Klantgericht schrijven

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 06 juni 2016
klantgericht schrijven

klantgericht schrijven

Wij onderscheiden ons door onze hoogwaardige dienstverlening en onze ervaring. Voor onze snelle 24/7 service zijn wij beloond met de ondernemersprijs van onze gemeente. Daar zijn we heel trots op.
U bent op zoek naar een ervaren partij die uw kostbare systemen deskundig kan onderhouden. Tenslotte is uw bedrijfsvoering daar afhankelijk van. Daarom kunt u 24/7 rekenen op een snelle respons.

Wat gaat er fout?

De schrijver heeft niet goed nagedacht over het doel van de tekst en zijn doelgroep.
Na het lezen van een tekst moeten mensen iets weten, ze moeten daar iets van vinden en ze moeten liefst iets gaan doen.

Het eerste voorbeeld staat vol met wij, ons en onze. In totaal 8x.
Hoezo: Wij stellen de klant centraal?
De lezer weet na deze tekst dat het bedrijf een prijs heeft gewonnen. Zijn mening is neutraal. Er is geen aanleiding contact op te nemen of een offerte op te vragen.

In het tweede voorbeeld komt 4x u en uw voor.
De lezer weet na deze tekst wat het bedrijf allemaal kan. Zijn mening is positief want hij voelt zich aangesproken. De tekst draait om de vraag van de lezer en de oplossing die hij zoekt. Klantvoordelen dus.
Hij leest in ieder geval verder en neemt misschien zelfs contact op.

Tips voor klantgericht schrijven

  1. Dwing jezelf om heel vaak u of jij te gebruiken. Dan wordt je tekst vanzelf klantgericht.
  2. Doe bij commerciële (verkoop)teksten altijd de ego-test.
  3. Tel alle keren dat wij, ons, onze, de naam van het bedrijf enz. voorkomt en hoe vaak u, uw enz. Die laatste moeten ver in de meerderheid zijn.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Scroll naar top