“Wat heeft Pietje eraan?” Over doelgroepgericht schrijven

doelgroep

Wat heeft Pietje eraan?

Het belang van doelgroepgerichte en leesbare teksten is enorm. Veel groter dan soms wordt gedacht. Beide doelen kun je bevorderen door na te denken over:

  • de doelgroep; voor wie schrijf ik eigenlijk?
  • de inhoud; is dit begrijpelijk voor mijn lezer?
  • de toon; tot wie richt ik me en welke toon spreekt die persoon aan?
  • de stijl; niet te lange zinnen, passend woordgebruik.

Uiteindelijk moet het er allemaal op neerkomen dat je een antwoord kunt geven op de vraag:

Wat heeft Pietje eraan?

Voor Pietje kun je elke persoon invullen waar de tekst voor bedoeld is: een ouder of een leerling, een klant of een leverancier, een collega of een vriend, een docent of een student, enz. enz.

Als ‘Pietje’ een onderwijskundige is

Op websites van basisscholen kom je nogal eens teksten tegen van het volgende zware kaliber.

Zoals uit het jaarverslag en de prioriteiten blijkt, is er veel ruimte gegeven aan het masterplan weerbaarheid, sociaal emotionele ontwikkeling en eigenaarschap. Onze filosofie is namelijk dat deze zaken vanaf groep één gefundeerd besproken, uitgevoerd en nageleefd dienen te worden teneinde onze leerlingen op te leiden tot ware wereldburgers.

Er wordt les gegeven vanuit het leerstofjaarklassensysteem waarbinnen wordt gedifferentieerd. Het differentiëren gebeurt vanuit de methode middels het basisstof-herhalingsstof-verdiepingsstofmodel. Er is ook veel aandacht voor het zelfstandig maken van leerlingen door gebruik te maken van weektaken, waarbinnen ook gedifferentieerd wordt.

Je moet als ouder al een behoorlijke kennis van zaken hebben om het te begrijpen. Niet iedereen weet wat een masterplan is en wat eigenaarschap precies betekent. Als de term ‘differentiëren’ de lezer niets zegt, heeft hij zeker moeite met de tweede alinea. Daar komt dat woord namelijk drie keer in voor.

Als ‘Pietje’ een ouder is

Stel je nou eens voor dat ‘Pietje’ een ouder is. Kun je dan niet veel beter schrijven vanuit de gedachte : “Wat hebben de ouders van onze leerlingen eraan?” Als je dan ook nog de toon lekker informeel houdt, wint je tekst bovendien aan leesbaarheid.

De tekst kan er dan zo uitzien.

Onze school heeft acht groepen. Natuurlijk krijgt niet iedere leerling op dezelfde manier les. De een is goed in rekenen, de ander heeft meer talent voor de zaakvakken. Daar houden we volop rekening mee. De school leidt de kinderen op tot wereldburgers. We bieden eerst de basis aan, dan herhaling en daarna nog verdieping. De maatschappij vraagt daarnaast om zelfstandige mensen, en ook daar werken we nu al aan. Uw kind krijgt aan het begin van de week een weektaak en moet dan zelf een planning maken. Daar leert hij of zij veel van.

Als ‘Pietje’ de leerling zelf is

Je kunt nog een stap verder gaan en je rechtstreeks tot de leerling richten: “Wat hebben de leerlingen eraan?”

Wereldburger.

Na je schooltijd trek je de wijde wereld in. Wij zorgen ervoor dat je goed bent in de vakken die je altijd en overal nodig hebt. Taal en rekenen bijvoorbeeld. Maar ook Engels en de creatieve vakken. En techniek natuurlijk. Je hebt bij ons geleerd dat je NOOIT moet denken ‘Dat kan ik niet’. Je moet juist ALTIJD denken ‘Dat kan ik heel goed’. In die grote wereld gebeurt van alles. Daar wil je alles van weten. Bij ons heb je geleerd nieuwsgierig te zijn naar alles om je heen. Je houdt van nieuwe dingen. Je wilt graag het naadje van de kous weten. Je weet dat je barst van het talent. Dat geeft je volop zelfvertrouwen. Je denkt niet in hokjes. Je houdt niet van grenzen. Je staat open voor andere meningen.

We leren jou wereldburger te zijn! Je gaat op reis met een volle rugzak!

Er is een beetje lef voor nodig om je schrijfstijl zo aan te passen, maar het schrijft wel veel prettiger. Bovendien leest het stukken makkelijker en daar gaat het allemaal om.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Punt. Zo, dat was de laatste zin

Punt! Zo, dat was de laatste zin.

Genoeg? Of plak je er nog een achteraan? De tekstjes hieronder stoppen bij de zin voor de dikgedrukte zin. Was al best mooi, maar de dikgedrukte zinnen voegen toch wat toe. Je kunt versterken, samenvatten en zelfs verrassen. Kijk maar: Ons vaste team bestaat uit twaalf medewerkers en twee leidinggevenden. Daarnaast hebben wij vijf flexmedewerkers …

Punt! Zo, dat was de laatste zin. Lees verder »

Read More
E is MC

E = MC²

Besser Einstein in der Hand als Zehn Keinsteins in der Luft Ingewikkelder wordt het vandaag niet meer. E = MC². Albert Einstein is er wereldberoemd mee geworden. De befaamde relativiteitstheorie. E= energie M=massa C= (licht)snelheid. En dan nu een enorm geforceerd bruggetje van hogere natuurkunde naar gewone taal. Komt ie:  Ga na of jouw tekst …

E = MC² Lees verder »

Read More
Jouw bevel is ons houvast

Jouw bevel is ons houvast

“Laat ik alvast gezegd hebben. Dat al die helden en helpers in de zorg mogen verwachten dat wij ons aan de regels houden.” Oei. Serious business. De minister-president wil dat we ons gedrag veranderen. Zo lang als nodig. Dat was uit één van de eerste persconferenties. Een week later zaten we weer met z’n allen …

Jouw bevel is ons houvast Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top