• 0572 - 79 20 23
  • info@taaluilen.nl

Checklist voor een blog

  • Door Jos Verdaasdonk
  • 17 februari 2017
Checklist voor jouw blog

Scherpe content

Over de waarde van bloggen zijn we het wel eens. Met een blog breng je online interessante onderwerpen op een bijzondere manier over het voetlicht.

Wanneer is jouw blog een goede blog? Om die vraag te beantwoorden is het handig om eerst te kijken waar goede content aan moet voldoen.

Goede content moet scherp zijn. Er is een eigen invalshoek en visie. Het is content waar mensen iets mee kunnen. Waardevol voor hen dus. Hun gedachten richting geven bijvoorbeeld. Het is content die mensen inspireert of intrigeert. ‘Tja, zo had ik er nog niet over gedacht.’ ‘Zo kan het ook.’ Het is heel mooi als je trendsettend bent met je content, bijvoorbeeld omdat je de eerste bent die iets (op deze manier) laat zien of ter discussie stelt. Goede content komt van echte mensen en is bedoeld voor mensen.

Waarde verhogen

Blogs verhogen de waarde van je content. Ze vormen een belangrijk onderdeel van je communicatie naar de buitenwacht. Ze bieden je de kans je expertise aan te tonen en trekken door slimme inzet van zoekwoorden meer bezoekers naar je site. Je kunt via blogs antwoord geven op vragen van de doelgroep, bijvoorbeeld door tips te geven. Maar nog belangrijker is dat je door te bloggen kunt laten zien wie de mensen zijn achter je organisatie. En het is nu eenmaal zo dat mensen het meest unieke zijn waar een organisatie over beschikt, niet te imiteren door een ander.

Door regelmatig te bloggen creëer je volgers en die volgers worden je fans. Ze willen bij jou en je organisatie horen. En is dat niet precies wat je wilt?

Drie criteria

Er zijn drie criteria om te meten of je blog doet wat hij moet doen. Hij moet waardevol zijn voor de lezer, inhoudelijk sterk zijn en taalkundig goed in elkaar zitten. Zie hieronder per criterium een aantal punten die je houvast geven.

1. Waardevol voor de lezer

Het is goed om je af te vragen wat je blog met de lezer doet. Wat heeft hij er als mens aan?

Activeren

Amuseren

Inspireren

Intrigeren

Opiniëren

2. Content

Waarom is je blog de moeite van het lezen waard?

Alledaags

Authentiek

Boeiend

Bijzonder

Menselijk

Origineel

Specifiek

3. Taal

Leest jouw blog prettig?

Aantrekkelijk

Makkelijk

Origineel

Verhalend

Verleidend

Pas het toe op:

  • Titel en koppen
  • Eerste zin
  • Eerste zin alinea
  • Zinslengte
  • Woordgebruik

Meer over

Deel dit artikel

Scroll naar boven