Gepast schrijven

Gepast schrijven

Gepast

Een van de zes eisen van zakelijke communicatie is die van gepastheid. Je tekst komt goed over wanneer je de doelgroep op de juiste manier aanspreekt en benadert. Vriendelijk, zorgvuldig en correct dus, niet het tegenovergestelde. Zo ontving ik eens een brief over een verhuizing. In die brief was mijn naam verkeerd gespeld, werd de concurrent vervelend weggezet, kregen de banken een trap na en maakten ze een grap ten koste van hun eigen leveranciers. Het enige wat goed was, waren zijzelf. Over ongepast gesproken …

Waar moet je rekening mee houden?

1

Zorg dat je stijl past bij de doelgroep

Haal het niet in je hoofd om senioren te benaderen in jip-en-janneketaal. Schrijf snel en modern als je de jeugd wilt raken. Blijf neutraal in een klachtenbrief, al ben je nog zo boos. Wil je dat veel mensen meedoen aan een actie, houd de juridische voorwaarden dan leesbaar.

2

Niet oubollig

Vermijd taalgebruik dat je face-to-face nooit gebruikt. Met name in brieven hebben mensen de neiging om oubollig te schrijven. Voorbeelden daarvan zijn L.S.  als aanhef, en afsluitingen als “met de meeste hoogachting, verblijf ik” of “hopend op positieve berichten uwerzijds”.

3

De juiste toon

Ongepast is ook wanneer de toon van je brief haaks staat op de relatie die je met de lezer hebt. Offertes zijn daar een voorbeeld van. Als de sfeer tijdens het verkoopgesprek informeel en plezierig was, mag de toonzetting in de offerte daar best op voortborduren. Wat humor kan productief zijn, maar vraag je ook altijd af of je bij de lezer wel de juiste snaar raakt. Pas op! Een informeel grapje in een gesprek ‘klinkt’ totaal anders als het zwart op wit staat.

4

Schrijf namen correct!

Zorg dat je de naam van de lezer op de juiste manier spelt. Niets is zo funest als een typfout in de naam van een persoon! Controleer ook of de geadresseerde een man of een vrouw is. Mijn collega Joke zit op de hoogste kast als zij met “Geachte heer Zwaal” wordt aangeschreven. Zo’n brief is bij haar bij voorbaat kansloos.

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top