Invalshoek
Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld…
Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld…
Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk…
Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was…
Ons bedrijf kenmerkt zich al decennia door korte lijnen. We hanteren korte lijnen. Dit betekent dat we intern en extern helder communiceren. Op zo’n beetje elke website kom je het tegen. Profit, non profit, overheid: overal hebben ze ‘korte lijnen’….
Genoeg? Of plak je er nog een achteraan? De tekstjes hieronder stoppen bij de zin voor de dikgedrukte zin. Was al best mooi, maar de dikgedrukte zinnen voegen toch wat toe. Je kunt versterken, samenvatten en zelfs verrassen. Kijk maar:…
Besser Einstein in der Hand als Zehn Keinsteins in der Luft Ingewikkelder wordt het vandaag niet meer. E = MC². Albert Einstein is er wereldberoemd mee geworden. De befaamde relativiteitstheorie. E= energie M=massa C= (licht)snelheid. En dan nu een enorm…
“Laat ik alvast gezegd hebben. Dat al die helden en helpers in de zorg mogen verwachten dat wij ons aan de regels houden.” Oei. Serious business. De minister-president wil dat we ons gedrag veranderen. Zo lang als nodig. Dat was…
Waarom positief communiceren je verder helpt Communicatie is leuk. En heel belangrijk. Hoe verpak je je boodschap? Hoe zorg je voor een teamgevoel? Hoe zorg je voor succes? Allemaal afhankelijk van je communicatie. En die communicatie is er altijd en…
Na de kop/ header is de eerste zin of zijn de eerste twee/ drie zinnen van jouw tekst erg belangrijk. Want na het lezen ervan besluit de lezer of hij doorleest of afhaakt. En je weet … het afhaakrisico ligt…
Tijdsbesparingstip nummero 1. Denk voor je begint te schrijven eerst goed na over de structuur van je tekst. Je hebt natuurlijk de neiging om snel de eerste zinnen te produceren, maar de kans is groot dat je vroeg of laat…
Dubbel voordeel Een van de mooiere intenties van schrijvers is om het hun lezer zo makkelijk mogelijk te maken. Hoe doe je dat als schrijver ‘ontzorgen’? In ieder geval door de tekst niet al te lang te maken. Door te…
Ineens verdween het geluid achter het bekende sportprogramma. Het werd ijselijk stil. Zo nu en dan hoorde je even wat achtergrondgeluiden. Iemand die iets zei als: “Maar zeg dan ook wat, anders hoor ik je niet.” Het was overduidelijk een…