Klantgericht schrijven

Klantgericht schrijven

Over dit onderwerp wordt veel geschreven en gepraat. Maar hoe bepaal je nou of de tekst die je geschreven hebt klantgericht is. Je moet dan in ieder geval een scheiding aanbrengen tussen taalgebruik en inhoud.

Tip 1: Taalgebruik

Je moet er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de lezer met speels gemak jouw tekst kan lezen. Hoe minder hij hoeft te lezen, hoe beter het is. De lengte van de zinnen is natuurlijk ook cruciaal, zinnen van 12 woorden zijn lang genoeg.
De kop en de tussenkoppen zijn ook van belang. Trekken ze de aandacht van de lezer? Prikkelen ze de lezer om door te lezen?

Tip 2: Inhoud

Wat moet er bij de lezer blijven hangen na het lezen van de tekst? Welke voordelen ziet hij? Wat vindt hij interessant?
‘Wat Heeft De Klant Daar Aan?’ Als je vanuit die invalshoek gaat schrijven, maak je de inhoud veel sterker. Zet de voordelen voor de klant op een rij voordat je met schrijven begint. Dat helpt echt! Bedenk ook dat de lezer vaak geen boodschap aan jouw boodschap heeft. Je moet hem dus echt verleiden.

Tip 3: Ego-test

Een handig hulpmiddel is de ego-test. Zet een streepje onder de woorden ‘ik, mij, wij en ons’. Zet een cirkel om de woorden ‘je, jij, jouw en uw’. Heb je meer streepjes dan cirkeltjes, dan ben je gezakt voor de ego-test. Je schrijft meer vanuit jezelf dan voor de klant.

Het tekstje hieronder is een mooi voorbeeld van een klantgerichte tekst:

Betere gesprekken voeren op de werkvloer
Communiceren doe je altijd en overal. Je zou verwachten dat we daar goed in zijn. Toch gaat het vaak mis. Waar ligt dat aan en wat kun je zelf doen om effectiever te communiceren op de werkvloer? Hierover gaat de training waarbij ik je een aanpak aanreik die je altijd kunt inzetten en waarmee je gegarandeerd succes hebt. Je eigen situaties vormen het uitgangspunt en werkmateriaal voor deze praktische training.

Je ziet het zelf:

Weinig tekst
Pakkende titel
Korte zinnen
Genoeg voordelen voor de lezer
Geslaagd voor de ego-test

Zo simpel is het dus!

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Punt. Zo, dat was de laatste zin

Punt! Zo, dat was de laatste zin.

Genoeg? Of plak je er nog een achteraan? De tekstjes hieronder stoppen bij de zin voor de dikgedrukte zin. Was al best mooi, maar de dikgedrukte zinnen voegen toch wat toe. Je kunt versterken, samenvatten en zelfs verrassen. Kijk maar: Ons vaste team bestaat uit twaalf medewerkers en twee leidinggevenden. Daarnaast hebben wij vijf flexmedewerkers …

Punt! Zo, dat was de laatste zin. Lees verder »

Read More
E is MC

E = MC²

Besser Einstein in der Hand als Zehn Keinsteins in der Luft Ingewikkelder wordt het vandaag niet meer. E = MC². Albert Einstein is er wereldberoemd mee geworden. De befaamde relativiteitstheorie. E= energie M=massa C= (licht)snelheid. En dan nu een enorm geforceerd bruggetje van hogere natuurkunde naar gewone taal. Komt ie:  Ga na of jouw tekst …

E = MC² Lees verder »

Read More
Jouw bevel is ons houvast

Jouw bevel is ons houvast

“Laat ik alvast gezegd hebben. Dat al die helden en helpers in de zorg mogen verwachten dat wij ons aan de regels houden.” Oei. Serious business. De minister-president wil dat we ons gedrag veranderen. Zo lang als nodig. Dat was uit één van de eerste persconferenties. Een week later zaten we weer met z’n allen …

Jouw bevel is ons houvast Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top