Aantrekkelijk schrijven

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 05 juni 2016
Aantrekkelijk schrijven

aantrekkelijk schrijven

Een van de zes eisen van zakelijke communicatie is die van aantrekkelijkheid. Dit houdt in dat je het voor de lezer zo aantrekkelijk mogelijk maakt om jouw tekst te lezen. Je trekt hem als het ware je tekst in.

Hoe doe je dat?

1 Houd je zinnen zo kort mogelijk. Korte zinnen lezen makkelijk, lange zinnen lezen lastig. Zinnen van 12 tot 15 woorden zijn prima leesbaar.
2 Kies een titel die de strekking van de tekst goed weergeeft. Je zet de lezer dan meteen op het juiste spoor.
3 Gebruik alinea’s en opsommingen. Ze verdelen de tekst in stukken en zorgen ervoor dat de lezer niet een grijze massa van zinnen en woorden ziet.
4 Gebruik alineakoppen. Goed gekozen koppen geven aan waar de alinea over gaat. De lezer komt met koppensnellen al een heel eind. Verder zorgen goede koppen ervoor dat de lezer dóórleest.
5 Zorg voor een goede structuur. Denk voor je gaat schrijven na hoe je de informatie in zinvolle delen kunt zetten. Het is voor de lezer lastig wanneer hij telkens weer zijn weg in de tekst moet zoeken.
6 Gebruik structuuraanduiders als ten eerste, verder, ook, dan, ten slotte, samenvattend etc. Ze bieden de lezer houvast.
7 Durf origineel te zijn! Maak subtiel gebruik van humor als dat kan.
8 Persoonlijke teksten zijn aantrekkelijker dan teksten met afstand tot de lezer.
9 Natuurlijk helpt het ook als je je tekst aantrekkelijk opmaakt.

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Scroll naar top