NIET IS NIKS!

  • Door Lars Henning
  • 06 april 2020
NIET IS NIKS!

Waarom positief communiceren je verder helpt

Communicatie is leuk. En heel belangrijk. Hoe verpak je je boodschap? Hoe zorg je voor een teamgevoel? Hoe zorg je voor succes? Allemaal afhankelijk van je communicatie. En die communicatie is er altijd en overal. Zo ook afgelopen week. Maar of dat helemaal goed ging?

Niet naar buiten als dat niet hoeft

Eén en al verbazing afgelopen week. Loslopende volwassenen. Honderden. Duizenden. Ze stapten op nog geen halve meter van elkaar uit hun auto’s. Ze moesten het strand op. Of het park in. Het was namelijk lekker weer. En dat terwijl onze baas, meneer Rutte, ons nog zo gewaarschuwd had. ‘Niet naar buiten als dat niet hoeft.’ Als we ons daaraan zouden houden, hoefden we niet aan de lijn. En toch ging het mis. Waarom? Genoeg redenen te bedenken. Eentje heeft alles te maken met dat woord niet. Want niet is niks.

We snappen niks van het woord niet

Dat ‘niet niks is’ heeft alles te maken met je onderbewuste. Wij hechten veel waarde aan ons bewustzijn. Logisch. Dat maakt ons mensen superieur. We hebben het goed ontwikkeld in de loop van de eeuwen. Daar schuilt echter ook een gevaar in. We overschatten ons bewustzijn namelijk schromelijk. Hoeveel procent van de tijd dat je wakker bent, heeft je bewustzijn het voor het zeggen? Eén procent. ÉÉN PROCENT. Negenennegentig procent van de tijd is je onderbewustzijn de baas. Dus wat stuurt jouw gedrag? Juist. Je onderbewustzijn. En laat je onderbewustzijn nou geen snars begrijpen van het woord ‘niet’.

Sterker nog, omdat je onderbewustzijn ‘niet’ niet kent, schrapt hij dat irritante woord. Gewoon lekker negeren die hap. Dat levert leuke taferelen op. Je kent vast het voorbeeld van een bord voor een mooi gazon: Niet op het gras. Hé, denkt je onderbewuste, ‘Op het gras’, aan die optie had ik nog niet gedacht. En dat gras ziet er inderdaad goed uit voor een potje voetbal. Gazon naar de maan.

Ons onderbewuste wil positieve taal

Liefst direct, recht voor z’n raap. Anders kan niemand ons kwalijk nemen dat we niet luisteren. Dat onderbewuste stuk zit immers negenennegentig procent van de tijd achter het stuur.

Een aantal burgemeesters riep de mensen op om ‘Niet naar het strand te gaan’. Ik snap deze oproep heel goed. Het is crisistijd. De trend van het aantal bestemmingen en doden moet gauw omslaan in steile lijn naar beneden. We moeten ons dus aan de regels houden. En gauw een beetje. Nu. Anders gaan we écht aan de lijn. Maar misschien kunnen de burgemeesters in plaats van ‘Niet naar het strand’ beter een alternatief geven dat wel mag. Winkelen bijvoorbeeld. Oh nee, dat mag niet. Naar het pretpark dan. Oh nee, dat mag ook niet. Dan maar naar het stadion voor een voetbalwedstrijd. Oh nee…

Toch willen we een positief geformuleerde zin. Dan begrijpen we het. Dan blijft dus over…

BLIJF THUIS.

Hmmm… Misschien toch niet helemaal positief, maar wel duidelijk.

Succes allemaal. Blijf gezond.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Scroll naar top