Over de toon van je sollicitatiebrief

toon brief

juiste toon

Waarom wordt juist die ene sollicitatiebrief eruit gepikt?

Organisaties krijgen op één vacature soms wel honderd brieven. Zij vinden het net zo spannend als jij, want hoe vinden ze tussen al die brieven die ene kandidaat waar ze naar op zoek zijn? Denk maar aan boer Tom van Boer Zoekt Vrouw. Ruim 1800 brieven, en toch koos hij de verkeerde. Tja, liefde kun je niet afdwingen.

Gelukkig gaat het tussen jou en je toekomstig werkgever niet om liefde

Maar er moet wel een klik zijn. Het moet goed voelen. Van beide kanten.
Dan moet je wel eerst door de brievenronde komen natuurlijk.

Soms buigt een complete werkgroep zich over de brieven. Ze filteren om te beginnen alles eruit wat niet past bij de functie-eisen: opleiding, ervaring, vaardigheden, eigenschappen. Jij en jouw brief moeten wel heel goed of bijzonder zijn, willen ze je zonder de juiste opleiding en ervaring toch een kans geven. Daarna kijken ze ook naar zaken als leeftijd en geslacht. Beide moeten passen in de samenstelling van het team.

Brieven met taalfouten leggen ze ook terzijde, vooral als de functie vraagt om goed schriftelijk taalgebruik.

Nu zijn er van de honderd brieven nog twintig brieven over. En dan is de vraag: waar gaan ze hun selectie nu op baseren?
Dat antwoord is kort.
Op emotie en intuïtie.
Welk gevoel krijgt je potentiële werkgever bij jouw brief?
Welke eigenschappen spreken uit je brief en cv? Ben jij een actief type? Een die out of the box durft? Ben je vlot en modern genoeg? Of juist prettig formeel? Kraak je je vorige werkgever af in de brief of ben je juist loyaal? Werkgevers willen graag personeel dat past bij de cultuur van het bedrijf en het al aanwezige team.

Het draait om toon

Emotie en het juiste gevoel. Hoe krijg je dat in je brief?
Dat bereik je door in de juiste toon te schrijven. Door te schrijven vanuit je hart. Door precies de juiste snaar te raken.

Dat is best spannend, want waar zit die snaar van jouw potentieel nieuwe werkgever? Wat is voor hem of haar de juiste toon? Voor een formele kantoorfunctie is die anders dan voor een creatieve functie op een reclamebureau. Maar wat je in ieder geval in elke brief kunt, is oprecht en authentiek enthousiast zijn over die baan waar jij op aast. Het mooiste is als je dat ook werkelijk kunt aantonen in je brief.

Misschien kunt u het zich nog herinneren: twee jaar geleden heb ik een open sollicitatie naar uw bedrijf gestuurd. Uw bedrijf en alles wat het doet, inspireert me mateloos. Ik zou daar heel graag onderdeel van uitmaken. Helaas was er toen geen vacature, maar die is er nu wel. En ik heb dus geen seconde geaarzeld.

Zorg dus dat je brief overtuigt! Toon wat lef en laat al die standaardzinnen achterwege.

Samenvattend

  1. Wees 100% jezelf.
  2. Schrijf vanuit je hart. Dan ben je vanzelf origineel.
  3. Houd je zinnen lekker leesbaar.
  4. Laat alle standaardzinnen achterwege en toon een beetje lef.
  5. Leg het er niet te dik bovenop.
  6. Flauwe humor? Niet doen!

Tja, ben ik de juiste kandidaat voor u? Ik heb uw bedrijf de laatste tijd een beetje gevolgd. Het was vaak in het nieuws, want het maakt een enorme groei door. Mooi natuurlijk, maar hoe borg je dan de kwaliteit? En daar ligt nu precies mijn kracht. Ik ben een kei in het engineren en monitoren van bedrijfsprocessen. Niet de man van alleen maar spreadsheets, maar ook een met oog voor mensen.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top