Spreek de lezer aan in directe taal

rechtstreeks aanspreken

rechtstreeks aanspreken

Wij zijn een dienstverlenend schildersbedrijf dat mensen ontzorgt. Wij bieden een op de klant afgestemde oplossing voor schilderwerk en onderhoud. Om tot een passende oplossing te komen voor schilderwerk en onderhoud, werken wij vanuit een concept van totaalonderhoud. Dit betekent dat wij vanuit één loket alle werkzaamheden kunnen uitvoeren en coördineren. Wij brengen graag een gespecificeerde offerte uit.

Had je er ook zo’n moeite mee om tot het einde door te lezen?

Deze tekst zet de lezer niet meteen in vuur en vlam. Beetje saai, beetje cliché, beetje beleidstaal. Dertien in een dozijn.
En daarbij leest hij ook niet bepaald makkelijk.

Neem nou die tangconstructie:

een op de klant afgestemde oplossing voor schilderwerk en onderhoud…

Of die tamelijk lange zin met van die vage beleidswoorden:

Om tot een passende oplossing te komen voor schilderwerk en onderhoud, werken wij vanuit een concept van totaalonderhoud. (18 woorden)

En over wie gaat deze tekst eigenlijk? Niet over de klant in ieder geval. We tellen vier maal ‘wij’ en geen enkele keer ‘u’ of ‘jij’.

Sleep de lezer er met de haren bij

Spreek de lezer rechtstreeks aan in directe taal. Doe alsof hij tegenover je zit en alsof je tegen hem praat. Neem daar desnoods je partner, vriend of collega voor. Je zult merken dat je meteen een andere toon gebruikt. Dat je vanzelf je zinnen korter maakt. En dat je het over je klant hebt en niet over jezelf.

Het resultaat? Je schrijft makkelijker en het leest makkelijker.

Schilderen is een klus die u het liefst uitbesteedt. U staat immers niet graag met knikkende knieën op een hoge en wiebelende ladder. We hebben goed nieuws voor u, want u hoeft geen kwast meer aan te raken. Wij weten precies wat uw deuren en kozijnen nodig hebben. Onze manier van werken is heel simpel. We komen bij u langs om het schilderwerk goed te inspecteren. Binnen drie dagen ligt een rapportje bij u in de bus. U kunt precies zien wat er moet gebeuren en wat dat kost. We nemen telefonisch contact met u op om het allemaal even door te nemen. En de persoon die u belt, blijft ook uw aanspreekpunt.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top