• 0572 - 79 20 23
  • info@taaluilen.nl

Spreek de lezer aan in directe taal

  • Door Jos Verdaasdonk
  • 10 augustus 2015
rechtstreeks aanspreken

rechtstreeks aanspreken

Wij zijn een dienstverlenend schildersbedrijf dat mensen ontzorgt. Wij bieden een op de klant afgestemde oplossing voor schilderwerk en onderhoud. Om tot een passende oplossing te komen voor schilderwerk en onderhoud, werken wij vanuit een concept van totaalonderhoud. Dit betekent dat wij vanuit één loket alle werkzaamheden kunnen uitvoeren en coördineren. Wij brengen graag een gespecificeerde offerte uit.

Had je er ook zo’n moeite mee om tot het einde door te lezen?

Deze tekst zet de lezer niet meteen in vuur en vlam. Beetje saai, beetje cliché, beetje beleidstaal. Dertien in een dozijn.
En daarbij leest hij ook niet bepaald makkelijk.

Neem nou die tangconstructie:

een op de klant afgestemde oplossing voor schilderwerk en onderhoud…

Of die tamelijk lange zin met van die vage beleidswoorden:

Om tot een passende oplossing te komen voor schilderwerk en onderhoud, werken wij vanuit een concept van totaalonderhoud. (18 woorden)

En over wie gaat deze tekst eigenlijk? Niet over de klant in ieder geval. We tellen vier maal ‘wij’ en geen enkele keer ‘u’ of ‘jij’.

Sleep de lezer er met de haren bij

Spreek de lezer rechtstreeks aan in directe taal. Doe alsof hij tegenover je zit en alsof je tegen hem praat. Neem daar desnoods je partner, vriend of collega voor. Je zult merken dat je meteen een andere toon gebruikt. Dat je vanzelf je zinnen korter maakt. En dat je het over je klant hebt en niet over jezelf.

Het resultaat? Je schrijft makkelijker en het leest makkelijker.

Schilderen is een klus die u het liefst uitbesteedt. U staat immers niet graag met knikkende knieën op een hoge en wiebelende ladder. We hebben goed nieuws voor u, want u hoeft geen kwast meer aan te raken. Wij weten precies wat uw deuren en kozijnen nodig hebben. Onze manier van werken is heel simpel. We komen bij u langs om het schilderwerk goed te inspecteren. Binnen drie dagen ligt een rapportje bij u in de bus. U kunt precies zien wat er moet gebeuren en wat dat kost. We nemen telefonisch contact met u op om het allemaal even door te nemen. En de persoon die u belt, blijft ook uw aanspreekpunt.

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven