De corporate story

De corporate story

Wat is een corporate story?

Om maar met de deur in huis te vallen: een corporate story is geen beleidsdocument en ook geen blog.

De corporate story is het duurzame verhaal van de gehele organisatie op basis van de kernwaarden. Een verhaal dat vertelt wat je doet, waarom je dat doet, waar je vandaan komt en waar je heen gaat. De essentie van je organisatie dus. Een corporate story bindt mensen aan de organisatie, inspireert en onderscheidt de organisatie van concurrenten.

Een goede corporate story is authentiek en herkenbaar en gaat over de menselijke factor van je organisatie. Het is een verhaal dat iedereen makkelijk kan navertellen en dat emoties oproept. Het biedt houvast aan iedereen die bij jouw organisatie betrokken is: medewerkers, klanten, leveranciers en andere stakeholders. Het maakt dat mensen geloven dat jouw organisatie ‘echt’ is. Daar wil je je mee identificeren. Daar wil je werken en mee samenwerken.

Wat moet er in een corporate story staan?

Daar lopen de meningen over uiteen. Maar wat er zeker in moet staan is:

  • Wie je op dit moment bent, wat je identiteit is, waarin je uniek bent.
  • Waar je vandaan komt, wat je was in het verleden.
  • Waar je naartoe wilt in de toekomst, wat je wilt worden als organisatie.

Onderwerpen die hierbij horen, zijn bijvoorbeeld je drijfveren, het doel van de organisatie, de betekenis in de maatschappij, de cultuur binnen de organisatie.

Wie schrijft de corporate story?

Het is wel een communicatie-instrument, maar geen product van de afdeling communicatie. De corporate story wordt gemaakt door de hele organisatie en alle geledingen daarbinnen, niet alleen door het management of een communicatiemedewerker. Het zijn alle medewerkers die de organisatie vormen. Betrek dus mensen van alle geledingen bij de corporate story. Zo creëer je ook draagvlak. Het is niet zomaar even een verhaaltje, maar een story die mensen moeten kunnen navertellen. Waar iedereen zich bij thuis voelt en die klopt met de werkelijkheid.

Wanneer maak je een corporate story?

Bijvoorbeeld als je organisatie een belangrijke verandering heeft doorgemaakt. Dan kan de corporate story houvast bieden voor de toekomst.

Maar ook als je organisatie een verhaal heeft, eentje waar je trots op bent. Een verhaal dat je onderscheidt van de concurrent. Denk maar eens aan Steve Jobs en Apple.

Of als je merkt dat je imago en je identiteit niet met elkaar kloppen. Dan kan de corporatie story richting geven aan al je communicatie.

Hoelang gaat een corporate story mee?

Net zoals je organisatie door de jaren heen verandert, verandert ook je corporate story. Het is dus een dynamisch document.

Bronnen o.a.: Harvard Business Reviewcommunicatiecoach.com, corporatestory.nlhuffingtonpost.com, marketingfacts.nl

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top