bedoeling van dit artikel zijn.

Een visie…

Is een antwoord op de vraag: Hoe zien we onszelf in de wereld van morgen?

Met een visie, oftewel toekomstbeeld, geef je aan dat je nagedacht hebt over de toekomst van je organisatie. Je geeft een antwoord op de vraag: ‘Hoe zien we onszelf in de wereld van morgen?’

Als je een heldere visie wilt formuleren, geven de volgende vragen je houvast:

Wat zien jullie in de branche, maatschappij en wereld?

Hoe spelen jullie daarop in?

Wat heeft de branche, wereld/maatschappij daaraan?

Wat betekenen jullie voor de levens van jullie doelgroep?

Zeker de laatste twee vragen zorgen ervoor dat het niet alleen over jezelf gaat. Anders slaagt je tekst niet voor de egotest. https://www.taaluilen.nl/tekstchecks/ego-test/

Is een verantwoorde keuze voor je richting

Een visie is iets anders dan een doelstelling. Een visie is een verantwoorde keuze voor de richting die je voor je organisatie kiest. Die keuze heeft positieve gevolgen voor de buitenwereld.  Als je visie te intern gericht is, kom je te snel bij je eigen ambities uit. En een visie is iets anders dan ‘beleid’. Op basis van je missie, je visie en je ambities maak je beleid, voer je acties uit.

Dus niet:

(NCOI)

Vanuit deze visie willen wij de beste en grootste opleider voor werkenden zijn.

(Unilever)

Onze visie is ons bedrijf te laten groeien, en tegelijkertijd onze milieuvoetafdruk los te koppelen van onze groei en onze positieve maatschappelijke impact te vergroten.

(Coca-Cola)

In onze visie beschrijven we wat we moeten doen om duurzame groei te realiseren:

People: een prettige en veilige werkomgeving waarin mensen worden geïnspireerd om het beste in zichzelf naar boven te halen.

Portfolio: een gevarieerd en breed aanbod van dranken dat aansluit op de wensen van de consument.

Laat je houding, blik of motivatie zien

In je visie kun je laten zien dat je een bepaalde houding, blik of motivatie hebt ten opzichte van een product of dienst, de mens of de wereld. Je gelooft in iets.

Google vindt dat de informatie van de wereld voor iedereen georganiseerd en toegankelijk gemaakt moet worden.

Nike vindt dat als je een lichaam hebt, je een atleet bent.

Mag er niet te dik bovenop liggen of te vanzelfsprekend zijn

(HAK)

Wij geloven dat de wereld een betere plek is waar je langer gezonder kan leven als iedereen veel groenten en fruit eet.

(Jeveka)

Wij werken bewust aan kwaliteit, duidelijkheid en vertrouwen.

Gaat niet over je producten- of dienstenpakket

Dus niet:

(Vida)

Persoonlijke en verloskundige begeleiding in het proces van zwangerschap naar ouderschap.

(Het Filiaal)

Kunst is broodnodig voor het kinderbrein; het biedt de mogelijkheid om door verschillende brillen naar de wereld te kijken, prikkelt je verbeeldingskracht en helpt je om flexibel in het leven te staan. Goed kunstonderwijs is daarbij noodzakelijk. Daarom ontwikkelen we met veel zorg en precisie rond elke voorstelling kunsteducatie voor het onderwijs. Niet alleen om leerlingen en leerkrachten voor te bereiden op een theaterervaring, maar ook om bij te dragen aan de ontwikkeling van het creatief vermogen en 21e eeuwse vaardigheden.

Met onderstaand schema kun je makkelijk naar de status van je visie kijken. Is deze geformuleerd vanuit een interne blik of is de focus juist extern? Gaat het om een doelstelling of leg je uit wat je houding is?
Kwadrant 4 is de meest gunstige plek voor je visie. Met een heldere houding geef je aan wat jullie als organisatie voor je externe doelgroep betekenen.

Enkele voorbeelden:

1. Intern/doel

(Heineken)

In 2018 willen we het snelst groeiende bedrijf op het gebied van natuurlijk gebrouwen dranken zijn, een bedrijf dat de meeste en bovenal beste innovaties op de markt brengt, met merken die de absolute voorkeur genieten boven die van onze concurrenten. Kortom: we willen dan ‘In Ieders Glas, In Ieders Hart’ zitten.

2. Intern/houding

(AniCura)

De visie van AniCura is het ‘gezamenlijk creëren van de veterinaire zorg van de toekomst’. We hebben onze visie ontwikkeld met het oogmerk onze klanten zoveel mogelijk van dienst te kunnen zijn.

3. Doel/extern

(ITTA)

Taal leren doe je vóór, dóór en met de praktijk. Taalontwikkeling gaat sneller en effectiever als het taalonderwijs geïntegreerd is in de dagelijkse praktijk. Deze werkwijze garandeert een uitdagende, ondersteunende en stimulerende leeromgeving. Al onze inspanningen gaan uit van deze overtuiging.

4. Houding/extern

(Noorderbreedte Revalidatie)

U kunt bij Noorderbreedte Revalidatie uzelf zijn, in een periode dat u afhankelijk bent van zorg. U bent de expert. U weet namelijk het beste wat belangrijk voor u is en wat u wilt en kunt. Wij luisteren graag naar uw levensverhaal. Wie bent u en wat was en is voor u belangrijk? Welke mooie of dierbare herinneringen heeft u? Wat doet u graag en waar houdt u juist niet van? Hoe meer we van u weten, hoe beter we kunnen aansluiten bij uw wensen.

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven