Schrijfadvies

Inspiratiebank

Schrijf eens even normaal joh!

Tips en tricks om schrijven leuker te maken. En je teksten ijzersterk.

Een tekst waar je vrolijk van wordt

Albert Heijn had op zaterdag 1 maart een paginagrote advertentie in mijn regionale dagblad de Stentor. Een plaatje van een advertentie die voldoet aan alles wat je ervan verwacht. Een zinvolle boodschap voor goedkoop en duurzaam boodschappen doen. Leuk gebracht met een vrolijke kop, zowel in woord als in beeld….

Lees meer >

Tips voor je homepage

Tip 1. Ga uit van de vragen die de bezoeker zich stelt. Waar ben ik? Wat bieden ze hier aan? Waarom moet ik hier zijn en niet ergens anders? Krijg ik hier een antwoord op mijn vraag? Waar moet ik beginnen? Probeer in één zin (tagline) duidelijk te maken wat…

Lees meer >

mission statement

Mission statement schrijven – 11 tips

Dit is de mission statement van WAAR, een concept voor duurzame cadeaus. Je kunt duidelijk lezen wat het bestaansrecht en de drijfveren van WAAR zijn. Hoe schrijf je een krachtig mission statement? 1 Vraag je af of de boodschap inspireert. 2 Richt je bij voorkeur op één doelgroep. Dat kunnen klanten zijn,…

Lees meer >

eerste zin brief

De eerste zin van een brief

Waar gaat het fout? Veel brieven beginnen met een ouderwets woord, een ouderwetse uitdrukking of een tegenwoordig deelwoord, gevormd door stam + en(d). Juist daardoor zijn die zinnen erg formeel en ze zijn vaak ook te lang. 1. Onder verwijzing naar uw bezoek aan onze stand op de Huishoudbeurs in Utrecht willen…

Lees meer >

Hoe deel ik mijn zakelijke brief in?

Een zakelijke brief heeft meestal een vaste indeling. Je begint met de geadresseerde, de datum, een nummer en het onderwerp. Daarna volgt de aanhef en de brief zelf, onderverdeeld in alinea’s. Ten slotte sluit je af met de ondertekening en de vermelding van eventuele bijlagen. Hieronder hebben we alle onderdelen…

Lees meer >

Advertentie Jumbo

Jumbo plaatste een tijdje geleden een paginagrote advertentie in diverse dagbladen. Het is een mooie tekst, die je hebt gelezen voor je er erg in hebt. Waarom is die tekst zo mooi? En wat kun jij hiervan leren voor jouw eigen teksten? In de analyse onder de tekst nemen we…

Lees meer >

Ik en wij door elkaar

Mag je in een zakelijke brief of mail ik en wij door elkaar gebruiken? Ja, dat mag. Uitgangspunt is dat je zo veel mogelijk ik hanteert. Jij bent immers de persoon die de brief of mail schrijft en ondertekent. Je bent ook degene die de relatie met de geadresseerde onderhoudt. Je…

Lees meer >

voorwoord schoolgids

15 tips voor het voorwoord van een schoolgids

Geef het voorwoord van je schoolgids een oppepper Het voorwoord is een belangrijk onderdeel van een schoolgids. Het is misschien wel het enige onderdeel van de hele gids dat van A tot Z gelezen wordt. Het is de introductie op jouw school en een heel nieuw schooljaar. Ouders willen daarin…

Lees meer >

Ik persoonlijk vind zelf …

1. Ik vind dat we onze leerlingen te veel in de watten leggen. 2. Ik zelf vind dat we onze leerlingen te veel in de watten leggen. 3. Ik vind zelf dat we onze leerlingen te veel in de watten leggen. 4. Zelf vind ik dat we onze leerlingen te…

Lees meer >

Scroll naar top