Geen psychologie van de koude grond

psychologie

Bedrijven krijgen met grote regelmaat aanbiedingen voor trainingen. Hoewel de aanbieders allemaal zeer verschillend zijn, lijken die uitnodigingen wel erg op elkaar. Maar zelden gaat de tekst het zakelijke voorbij en vrijwel nooit spreekt die je aan op emotie.

Maar er zijn uitzonderingen. Onderstaande tekst is de inleiding van een folder van Managementboek die managers uitnodigt deel te nemen aan een reeks psychologiecolleges. De tekst spreekt de lezer rechtstreeks aan en gebruikt daar zelfs beeldspraak bij.

taalparel

 

Een analyse van deze inleiding

DOEL Deelnemers zo prikkelen dat ze doorlezen en de colleges gaan volgen.
DOELGROEP Leidinggevenden die niet weten hoe ze mensen moeten doorgronden en in beweging moeten krijgen.
INHOUD Veel begrip voor de situatie van managers en daarmee het bestaansrecht van deze colleges aantonen. Hoog niveau.
MEDIUM Uitgebreide folder.
TOON Zakelijk, professioneel en creatief (theater aan irrationeel gedrag, tragisch en hilarisch). Direct gericht aan de potentiële deelnemer.
STRUCTUUR Inleidende tekst in twee alinea’s: alinea 1 omschrijft het probleem van de manager, alinea 2 omschrijft de vragen die de manager heeft. Je mag verwachten dat dit wordt gevolgd door de oplossing.
ALINEA’S Duidelijke titel met samenvatting van de doelstelling. Kopjes die prikkelen. De alinea’s zijn mooi kort met vier en vijf zinnen.
ZINNEN Mooie variatie in zinnen. Nergens flauw kort, nergens overdreven lang. Veel vragen in alinea twee. Duidelijke zinnen.
WOORDEN Mooie tegenstelling in tragisch en hilarisch. Woorden weerspiegelen vakkennis en inzicht, maar nergens te veel.

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top