Checklist voor een schriftelijk advies

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 05 januari 2018
Checklist voor een schriftelijk advies

Het schrijven van een advies is nogal complex. Je wilt helder en overtuigend overkomen op je lezer. Tegelijkertijd moet het rapport aantrekkelijk zijn om te lezen.

Deze checklist helpt je daarbij.

Doel
Voor je begint te schrijven is het goed om te weten wat het doel van je advies is. Wat moet het advies bewerkstelligen?
Lezer
Het spreekt ook voor zich dat je je goed in de lezer moet verdiepen. Tenslotte moet hij iets met jouw advies doen.
Structuur
Begin niet meteen te schrijven, maar denk eerst goed na over de structuur. Dit voorkomt dat de tekst rommelig overkomt.
Algemeen
Heeft jouw rapport de kenmerken van een goed advies in zich?
Taalkundig
Is jouw advies lekker leesbaar?

Doel

  • Wat is het doel van je advies?

De lezer

  • Wat is zijn informatiebehoefte?
  • Wat weet hij wel/niet?
  • Wat is zijn houding t.a.v. de inhoud?
  • Wat is zijn belang?
  • Welke informatie heeft hij nodig?

Structuur

  • Wat is de aanleiding?
  • Wat moet de lezer weten?
  • Wat moet de lezer doen?
  • Waarom moet hij dat doen?

Kenmerken van een goed advies

  • Is het doel gehaald?
  • Overtuigt de tekst?
  • Is het advies compleet?
  • Is de aanleiding helder?
  • Weet de ontvanger welke actie gevraagd wordt?

Taalkundig

  • Leest de tekst makkelijk?
  • Zijn de zinnen niet te lang?
  • Is de tekst verdeeld in alinea’s (voorafgegaan door alineakoppen)?
  • Is de tekst taalkundig correct?
  • Is de tone of voice gepast?

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Scroll naar top