Informatiedichtheid in een opsomming

De gemiddelde lezer houdt van gemak. Hij leest graag  korte teksten of teksten die makkelijk te lezen zijn en een mooie opbouw hebben. Hij haakt af wanneer hij in korte tijd veel informatie te verwerken krijgt. Bij opsommingen ligt het gevaar van een te hoge informatiedichtheid op de loer.

Snel overzicht

Opsommingen zijn bedoeld om de lezer snel overzicht van een aantal belangrijke zaken te geven. Je zet voor hem de informatie letterlijk en figuurlijk op een rij. Service van de zaak dus.

Voorbeelden

Voorbeeld 1

Rolluiken hebben vier voordelen:

  • Ze gaan lang mee
  • Ze werken inbraakpreventief
  • Ze zijn goedkoop
  • Ze passen bij elk pand

De opsomming bestaat uit vier leden die elk niet meer dan vijf woorden bevatten. Prima te bevatten voor de lezer.


Voorbeeld 2

Dit beleid heeft tot gevolg:

  • dat mensen zich minder snel ziek melden,
  • dat ‘gezondheid’ ook op andere afdelingen speerpunt is,
  • dat extra geld uitgetrokken wordt voor ‘de gezonde werknemer’.

Slechts drie leden. Ze zijn wel langer dan die in de vorige opsomming, maar toch is de informatiedichtheid acceptabel.


Voorbeeld 3

Zo’n beslissing heeft tot gevolg:

  • dat deze apparatuur zeer snel, zeker binnen drie maanden, afgeschreven is en door adequate mechanische alternatieven vervangen zal moeten worden;
  • dat het personeel omgeschoold zal moeten worden, gezien de totaal andere bedieningsfilosofie achter de Oosterse mechaniekjes;
  • dat er de eerste drie maanden op halve kracht ingewerkt zal moeten worden.

Hier wordt het de lezer moeilijk gemaakt. De opsomming telt weliswaar slechts drie leden, maar dat zijn wel complete en lange zinnen.


Voorbeeld 4

Dat leidt tot de volgende acties:

–          Beleid ontstaat op de werkvloer
–          Iedereen voelt zich eigenaar
–          Goede ideeën worden  beloond
–          De organisatie wordt aanzienlijk platter
–          De slagvaardigheid wordt vergroot
–          Het personeelsbeleid richt zich op talentontwikkeling
–          De budgetten voor research en development gaan fors omhoog
–          De werknemers kunnen flexwerken
–          De organisatie gaat voor het predicaat ‘duurzaam ondernemen’

De leden van de opsommingen zijn weliswaar niet lang, maar het zijn er wel negen. Grote kans dat de lezer halverwege stopt met lezen. De informatiedichtheid is te hoog.


Voorbeeld 5

Voordelen van de nieuwe situatie:

–   Alle informatie is centraal verzameld, zodat er efficiënter kan worden gewerkt. Dit geldt ook voor de kosten van de projecten.
–   Op deze manier is er meer contact mogelijk tussen de betrokken afdelingen, met name tussen de offerte- en de contractafdeling. Zelfs inkoop profiteert ervan.
–   Er is meer controle mogelijk op de vervaardiging van de offertes in verschillende stadia. Van acquisitie tot ondertekening van de koopovereenkomst.
–   In de komende beleidsperiode gaan alle afdelingen meer sturen op kostenbeheersing. Ze leggen elk kwartaal de resultaten voor aan de directie.

Voor je met lezen begint zie je het al. Veel te veel informatie in een kort stuk tekst. Alle leden bestaan uit twee zinnen en dat staat haaks op de bedoeling van de opsomming.

Hoe los je het op?

Voorbeeld 5 – oplossing

Voordelen van de nieuwe situatie:

–   Alle informatie is centraal verzameld.
–   Er is meer contact mogelijk tussen de betrokken afdelingen.
–   Er is meer controle op de vervaardiging van de offertes.
–   Afdelingen gaan meer sturen op kostenbeheersing.

De nieuwe manier van informatieverzameling leidt tot een hogere efficiency. Ook leiden de contacten tussen offerte- en de contractafdeling tot een efficiëntere inkoop. Verder is er meer grip op het offertetraject. Ten slotte leggen alle afdelingen de resultaten voor aan de directie.

Conclusie

De opsomming blijft beperkt tot de hoofdzaken. De bijkomende voordelen worden in gewone zinnen uitgelegd. De lezer krijgt de informatie aangeboden in twee alinea’s die in stijl variëren.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top