Klantgericht schrijven

Klantgericht schrijven

Over dit onderwerp wordt veel geschreven en gepraat. Maar hoe bepaal je nou of de tekst die je geschreven hebt klantgericht is. Je moet dan in ieder geval een scheiding aanbrengen tussen taalgebruik en inhoud.

Tip 1: Taalgebruik

Je moet er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de lezer met speels gemak jouw tekst kan lezen. Hoe minder hij hoeft te lezen, hoe beter het is. De lengte van de zinnen is natuurlijk ook cruciaal, zinnen van 12 woorden zijn lang genoeg.
De kop en de tussenkoppen zijn ook van belang. Trekken ze de aandacht van de lezer? Prikkelen ze de lezer om door te lezen?

Tip 2: Inhoud

Wat moet er bij de lezer blijven hangen na het lezen van de tekst? Welke voordelen ziet hij? Wat vindt hij interessant?
‘Wat Heeft De Klant Daar Aan?’ Als je vanuit die invalshoek gaat schrijven, maak je de inhoud veel sterker. Zet de voordelen voor de klant op een rij voordat je met schrijven begint. Dat helpt echt! Bedenk ook dat de lezer vaak geen boodschap aan jouw boodschap heeft. Je moet hem dus echt verleiden.

Tip 3: Ego-test

Een handig hulpmiddel is de ego-test. Zet een streepje onder de woorden ‘ik, mij, wij en ons’. Zet een cirkel om de woorden ‘je, jij, jouw en uw’. Heb je meer streepjes dan cirkeltjes, dan ben je gezakt voor de ego-test. Je schrijft meer vanuit jezelf dan voor de klant.

Het tekstje hieronder is een mooi voorbeeld van een klantgerichte tekst:

Betere gesprekken voeren op de werkvloer
Communiceren doe je altijd en overal. Je zou verwachten dat we daar goed in zijn. Toch gaat het vaak mis. Waar ligt dat aan en wat kun je zelf doen om effectiever te communiceren op de werkvloer? Hierover gaat de training waarbij ik je een aanpak aanreik die je altijd kunt inzetten en waarmee je gegarandeerd succes hebt. Je eigen situaties vormen het uitgangspunt en werkmateriaal voor deze praktische training.

Je ziet het zelf:

Weinig tekst
Pakkende titel
Korte zinnen
Genoeg voordelen voor de lezer
Geslaagd voor de ego-test

Zo simpel is het dus!

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top