• 0572 - 79 20 23
  • info@taaluilen.nl

De kracht van een tagline

  • Door Jos Verdaasdonk
  • 03 maart 2017
tagline

De bezoeker van jouw website wil snel weten wat jij hem te bieden hebt. Binnen een paar seconden beslist hij of hij op je site blijft. Eén moment van onzekerheid en wég is hij, misschien wel voor altijd.

De tagline is een van de eerste dingen die je ziet op een website. Het is het tekstje bij het logo. Heel kort, maar wel het belangrijkste tekstje.

Wat doe je

Met een tagline laat je zien wat de bezoeker aan jou heeft. De kunst is om in zo min mogelijk woorden zo veel mogelijk duidelijk te maken over je organisatie – wat doe je en waar ben je goed in. Het hoeft allemaal niet creatief te zijn, geen taalkundige hoogstandjes, geen fraaie volzinnen. ‘De grootste aanbieder van infraroodheaters’ maakt de bezoeker in één keer duidelijk wat jouw bedrijf hem te bieden heeft.

Een tagline is geen slogan of merkbelofte. De slogan ‘Je huis voelt als een thuis’ werkt pas als je weet op welke site je bent beland. Deze belofte kan staan op een willekeurige site waarop meubels of huizen worden verkocht.

Een tagline is specifiek voor één van die sites, past bij de organisatie achter die site en is bijvoorbeeld:

Trendy meubelen voor jonge mensen

Onderscheidend vermogen

Het begint allemaal bij je onderscheidend vermogen.

Wat doe jij of kun jij wat een ander niet doet of kan? Het is altijd goed om daar over na te denken. Je bent bijvoorbeeld bewezen de beste, de grootste, de eerste, de goedkoopste. Oftewel, waarom moet iemand nou net bij jou zijn om bijvoorbeeld een tent te kopen.

Maar pas op. Vaagtaal als ‘grootste’, ‘beste’ of ‘leukste’ werkt niet. En kies ook niet voor clichés als ‘een enorm assortiment’ of ‘drie etages woonplezier’. Die zijn veel te algemeen. Je tagline geldt specifiek voor jou en mag dus niet inwisselbaar zijn met die van andere organisaties.

Even een klein onderzoekje naar de kwaliteit van taglines op websites van 25 kampeerwinkels en outdoorcentra. Op veruit de meeste sites ontbreekt overigens de tagline.


tagline

‘Het grootste outdoor assortiment van Nederland’

Prima tagline.  Zegt in een keer waar het om gaat. Duidelijk onderscheidend vermogen. Jammer dat het een eindje van het logo af staat.

tagline

‘Heeft alles op kampeergebied’

Wat is alles? Vaagtaal dus. Je moet even verder kijken op de homepage, maar daar staat mooier weergegeven wat eigenlijk de tagline moet zijn:  Kampeer-Gigant is de grootste kampeerwinkel in Europa.

 

‘A-merken tegen bodemprijzen’

Prima. Als je gaat voor goed en goedkoop, moet je op de site verder kijken.

‘Buittaglineengewoon goed’

Valt helemaal onder de catergorie ‘moest er nog eens bijkomen van niet’. De bezoeker gaat ervan uit dat iedereen ‘buitengewoon goed’ is. Direct inwisselbaar dus voor de collega’s in de branche.

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven