Correct schrijven

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 23 juni 2016
correct schrijven

correct schrijven

Schrijf correct

Een van de zes eisen van zakelijke communicatie is die van correctheid. Dat betekent dat je geen fouten mag maken. Geen fouten in spelling en stijl, maar ook geen fouten in gegevens zoals producteigenschappen of namen. Je verliest als je tekst vol fouten staat.

Veelgemaakte fouten

1. Lange zinnen. Houd je zinnen kort. Hoe langer de zin, hoe groter de kans op stijlfouten.
2. Als en dan. Als = gelijk, dan = ongelijk. In “zij is groter als mij” zitten zelfs twee fouten! Juist is: Zij is groter dan ik.
3. Wat en dat. Goed is: het meisje dat … Fout is: het meisje wat …
4. Zullen, willen en kunnen. Sommige teksten staan er vol mee. Niet doen!
Zij zullen u zeker verder willen helpen = zij helpen u zeker verder.
5. Worden. Maak alle passieve zinnen actief en streep worden uit je tekst.
U wordt door ons snel geholpen = Wij helpen u snel.
6. d en dt. Je kunt je natuurlijk geen werkwoordfouten permitteren. Nog even de d’s en dt’s op een rijtje.
Regel 1 – de vraag of een werkwoord op d of dt eindigt, treedt alleen op bij werkwoorden die op -den eindigen: melden, branden, vinden enz.
Regel 2 – je schrijft in alle gevallen een d.
Regel 3 – om te horen of daar nog een t achterkomt, vervang je het werkwoord door lopen: Piet loopt, dus ook Piet meldt.

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Scroll naar top