Aantrekkelijk schrijven

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 05 juni 2016
Aantrekkelijk schrijven

aantrekkelijk schrijven

Een van de zes eisen van zakelijke communicatie is die van aantrekkelijkheid. Dit houdt in dat je het voor de lezer zo aantrekkelijk mogelijk maakt om jouw tekst te lezen. Je trekt hem als het ware je tekst in.

Hoe doe je dat?

1 Houd je zinnen zo kort mogelijk. Korte zinnen lezen makkelijk, lange zinnen lezen lastig. Zinnen van 12 tot 15 woorden zijn prima leesbaar.
2 Kies een titel die de strekking van de tekst goed weergeeft. Je zet de lezer dan meteen op het juiste spoor.
3 Gebruik alinea’s en opsommingen. Ze verdelen de tekst in stukken en zorgen ervoor dat de lezer niet een grijze massa van zinnen en woorden ziet.
4 Gebruik alineakoppen. Goed gekozen koppen geven aan waar de alinea over gaat. De lezer komt met koppensnellen al een heel eind. Verder zorgen goede koppen ervoor dat de lezer dóórleest.
5 Zorg voor een goede structuur. Denk voor je gaat schrijven na hoe je de informatie in zinvolle delen kunt zetten. Het is voor de lezer lastig wanneer hij telkens weer zijn weg in de tekst moet zoeken.
6 Gebruik structuuraanduiders als ten eerste, verder, ook, dan, ten slotte, samenvattend etc. Ze bieden de lezer houvast.
7 Durf origineel te zijn! Maak subtiel gebruik van humor als dat kan.
8 Persoonlijke teksten zijn aantrekkelijker dan teksten met afstand tot de lezer.
9 Natuurlijk helpt het ook als je je tekst aantrekkelijk opmaakt.

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Punt. Zo, dat was de laatste zin

Punt! Zo, dat was de laatste zin.

Genoeg? Of plak je er nog een achteraan? De tekstjes hieronder stoppen bij de zin voor de dikgedrukte zin. Was al best mooi, maar de dikgedrukte zinnen voegen toch wat toe. Je kunt versterken, samenvatten en zelfs verrassen. Kijk maar: Ons vaste team bestaat uit twaalf medewerkers en twee leidinggevenden. Daarnaast hebben wij vijf flexmedewerkers …

Punt! Zo, dat was de laatste zin. Lees verder »

Read More
E is MC

E = MC²

Besser Einstein in der Hand als Zehn Keinsteins in der Luft Ingewikkelder wordt het vandaag niet meer. E = MC². Albert Einstein is er wereldberoemd mee geworden. De befaamde relativiteitstheorie. E= energie M=massa C= (licht)snelheid. En dan nu een enorm geforceerd bruggetje van hogere natuurkunde naar gewone taal. Komt ie:  Ga na of jouw tekst …

E = MC² Lees verder »

Read More
Jouw bevel is ons houvast

Jouw bevel is ons houvast

“Laat ik alvast gezegd hebben. Dat al die helden en helpers in de zorg mogen verwachten dat wij ons aan de regels houden.” Oei. Serious business. De minister-president wil dat we ons gedrag veranderen. Zo lang als nodig. Dat was uit één van de eerste persconferenties. Een week later zaten we weer met z’n allen …

Jouw bevel is ons houvast Lees verder »

Read More

1 reactie op “Aantrekkelijk schrijven”

  1. Pingback: Moeilijk schrijven is Bad for Business - WizeNoze

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top