Correct schrijven

correct schrijven

correct schrijven

Schrijf correct

Een van de zes eisen van zakelijke communicatie is die van correctheid. Dat betekent dat je geen fouten mag maken. Geen fouten in spelling en stijl, maar ook geen fouten in gegevens zoals producteigenschappen of namen. Je verliest als je tekst vol fouten staat.

Veelgemaakte fouten

1. Lange zinnen. Houd je zinnen kort. Hoe langer de zin, hoe groter de kans op stijlfouten.
2. Als en dan. Als = gelijk, dan = ongelijk. In “zij is groter als mij” zitten zelfs twee fouten! Juist is: Zij is groter dan ik.
3. Wat en dat. Goed is: het meisje dat … Fout is: het meisje wat …
4. Zullen, willen en kunnen. Sommige teksten staan er vol mee. Niet doen!
Zij zullen u zeker verder willen helpen = zij helpen u zeker verder.
5. Worden. Maak alle passieve zinnen actief en streep worden uit je tekst.
U wordt door ons snel geholpen = Wij helpen u snel.
6. d en dt. Je kunt je natuurlijk geen werkwoordfouten permitteren. Nog even de d’s en dt’s op een rijtje.
Regel 1 – de vraag of een werkwoord op d of dt eindigt, treedt alleen op bij werkwoorden die op -den eindigen: melden, branden, vinden enz.
Regel 2 – je schrijft in alle gevallen een d.
Regel 3 – om te horen of daar nog een t achterkomt, vervang je het werkwoord door lopen: Piet loopt, dus ook Piet meldt.

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top