Klantgericht schrijven

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 10 februari 2017
Klantgericht schrijven

Over dit onderwerp wordt veel geschreven en gepraat. Maar hoe bepaal je nou of de tekst die je geschreven hebt klantgericht is. Je moet dan in ieder geval een scheiding aanbrengen tussen taalgebruik en inhoud.

Tip 1: Taalgebruik

Je moet er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de lezer met speels gemak jouw tekst kan lezen. Hoe minder hij hoeft te lezen, hoe beter het is. De lengte van de zinnen is natuurlijk ook cruciaal, zinnen van 12 woorden zijn lang genoeg.
De kop en de tussenkoppen zijn ook van belang. Trekken ze de aandacht van de lezer? Prikkelen ze de lezer om door te lezen?

Tip 2: Inhoud

Wat moet er bij de lezer blijven hangen na het lezen van de tekst? Welke voordelen ziet hij? Wat vindt hij interessant?
‘Wat Heeft De Klant Daar Aan?’ Als je vanuit die invalshoek gaat schrijven, maak je de inhoud veel sterker. Zet de voordelen voor de klant op een rij voordat je met schrijven begint. Dat helpt echt! Bedenk ook dat de lezer vaak geen boodschap aan jouw boodschap heeft. Je moet hem dus echt verleiden.

Tip 3: Ego-test

Een handig hulpmiddel is de ego-test. Zet een streepje onder de woorden ‘ik, mij, wij en ons’. Zet een cirkel om de woorden ‘je, jij, jouw en uw’. Heb je meer streepjes dan cirkeltjes, dan ben je gezakt voor de ego-test. Je schrijft meer vanuit jezelf dan voor de klant.

Het tekstje hieronder is een mooi voorbeeld van een klantgerichte tekst:

Betere gesprekken voeren op de werkvloer
Communiceren doe je altijd en overal. Je zou verwachten dat we daar goed in zijn. Toch gaat het vaak mis. Waar ligt dat aan en wat kun je zelf doen om effectiever te communiceren op de werkvloer? Hierover gaat de training waarbij ik je een aanpak aanreik die je altijd kunt inzetten en waarmee je gegarandeerd succes hebt. Je eigen situaties vormen het uitgangspunt en werkmateriaal voor deze praktische training.

Je ziet het zelf:

Weinig tekst
Pakkende titel
Korte zinnen
Genoeg voordelen voor de lezer
Geslaagd voor de ego-test

Zo simpel is het dus!

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Scroll naar top