Kernwaarden op je website

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 15 februari 2016
klantgericht schrijven

kernwaarden

Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een organisatie. Ze geven aan wie je als organisatie bent en wat je drijft. Ze vatten de bedrijfscultuur samen.

Veel organisaties zetten hun kernwaarden in een of andere vorm op de website, van losse kreten tot volledig uitgeschreven en gespecificeerd. Wat is daar de zin en onzin van? En waar moet je rekening mee houden?

1. Kernwaarden in steekwoorden

Sommige sites geven de kernwaarden alleen in een aantal steekwoorden weer. Vaak is het een oneven aantal, drie of vijf. Maar soms ook meer zoals hieronder.

Ambitieus Betrokken Betrouwbaar Creatief  Flexibel Integer
Kwaliteitsbewust Open Enthousiast Professioneel

Gemak dient de mens, een handige beheerder heeft ze binnen een paar seconde erop staan. Maar dan? Wat zegt het de lezer? Neemt die de moeite om zich een beeld te vormen wat die redelijk abstracte woorden inhouden? Bovendien zijn kernwaarden zelden uniek. Honderden organisaties hebben het begrip ‘professioneel’ in hun lijstje van kernwaarden staan. Maar het gaat natuurlijk juist om de unieke invulling van dat begrip.

Je voelt hem al aankomen: het heeft geen zin op deze wijze je kernwaarden/kernwoorden over de schutting te gooien onder het motto ‘je weet maar nooit’.

2. Kernwaarden met een korte uitleg

Dit is natuurlijk al een stuk beter, want je geeft je lezer of je potentiële klant al wat meer houvast, bijvoorbeeld door te omschrijven wat jij precies onder ‘lef’ verstaat.

lef
Wij durven. Doen vaak een eerste stap. En we hebben een gezonde kritische blik.

Maar of de klant er warm van wordt, is nog maar zeer de vraag. Want wat wordt er nu precies bedoeld? Bovendien is de omschrijving geformuleerd in de wij-vorm. Oké, dit is een van  jouw kernwaarden, maar de lezer vindt het interessanter als hij eruit kan halen wat zijn voordeel daarvan is.

In andere gevallen is de toelichting afstandelijk en het lijkt of de tekst rechtstreeks uit het beleidsplan komt.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen & Cradle to Cradle®
Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft voor ons vele facetten. Het gaat daarbij om onze verantwoordelijkheid ten opzichte van mens, milieu en winstgevendheid. Door onze toewijding aan Creativiteit, Functionaliteit en Cradle to Cradle® ontwerp komen we tot een nieuw bedrijfsmodel.

3. Kernwaarden vertaald naar de lezer/klant

Als je nog een stap verder gaat, leg je de lezer uit wat de kernwaarden voor hem betekenen, en wat dat hem oplevert.

Vooruitstrevend
Buiten bestaande kaders denken. Niets is leuker dan dat, toch? Het brengt u nieuwe onverwachte oplossingen. De enige stabiele factor vandaag de dag is verandering. De wereld verandert. Nieuwe trends, innovaties? Wij omarmen ze. Samen met u denken we in mogelijkheden. Zo komen we samen tot nieuwe inzichten en betere resultaten.

Persoonlijk
Bij ons werken mensenmensen. Wij zijn nieuwsgierig naar u, en naar uw wensen. In ons vak draait alles om mensen, om u. Unique brengt u van vandaag naar morgen.

4. Kernwaarden zijn geen kunstje

Op de site van een webwinkel is dit een van de kernwaarden:

passie voor producten

Dat is mooi, maar zorg dan ook dat je die passie in al je vezels hebt zitten en dat het geen loze woorden zijn. Als je op de rest van de site die passie nergens meer tegenkomt, is het een gemiste kans.

Sommige scholen hebben ‘innovatie’ tot een van hun kernwaarden uitgeroepen. Dat kost wel enige energie en lange adem om te realiseren, maar je kunt in ieder geval al beginnen met je site. Als die traditioneel is qua opmaak en content, geef je weinig blijk van innovatie.

Kijk, je hebt kernwaarden of je hebt ze niet. Als die kernwaarden werkelijk tot je DNA behoren, kun je je helemaal niet anders gedragen. Dan is dat je ware aard. En probeer iemands karakter maar eens te veranderen. Dat lukt je niet.

Al met al: je ziet bijna met je ogen dicht of de kernwaarden van een organisatie een kunstje zijn of dat ze echt zijn.

Verhalen

Elk bedrijf en elke organisatie zit barstensvol verhalen. Juist in die verhalen kun je prachtig laten zien wat de uitwerking van je kernwaarden is op de dagelijkse praktijk. Ze hoeven niet lang te zijn. Het hoeven geen literaire hoogstandjes te zijn, als ze maar echt zijn.

kernwaarden

Van een inkoper van een speelgoedbedrijf bijvoorbeeld:

China is een groot land, dat wist ik al. Maar dat het zo groot was….. Je komt in steden waar je nooit van gehoord hebt en waar met gemak tien miljoen mensen wonen. Voor inkopers van speelgoed is het net of je het kind in de snoepfabriek bent. Wat veel, wat mooi en wat een keuze.

Kinderen weer echt aan het spelen krijgen, dat was de opdracht die ik mezelf mee had gegeven. Niet alleen maar achter de computer. De fantasie weer aan de gang krijgen of misschien op hol laten slaan. Zelf dingen bouwen en weer uit elkaar halen. Soms met vallen en opstaan.

Drie containers helemaal vol. Over drie weken staan ze in Rotterdam. En over weer drie weken is het te koop. Ik wou dat ik zelf nog kind was.

Wat de kernwaarde is van dit bedrijf?

De betrokkenheid spat ervan af. Ja toch?!

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Scroll naar top