De kracht van een tagline

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 03 maart 2017
De kracht van een tagline

De bezoeker van jouw website wil snel weten wat jij hem te bieden hebt. Binnen een paar seconden beslist hij of hij op je site blijft. Eén moment van onzekerheid en wég is hij, misschien wel voor altijd.

De tagline is een van de eerste dingen die je ziet op een website. Het is het tekstje bij het logo. Heel kort, maar wel het belangrijkste tekstje.

Wat doe je

Met een tagline laat je zien wat de bezoeker aan jou heeft. De kunst is om in zo min mogelijk woorden zo veel mogelijk duidelijk te maken over je organisatie – wat doe je en waar ben je goed in. Het hoeft allemaal niet creatief te zijn, geen taalkundige hoogstandjes, geen fraaie volzinnen. ‘De grootste aanbieder van infraroodheaters’ maakt de bezoeker in één keer duidelijk wat jouw bedrijf hem te bieden heeft.

Een tagline is geen slogan of merkbelofte. De slogan ‘Je huis voelt als een thuis’ werkt pas als je weet op welke site je bent beland. Deze belofte kan staan op een willekeurige site waarop meubels of huizen worden verkocht.

Een tagline is specifiek voor één van die sites, past bij de organisatie achter die site en is bijvoorbeeld:

Trendy meubelen voor jonge mensen

Onderscheidend vermogen

Het begint allemaal bij je onderscheidend vermogen.

Wat doe jij of kun jij wat een ander niet doet of kan? Het is altijd goed om daar over na te denken. Je bent bijvoorbeeld bewezen de beste, de grootste, de eerste, de goedkoopste. Oftewel, waarom moet iemand nou net bij jou zijn om bijvoorbeeld een tent te kopen.

Maar pas op. Vaagtaal als ‘grootste’, ‘beste’ of ‘leukste’ werkt niet. En kies ook niet voor clichés als ‘een enorm assortiment’ of ‘drie etages woonplezier’. Die zijn veel te algemeen. Je tagline geldt specifiek voor jou en mag dus niet inwisselbaar zijn met die van andere organisaties.

Even een klein onderzoekje naar de kwaliteit van taglines op websites van 25 kampeerwinkels en outdoorcentra. Op veruit de meeste sites ontbreekt overigens de tagline.


tagline

‘Het grootste outdoor assortiment van Nederland’

Prima tagline.  Zegt in een keer waar het om gaat. Duidelijk onderscheidend vermogen. Jammer dat het een eindje van het logo af staat.

tagline

‘Heeft alles op kampeergebied’

Wat is alles? Vaagtaal dus. Je moet even verder kijken op de homepage, maar daar staat mooier weergegeven wat eigenlijk de tagline moet zijn:  Kampeer-Gigant is de grootste kampeerwinkel in Europa.

 

‘A-merken tegen bodemprijzen’

Prima. Als je gaat voor goed en goedkoop, moet je op de site verder kijken.

‘Buittaglineengewoon goed’

Valt helemaal onder de catergorie ‘moest er nog eens bijkomen van niet’. De bezoeker gaat ervan uit dat iedereen ‘buitengewoon goed’ is. Direct inwisselbaar dus voor de collega’s in de branche.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Scroll naar top