De kracht van een tagline

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 03 maart 2017
De kracht van een tagline

De bezoeker van jouw website wil snel weten wat jij hem te bieden hebt. Binnen een paar seconden beslist hij of hij op je site blijft. Eén moment van onzekerheid en wég is hij, misschien wel voor altijd.

De tagline is een van de eerste dingen die je ziet op een website. Het is het tekstje bij het logo. Heel kort, maar wel het belangrijkste tekstje.

Wat doe je

Met een tagline laat je zien wat de bezoeker aan jou heeft. De kunst is om in zo min mogelijk woorden zo veel mogelijk duidelijk te maken over je organisatie – wat doe je en waar ben je goed in. Het hoeft allemaal niet creatief te zijn, geen taalkundige hoogstandjes, geen fraaie volzinnen. ‘De grootste aanbieder van infraroodheaters’ maakt de bezoeker in één keer duidelijk wat jouw bedrijf hem te bieden heeft.

Een tagline is geen slogan of merkbelofte. De slogan ‘Je huis voelt als een thuis’ werkt pas als je weet op welke site je bent beland. Deze belofte kan staan op een willekeurige site waarop meubels of huizen worden verkocht.

Een tagline is specifiek voor één van die sites, past bij de organisatie achter die site en is bijvoorbeeld:

Trendy meubelen voor jonge mensen

Onderscheidend vermogen

Het begint allemaal bij je onderscheidend vermogen.

Wat doe jij of kun jij wat een ander niet doet of kan? Het is altijd goed om daar over na te denken. Je bent bijvoorbeeld bewezen de beste, de grootste, de eerste, de goedkoopste. Oftewel, waarom moet iemand nou net bij jou zijn om bijvoorbeeld een tent te kopen.

Maar pas op. Vaagtaal als ‘grootste’, ‘beste’ of ‘leukste’ werkt niet. En kies ook niet voor clichés als ‘een enorm assortiment’ of ‘drie etages woonplezier’. Die zijn veel te algemeen. Je tagline geldt specifiek voor jou en mag dus niet inwisselbaar zijn met die van andere organisaties.

Even een klein onderzoekje naar de kwaliteit van taglines op websites van 25 kampeerwinkels en outdoorcentra. Op veruit de meeste sites ontbreekt overigens de tagline.


tagline

‘Het grootste outdoor assortiment van Nederland’

Prima tagline.  Zegt in een keer waar het om gaat. Duidelijk onderscheidend vermogen. Jammer dat het een eindje van het logo af staat.

tagline

‘Heeft alles op kampeergebied’

Wat is alles? Vaagtaal dus. Je moet even verder kijken op de homepage, maar daar staat mooier weergegeven wat eigenlijk de tagline moet zijn:  Kampeer-Gigant is de grootste kampeerwinkel in Europa.

 

‘A-merken tegen bodemprijzen’

Prima. Als je gaat voor goed en goedkoop, moet je op de site verder kijken.

‘Buittaglineengewoon goed’

Valt helemaal onder de catergorie ‘moest er nog eens bijkomen van niet’. De bezoeker gaat ervan uit dat iedereen ‘buitengewoon goed’ is. Direct inwisselbaar dus voor de collega’s in de branche.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Punt. Zo, dat was de laatste zin

Punt! Zo, dat was de laatste zin.

Genoeg? Of plak je er nog een achteraan? De tekstjes hieronder stoppen bij de zin voor de dikgedrukte zin. Was al best mooi, maar de dikgedrukte zinnen voegen toch wat toe. Je kunt versterken, samenvatten en zelfs verrassen. Kijk maar: Ons vaste team bestaat uit twaalf medewerkers en twee leidinggevenden. Daarnaast hebben wij vijf flexmedewerkers …

Punt! Zo, dat was de laatste zin. Lees verder »

Read More
E is MC

E = MC²

Besser Einstein in der Hand als Zehn Keinsteins in der Luft Ingewikkelder wordt het vandaag niet meer. E = MC². Albert Einstein is er wereldberoemd mee geworden. De befaamde relativiteitstheorie. E= energie M=massa C= (licht)snelheid. En dan nu een enorm geforceerd bruggetje van hogere natuurkunde naar gewone taal. Komt ie:  Ga na of jouw tekst …

E = MC² Lees verder »

Read More
Jouw bevel is ons houvast

Jouw bevel is ons houvast

“Laat ik alvast gezegd hebben. Dat al die helden en helpers in de zorg mogen verwachten dat wij ons aan de regels houden.” Oei. Serious business. De minister-president wil dat we ons gedrag veranderen. Zo lang als nodig. Dat was uit één van de eerste persconferenties. Een week later zaten we weer met z’n allen …

Jouw bevel is ons houvast Lees verder »

Read More

2 reacties op “De kracht van een tagline”

  1. In het artikel staat: “Maar pas op. Vaagtaal als ‘grootste’, ‘beste’ of ‘leukste’ werkt niet.” Echter, bij de tagline van Bever zegt het woord grootste volgens de schrijver dan wél in een keer waar het om gaat en heeft het een duidelijk onderscheidend vermogen… Het is meer onderscheidend als Bever aangeeft hoe groot het grootste assortiment exact is.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top