Even sparren?
HomeTaalbankSchrijfadvies

Het jip-en-janneke-syndroom en het popie-jopie-spook

Het is er op de middelbare school bij ons ingestampt. ‘Als je schrijft moet je lange zinnen gebruiken, anders kom je ...
Lees meer

Menselijk en makkelijk

  Financiering Zoals reeds aangegeven streven wij naar een compleet dienstenpakket voor u als klant. Hierbij hoort uiteraard ook de financiering ...
Lees meer

Een moker voor de leesdreun

Kedeng Kedeng ... Wij controleren uw auto met de grootste zorg op alle noodzakelijke punten. Wij vinden het prettig om dat ...
Lees meer

De Nou en-vraag: denken in klantvoordelen

Een heel simpele vraag. Maar heel handig om te stellen als je bezig bent na te denken over het onderscheidend vermogen ...
Lees meer

Bouwplan schrijven klachtenbrief

Wil je weten hoe je een klachtenbrief schrijft? Dit bouwplan geeft houvast. Begin altijd als volgt: Onderwerp: klacht over een product ...
Lees meer

Stijlbreuk in teksten

Een stijlbreuk wil zeggen dat je zonder reden binnen een tekst afwijkt van de eerder gekozen stijl. Probeer een eenmaal gekozen ...
Lees meer

Onder andere / onder anderen. Met of zonder ‘n’?

Schrijf je onder andere(n) met of zonder ‘n’? Dat is de vraag. De regel is precies hetzelfde als bij alle/allen en ...
Lees meer

Het 4xS model: smakelijk schrijven

Schrijf smakelijk! Lees smakelijk! Eten dat met liefde gekookt is, smaakt stukken lekkerder. Je voelt het bij de eerste hap. Met ...
Lees meer

Leerlingbelofte

Je hebt als school je missie en je visie geformuleerd? Mooi! Je hebt daarmee je hoogste ambitie verwoord. En je hebt ...
Lees meer

De kracht van het concept

Want van een missie en een visie kun je geen soep koken. HOE doe je dat? Veel organisaties hebben hun missie en visie keurig op papier gezet. Heel mooi want je beschrijft daarmee je Waarom. Dat is je hoogste ambitie en een antwoord op de vraag: “Hoe zie jij jezelf in de wereld van morgen?” Maar daarmee verandert er nog weinig. De eigen mensen nemen het ter kennisgeving aan en de klant wordt er niet warm of koud van. Ikea heeft een mooie missie:...
Lees meer

Schrijven is net spreken

Schrijven is net spreken. Niks moeilijker dus. Dat klinkt hoopvol, want er zijn nogal wat mensen die schrijven lastig vinden. Vooral ...
Lees meer

Missie

Wat is een missie? In een missie geef je (kort) aan wat de hoogste bijdrage van je organisatie is aan het ...
Lees meer

Een visie die ertoe doet

Visies, je ziet ze in alle maten en soorten. Soms zit er passie achter, maar vaak wordt het formuleren van een ...
Lees meer

Je visie op de website

Je zet je visie op de website, omdat je graag wilt dat bij de lezer een positieve indruk van je organisatie ...
Lees meer

Broodje afhaak

Keukendroom staat bekend als een gedegen organisatie met betrokken enthousiaste medewerkers die hun best doen om elk jaar weer tot een ...
Lees meer

De wenkbrauwtest

Vanmorgen ben ik achter mijn computer gaan zitten om dit artikel te schrijven. Ik weet wat ik wil vertellen en aan ...
Lees meer

Overtuigend schrijven

Een zakelijke tekst moet voldoen aan de zes eisen van zakelijke communicatie. Een van die eisen is dat een tekst overtuigend ...
Lees meer

6 eisen van zakelijke communicatie

Het is niet alleen de bedoeling dat teksten worden gelezen, de boodschap moet ook overkomen bij de doelgroep. De tekst hiernaast ...
Lees meer

Afhaakrisico bij nieuwsbrieven

Geen boodschap aan je boodschap Wees realistisch als je een nieuwsbrief wilt versturen en bedenk dat de doelgroep geen boodschap aan ...
Lees meer

Het schrijfevent alléén voor duizendpoten

Als office manager, managementassistent, directiesecretaresse, contentcreator of receptioniste ben je een echte duizendpoot. Er wordt veel van je verwacht, zeker als ...
Lees meer
Meer berichten laden
Even sparren?

Contact opnemen?

Vul je nummer in en we bellen je zo snel mogelijk terug.


Ontvang gratis Taalalerts!

Blijf op de hoogte. Je ontvangt regelmatig leerzame artikelen in je mailbox.
Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.