De corporate story

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 05 december 2017
De corporate story

Wat is een corporate story?

Om maar met de deur in huis te vallen: een corporate story is geen beleidsdocument en ook geen blog.

De corporate story is het duurzame verhaal van de gehele organisatie op basis van de kernwaarden. Een verhaal dat vertelt wat je doet, waarom je dat doet, waar je vandaan komt en waar je heen gaat. De essentie van je organisatie dus. Een corporate story bindt mensen aan de organisatie, inspireert en onderscheidt de organisatie van concurrenten.

Een goede corporate story is authentiek en herkenbaar en gaat over de menselijke factor van je organisatie. Het is een verhaal dat iedereen makkelijk kan navertellen en dat emoties oproept. Het biedt houvast aan iedereen die bij jouw organisatie betrokken is: medewerkers, klanten, leveranciers en andere stakeholders. Het maakt dat mensen geloven dat jouw organisatie ‘echt’ is. Daar wil je je mee identificeren. Daar wil je werken en mee samenwerken.

Wat moet er in een corporate story staan?

Daar lopen de meningen over uiteen. Maar wat er zeker in moet staan is:

  • Wie je op dit moment bent, wat je identiteit is, waarin je uniek bent.
  • Waar je vandaan komt, wat je was in het verleden.
  • Waar je naartoe wilt in de toekomst, wat je wilt worden als organisatie.

Onderwerpen die hierbij horen, zijn bijvoorbeeld je drijfveren, het doel van de organisatie, de betekenis in de maatschappij, de cultuur binnen de organisatie.

Wie schrijft de corporate story?

Het is wel een communicatie-instrument, maar geen product van de afdeling communicatie. De corporate story wordt gemaakt door de hele organisatie en alle geledingen daarbinnen, niet alleen door het management of een communicatiemedewerker. Het zijn alle medewerkers die de organisatie vormen. Betrek dus mensen van alle geledingen bij de corporate story. Zo creëer je ook draagvlak. Het is niet zomaar even een verhaaltje, maar een story die mensen moeten kunnen navertellen. Waar iedereen zich bij thuis voelt en die klopt met de werkelijkheid.

Wanneer maak je een corporate story?

Bijvoorbeeld als je organisatie een belangrijke verandering heeft doorgemaakt. Dan kan de corporate story houvast bieden voor de toekomst.

Maar ook als je organisatie een verhaal heeft, eentje waar je trots op bent. Een verhaal dat je onderscheidt van de concurrent. Denk maar eens aan Steve Jobs en Apple.

Of als je merkt dat je imago en je identiteit niet met elkaar kloppen. Dan kan de corporatie story richting geven aan al je communicatie.

Hoelang gaat een corporate story mee?

Net zoals je organisatie door de jaren heen verandert, verandert ook je corporate story. Het is dus een dynamisch document.

Bronnen o.a.: Harvard Business Reviewcommunicatiecoach.com, corporatestory.nlhuffingtonpost.com, marketingfacts.nl

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

mo·gen (mocht, heeft gemogen) 1 tot iets in staat zijn: er mogen zijn er aantrekkelijk uitzien 2 kunnen: zich mogen verheugen in grote populariteit3 het recht, de toestemming hebben: van mij mag het ik vind het goed; wat mag het zijn? vraag van een verkoper in een winkel4 (van een persoon) wel aardig vinden: ik mag hem wel5 mogelijk zijn: het mag wel waar zijn; het heeft niet zo mogen zijn verzuchting als iets prettigs niet is gebeurd; dat mocht je willen! schamper commentaar op …

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd Lees verder »

Read More
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
Scroll naar top