Even sparren?
HomeTaalbankSchrijfadviesDuidelijk schrijven

Duidelijk schrijven

Moraal van het verhaal

In zakelijke communicatie moet je duidelijk zijn. De lezer moet weten waar hij of zij aan toe is. Met andere woorden: hij moet het antwoord weten op het wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe (5xW, 1xH). Wie gaat wat doen? Waar en wanneer gebeurt dat precies? Waarom gebeurt het en hoe gebeurt het? Wat betekent dat voor mij als lezer?

Handvatten

Als de volgende punten kloppen in je tekst, ben je al een heel eind onderweg.

  • 5xW en 1xH
  • duidelijke tekststructuur
  • korte zinnen
  • logisch woordgebruik
  • geen moeilijke woorden en vaktaal
  • heldere verwijzingen

Check, double check

Is je tekst klaar, leg hem dan even weg en lees hem na een paar uur nog eens door. Begrijp je hem zelf direct? Mooi, maar laat hem ook nog eens lezen door een collega. Houd zijn of haar gezicht goed in de gaten. Verschijnt er een frons tussen de wenkbrauwen of hoor je een verbaasd “Hè?”, dan is er overduidelijk iets niet duidelijk. Dit heet de wenkbrauwtest. Komt je tekst daar niet doorheen, ga dan aan het herschrijven.

Duidelijk

Laatst gewijzigd op 25 juli 2016
Foto's met dank aan o.a. shutterstock.com en unsplash.com

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contact opnemen?

Vul je nummer in en we bellen je zo snel mogelijk terug.


Ontvang gratis Taalalerts!

Blijf op de hoogte. Je ontvangt regelmatig leerzame artikelen in je mailbox.
Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.