De corporate story

De corporate story

Wat is een corporate story?

Om maar met de deur in huis te vallen: een corporate story is geen beleidsdocument en ook geen blog.

De corporate story is het duurzame verhaal van de gehele organisatie op basis van de kernwaarden. Een verhaal dat vertelt wat je doet, waarom je dat doet, waar je vandaan komt en waar je heen gaat. De essentie van je organisatie dus. Een corporate story bindt mensen aan de organisatie, inspireert en onderscheidt de organisatie van concurrenten.

Een goede corporate story is authentiek en herkenbaar en gaat over de menselijke factor van je organisatie. Het is een verhaal dat iedereen makkelijk kan navertellen en dat emoties oproept. Het biedt houvast aan iedereen die bij jouw organisatie betrokken is: medewerkers, klanten, leveranciers en andere stakeholders. Het maakt dat mensen geloven dat jouw organisatie ‘echt’ is. Daar wil je je mee identificeren. Daar wil je werken en mee samenwerken.

Wat moet er in een corporate story staan?

Daar lopen de meningen over uiteen. Maar wat er zeker in moet staan is:

  • Wie je op dit moment bent, wat je identiteit is, waarin je uniek bent.
  • Waar je vandaan komt, wat je was in het verleden.
  • Waar je naartoe wilt in de toekomst, wat je wilt worden als organisatie.

Onderwerpen die hierbij horen, zijn bijvoorbeeld je drijfveren, het doel van de organisatie, de betekenis in de maatschappij, de cultuur binnen de organisatie.

Wie schrijft de corporate story?

Het is wel een communicatie-instrument, maar geen product van de afdeling communicatie. De corporate story wordt gemaakt door de hele organisatie en alle geledingen daarbinnen, niet alleen door het management of een communicatiemedewerker. Het zijn alle medewerkers die de organisatie vormen. Betrek dus mensen van alle geledingen bij de corporate story. Zo creëer je ook draagvlak. Het is niet zomaar even een verhaaltje, maar een story die mensen moeten kunnen navertellen. Waar iedereen zich bij thuis voelt en die klopt met de werkelijkheid.

Wanneer maak je een corporate story?

Bijvoorbeeld als je organisatie een belangrijke verandering heeft doorgemaakt. Dan kan de corporate story houvast bieden voor de toekomst.

Maar ook als je organisatie een verhaal heeft, eentje waar je trots op bent. Een verhaal dat je onderscheidt van de concurrent. Denk maar eens aan Steve Jobs en Apple.

Of als je merkt dat je imago en je identiteit niet met elkaar kloppen. Dan kan de corporatie story richting geven aan al je communicatie.

Hoelang gaat een corporate story mee?

Net zoals je organisatie door de jaren heen verandert, verandert ook je corporate story. Het is dus een dynamisch document.

Bronnen o.a.: Harvard Business Reviewcommunicatiecoach.com, corporatestory.nlhuffingtonpost.com, marketingfacts.nl

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Punt. Zo, dat was de laatste zin

Punt! Zo, dat was de laatste zin.

Genoeg? Of plak je er nog een achteraan? De tekstjes hieronder stoppen bij de zin voor de dikgedrukte zin. Was al best mooi, maar de dikgedrukte zinnen voegen toch wat toe. Je kunt versterken, samenvatten en zelfs verrassen. Kijk maar: Ons vaste team bestaat uit twaalf medewerkers en twee leidinggevenden. Daarnaast hebben wij vijf flexmedewerkers …

Punt! Zo, dat was de laatste zin. Lees verder »

Read More
E is MC

E = MC²

Besser Einstein in der Hand als Zehn Keinsteins in der Luft Ingewikkelder wordt het vandaag niet meer. E = MC². Albert Einstein is er wereldberoemd mee geworden. De befaamde relativiteitstheorie. E= energie M=massa C= (licht)snelheid. En dan nu een enorm geforceerd bruggetje van hogere natuurkunde naar gewone taal. Komt ie:  Ga na of jouw tekst …

E = MC² Lees verder »

Read More
Jouw bevel is ons houvast

Jouw bevel is ons houvast

“Laat ik alvast gezegd hebben. Dat al die helden en helpers in de zorg mogen verwachten dat wij ons aan de regels houden.” Oei. Serious business. De minister-president wil dat we ons gedrag veranderen. Zo lang als nodig. Dat was uit één van de eerste persconferenties. Een week later zaten we weer met z’n allen …

Jouw bevel is ons houvast Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top