Klantgericht schrijven

klantgericht schrijven

klantgericht schrijven

Wij onderscheiden ons door onze hoogwaardige dienstverlening en onze ervaring. Voor onze snelle 24/7 service zijn wij beloond met de ondernemersprijs van onze gemeente. Daar zijn we heel trots op.
U bent op zoek naar een ervaren partij die uw kostbare systemen deskundig kan onderhouden. Tenslotte is uw bedrijfsvoering daar afhankelijk van. Daarom kunt u 24/7 rekenen op een snelle respons.

Wat gaat er fout?

De schrijver heeft niet goed nagedacht over het doel van de tekst en zijn doelgroep.
Na het lezen van een tekst moeten mensen iets weten, ze moeten daar iets van vinden en ze moeten liefst iets gaan doen.

Het eerste voorbeeld staat vol met wij, ons en onze. In totaal 8x.
Hoezo: Wij stellen de klant centraal?
De lezer weet na deze tekst dat het bedrijf een prijs heeft gewonnen. Zijn mening is neutraal. Er is geen aanleiding contact op te nemen of een offerte op te vragen.

In het tweede voorbeeld komt 4x u en uw voor.
De lezer weet na deze tekst wat het bedrijf allemaal kan. Zijn mening is positief want hij voelt zich aangesproken. De tekst draait om de vraag van de lezer en de oplossing die hij zoekt. Klantvoordelen dus.
Hij leest in ieder geval verder en neemt misschien zelfs contact op.

Tips voor klantgericht schrijven

  1. Dwing jezelf om heel vaak u of jij te gebruiken. Dan wordt je tekst vanzelf klantgericht.
  2. Doe bij commerciële (verkoop)teksten altijd de ego-test.
  3. Tel alle keren dat wij, ons, onze, de naam van het bedrijf enz. voorkomt en hoe vaak u, uw enz. Die laatste moeten ver in de meerderheid zijn.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More
Maak je korte lijn liever wat langer

Maak je korte lijn liever wat langer

Ons bedrijf kenmerkt zich al decennia door korte lijnen. We hanteren korte lijnen. Dit betekent dat we intern en extern helder communiceren. Op zo’n beetje elke website kom je het tegen. Profit, non profit, overheid: overal hebben ze ‘korte lijnen’. Mooi dat je ze hebt, maar ze maken geen indruk en ze komen niet binnen. …

Maak je korte lijn liever wat langer Lees verder »

Read More
Punt. Zo, dat was de laatste zin

Punt! Zo, dat was de laatste zin.

Genoeg? Of plak je er nog een achteraan? De tekstjes hieronder stoppen bij de zin voor de dikgedrukte zin. Was al best mooi, maar de dikgedrukte zinnen voegen toch wat toe. Je kunt versterken, samenvatten en zelfs verrassen. Kijk maar: Ons vaste team bestaat uit twaalf medewerkers en twee leidinggevenden. Daarnaast hebben wij vijf flexmedewerkers …

Punt! Zo, dat was de laatste zin. Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top