Klantgericht schrijven

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 06 juni 2016
klantgericht schrijven

klantgericht schrijven

Wij onderscheiden ons door onze hoogwaardige dienstverlening en onze ervaring. Voor onze snelle 24/7 service zijn wij beloond met de ondernemersprijs van onze gemeente. Daar zijn we heel trots op.
U bent op zoek naar een ervaren partij die uw kostbare systemen deskundig kan onderhouden. Tenslotte is uw bedrijfsvoering daar afhankelijk van. Daarom kunt u 24/7 rekenen op een snelle respons.

Wat gaat er fout?

De schrijver heeft niet goed nagedacht over het doel van de tekst en zijn doelgroep.
Na het lezen van een tekst moeten mensen iets weten, ze moeten daar iets van vinden en ze moeten liefst iets gaan doen.

Het eerste voorbeeld staat vol met wij, ons en onze. In totaal 8x.
Hoezo: Wij stellen de klant centraal?
De lezer weet na deze tekst dat het bedrijf een prijs heeft gewonnen. Zijn mening is neutraal. Er is geen aanleiding contact op te nemen of een offerte op te vragen.

In het tweede voorbeeld komt 4x u en uw voor.
De lezer weet na deze tekst wat het bedrijf allemaal kan. Zijn mening is positief want hij voelt zich aangesproken. De tekst draait om de vraag van de lezer en de oplossing die hij zoekt. Klantvoordelen dus.
Hij leest in ieder geval verder en neemt misschien zelfs contact op.

Tips voor klantgericht schrijven

  1. Dwing jezelf om heel vaak u of jij te gebruiken. Dan wordt je tekst vanzelf klantgericht.
  2. Doe bij commerciële (verkoop)teksten altijd de ego-test.
  3. Tel alle keren dat wij, ons, onze, de naam van het bedrijf enz. voorkomt en hoe vaak u, uw enz. Die laatste moeten ver in de meerderheid zijn.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

mo·gen (mocht, heeft gemogen) 1 tot iets in staat zijn: er mogen zijn er aantrekkelijk uitzien 2 kunnen: zich mogen verheugen in grote populariteit3 het recht, de toestemming hebben: van mij mag het ik vind het goed; wat mag het zijn? vraag van een verkoper in een winkel4 (van een persoon) wel aardig vinden: ik mag hem wel5 mogelijk zijn: het mag wel waar zijn; het heeft niet zo mogen zijn verzuchting als iets prettigs niet is gebeurd; dat mocht je willen! schamper commentaar op …

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd Lees verder »

Read More
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
Scroll naar top