Geen psychologie van de koude grond

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 03 december 2016
psychologie

Bedrijven krijgen met grote regelmaat aanbiedingen voor trainingen. Hoewel de aanbieders allemaal zeer verschillend zijn, lijken die uitnodigingen wel erg op elkaar. Maar zelden gaat de tekst het zakelijke voorbij en vrijwel nooit spreekt die je aan op emotie.

Maar er zijn uitzonderingen. Onderstaande tekst is de inleiding van een folder van Managementboek die managers uitnodigt deel te nemen aan een reeks psychologiecolleges. De tekst spreekt de lezer rechtstreeks aan en gebruikt daar zelfs beeldspraak bij.

taalparel

 

Een analyse van deze inleiding

DOEL Deelnemers zo prikkelen dat ze doorlezen en de colleges gaan volgen.
DOELGROEP Leidinggevenden die niet weten hoe ze mensen moeten doorgronden en in beweging moeten krijgen.
INHOUD Veel begrip voor de situatie van managers en daarmee het bestaansrecht van deze colleges aantonen. Hoog niveau.
MEDIUM Uitgebreide folder.
TOON Zakelijk, professioneel en creatief (theater aan irrationeel gedrag, tragisch en hilarisch). Direct gericht aan de potentiële deelnemer.
STRUCTUUR Inleidende tekst in twee alinea’s: alinea 1 omschrijft het probleem van de manager, alinea 2 omschrijft de vragen die de manager heeft. Je mag verwachten dat dit wordt gevolgd door de oplossing.
ALINEA’S Duidelijke titel met samenvatting van de doelstelling. Kopjes die prikkelen. De alinea’s zijn mooi kort met vier en vijf zinnen.
ZINNEN Mooie variatie in zinnen. Nergens flauw kort, nergens overdreven lang. Veel vragen in alinea twee. Duidelijke zinnen.
WOORDEN Mooie tegenstelling in tragisch en hilarisch. Woorden weerspiegelen vakkennis en inzicht, maar nergens te veel.

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

mo·gen (mocht, heeft gemogen) 1 tot iets in staat zijn: er mogen zijn er aantrekkelijk uitzien 2 kunnen: zich mogen verheugen in grote populariteit3 het recht, de toestemming hebben: van mij mag het ik vind het goed; wat mag het zijn? vraag van een verkoper in een winkel4 (van een persoon) wel aardig vinden: ik mag hem wel5 mogelijk zijn: het mag wel waar zijn; het heeft niet zo mogen zijn verzuchting als iets prettigs niet is gebeurd; dat mocht je willen! schamper commentaar op …

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd Lees verder »

Read More
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
Scroll naar top