Informatiedichtheid in een opsomming

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 31 december 2015

De gemiddelde lezer houdt van gemak. Hij leest graag  korte teksten of teksten die makkelijk te lezen zijn en een mooie opbouw hebben. Hij haakt af wanneer hij in korte tijd veel informatie te verwerken krijgt. Bij opsommingen ligt het gevaar van een te hoge informatiedichtheid op de loer.

Snel overzicht

Opsommingen zijn bedoeld om de lezer snel overzicht van een aantal belangrijke zaken te geven. Je zet voor hem de informatie letterlijk en figuurlijk op een rij. Service van de zaak dus.

Voorbeelden

Voorbeeld 1

Rolluiken hebben vier voordelen:

  • Ze gaan lang mee
  • Ze werken inbraakpreventief
  • Ze zijn goedkoop
  • Ze passen bij elk pand

De opsomming bestaat uit vier leden die elk niet meer dan vijf woorden bevatten. Prima te bevatten voor de lezer.


Voorbeeld 2

Dit beleid heeft tot gevolg:

  • dat mensen zich minder snel ziek melden,
  • dat ‘gezondheid’ ook op andere afdelingen speerpunt is,
  • dat extra geld uitgetrokken wordt voor ‘de gezonde werknemer’.

Slechts drie leden. Ze zijn wel langer dan die in de vorige opsomming, maar toch is de informatiedichtheid acceptabel.


Voorbeeld 3

Zo’n beslissing heeft tot gevolg:

  • dat deze apparatuur zeer snel, zeker binnen drie maanden, afgeschreven is en door adequate mechanische alternatieven vervangen zal moeten worden;
  • dat het personeel omgeschoold zal moeten worden, gezien de totaal andere bedieningsfilosofie achter de Oosterse mechaniekjes;
  • dat er de eerste drie maanden op halve kracht ingewerkt zal moeten worden.

Hier wordt het de lezer moeilijk gemaakt. De opsomming telt weliswaar slechts drie leden, maar dat zijn wel complete en lange zinnen.


Voorbeeld 4

Dat leidt tot de volgende acties:

–          Beleid ontstaat op de werkvloer
–          Iedereen voelt zich eigenaar
–          Goede ideeën worden  beloond
–          De organisatie wordt aanzienlijk platter
–          De slagvaardigheid wordt vergroot
–          Het personeelsbeleid richt zich op talentontwikkeling
–          De budgetten voor research en development gaan fors omhoog
–          De werknemers kunnen flexwerken
–          De organisatie gaat voor het predicaat ‘duurzaam ondernemen’

De leden van de opsommingen zijn weliswaar niet lang, maar het zijn er wel negen. Grote kans dat de lezer halverwege stopt met lezen. De informatiedichtheid is te hoog.


Voorbeeld 5

Voordelen van de nieuwe situatie:

–   Alle informatie is centraal verzameld, zodat er efficiënter kan worden gewerkt. Dit geldt ook voor de kosten van de projecten.
–   Op deze manier is er meer contact mogelijk tussen de betrokken afdelingen, met name tussen de offerte- en de contractafdeling. Zelfs inkoop profiteert ervan.
–   Er is meer controle mogelijk op de vervaardiging van de offertes in verschillende stadia. Van acquisitie tot ondertekening van de koopovereenkomst.
–   In de komende beleidsperiode gaan alle afdelingen meer sturen op kostenbeheersing. Ze leggen elk kwartaal de resultaten voor aan de directie.

Voor je met lezen begint zie je het al. Veel te veel informatie in een kort stuk tekst. Alle leden bestaan uit twee zinnen en dat staat haaks op de bedoeling van de opsomming.

Hoe los je het op?

Voorbeeld 5 – oplossing

Voordelen van de nieuwe situatie:

–   Alle informatie is centraal verzameld.
–   Er is meer contact mogelijk tussen de betrokken afdelingen.
–   Er is meer controle op de vervaardiging van de offertes.
–   Afdelingen gaan meer sturen op kostenbeheersing.

De nieuwe manier van informatieverzameling leidt tot een hogere efficiency. Ook leiden de contacten tussen offerte- en de contractafdeling tot een efficiëntere inkoop. Verder is er meer grip op het offertetraject. Ten slotte leggen alle afdelingen de resultaten voor aan de directie.

Conclusie

De opsomming blijft beperkt tot de hoofdzaken. De bijkomende voordelen worden in gewone zinnen uitgelegd. De lezer krijgt de informatie aangeboden in twee alinea’s die in stijl variëren.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

mo·gen (mocht, heeft gemogen) 1 tot iets in staat zijn: er mogen zijn er aantrekkelijk uitzien 2 kunnen: zich mogen verheugen in grote populariteit3 het recht, de toestemming hebben: van mij mag het ik vind het goed; wat mag het zijn? vraag van een verkoper in een winkel4 (van een persoon) wel aardig vinden: ik mag hem wel5 mogelijk zijn: het mag wel waar zijn; het heeft niet zo mogen zijn verzuchting als iets prettigs niet is gebeurd; dat mocht je willen! schamper commentaar op …

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd Lees verder »

Read More
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
Scroll naar top