Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 26 juli 2021
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed. 

Een paar tips:

  • Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons verhaal’.
  • Laat jezelf en je drijfveren zien.
  • Beschrijf niet, maar vertel.
  • Laat mensen aan het woord en vertel over mensen.
  • Gebeurtenissen zijn belangrijker dan feiten.
  • Laat de commerciële saus achterwege.

Dit is dus een gemiste kans:

Al sinds onze start in 1952 in een klein kippenhok is ons onafgebroken streven geweest om de beste oplossingen en diensten te bieden. ​ 

De zin is lang en begint voorspelbaar, de toon is afstandelijk en de commercie druipt ervan af. Terwijl zo’n start in een kippenhok veelbelovend is. Daar kun je veel meer uithalen. Kijk maar.

“Kippen eruit en wij erin”, dacht mijn opa. Veel meer dan 40 vierkante meter zal het hokje niet geweest zijn. Bloedheet ‘s zomers en ijskoud in de winter. Verkoop, administratie en magazijn. Alles en iedereen zat boven op elkaar. Mooi dat we nog een paar foto’s hebben. 

Deze is te zwaar:

Onze geschiedenis, onze missie en onze kernwaarden vertellen het verhaal van wie wij zijn als bedrijf. 

Een argeloze bezoeker op de website is direct weer weg. Hij krijgt hier namelijk de afhaakkans van zijn leven. Die laat hij niet schieten.

Dit is een verkeerde start:

We vinden het belangrijk bij de geschiedenis van ons bedrijf stil te staan. Door goed naar ons verleden te kijken, weten we beter wie we zijn en kunnen we dichter bij onszelf blijven.

Zes keer ‘we’ en ‘ons’. Voor wie schrijf je nou eigenlijk?

En dit is natuurlijk beleidstaal:

Met de uitrol van het nieuwe winkelbeeld zetten we in 2014 een nieuwe stap in de uitvoering van de strategie.

Tijd voor een sterk voorbeeld:

Apenheul wordt in 1971 opgericht door de Rotterdamse fotograaf Wim Mager. In de jaren zestig koopt hij twee dwergaapjes in een dierenwinkel. Dat kan in die tijd nog gewoon. En iets wat als een hobby begin, loopt al snel uit de hand. Het paartje krijgt jongen. Wim besluit zijn baan als fotograaf op te geven en ontwikkelt het Apenheul-idee. 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

mo·gen (mocht, heeft gemogen) 1 tot iets in staat zijn: er mogen zijn er aantrekkelijk uitzien 2 kunnen: zich mogen verheugen in grote populariteit3 het recht, de toestemming hebben: van mij mag het ik vind het goed; wat mag het zijn? vraag van een verkoper in een winkel4 (van een persoon) wel aardig vinden: ik mag hem wel5 mogelijk zijn: het mag wel waar zijn; het heeft niet zo mogen zijn verzuchting als iets prettigs niet is gebeurd; dat mocht je willen! schamper commentaar op …

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd Lees verder »

Read More
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
Scroll naar top