Blogs als brug tussen gemeente en burger

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 04 maart 2016
bloggen

brug tussen burger en overheid

Gemeentepolitiek en bestuur zijn saai

Wat de gemiddelde burger van zijn gemeente ziet, heeft meestal met gemeentepolitiek en bestuurlijke onderwerpen te maken. Vaak is het niet de meest smeuïge kant van een gemeente. Noem het maar gerust saai. Lokale en regionale media haken daar vol op in met artikelen en items over onduidelijke partijpolitiek, negatieve gevolgen van besluitvorming en nijpende financiële kwesties. Daarnaast zien mensen hun gemeente als de instelling waar je soms naartoe moet voor je paspoort, je rijbewijs of als je plannen hebt om te trouwen of te bouwen. Dat is een tamelijk eenzijdig beeld, op zijn zachtst gezegd.

Dichterbij en veel interessanter

Bij een gemeente gebeurt natuurlijk veel meer dan de gemiddelde burger in de gaten heeft. Allerlei  zaken die veel dichterbij en interessanter zijn dan hij denkt. Niet dat hij niet nieuwsgierig is. Oh jawel, hij wil het liefst alles weten. Wat ging er bijvoorbeeld allemaal vooraf aan de komst van dat voetgangerstunneltje? Wie waren daar allemaal bij betrokken? Wat doet een bode op een huwelijksvoltrekking? Is mijn gemeente eigenlijk wel milieubewust bezig? Maar ook, waarom duren dingen soms wat langer dan we met zijn allen willen? Dit zijn verhalen die de moeite waard zijn om te vertellen.

Een blog is daarvoor het perfecte medium

Contentmarketing past perfect in dit plaatje, en dan vooral blogs. In blogs kunnen ambtenaren vertellen over hun dagelijkse werk. En reken maar dat er veel te vertellen valt, want een gemeentehuis is een gebouw vol verhalen, waarvan er veel de moeite waard zijn om gedeeld en dus gelezen te worden.
Er zijn nog niet al te veel voorbeelden van bloggende ambtenaren, maar er is wel een tendens om de verantwoordelijkheid voor communicatie binnen de gemeente lager te leggen. Ook dan zijn blogs een mooi middel om in te zetten.

De voordelen van bloggen zijn legio

  • Blogs helpen de kloof tussen burgers en gemeente te dichten. Je kunt begrip kweken door de achtergronden van bepaalde kwesties toe te lichten. Waarom betaal je volgend jaar meer voor het legen van je containers? En ja, ook ambtenaren hebben zulke containers …
  • Het is een manier om verantwoording af te leggen. Wat heeft de gemeente de afgelopen tijd bijvoorbeeld gedaan met het geld dat binnenkomt via betaald parkeren?
  • Het is ook een mooie manier om tips te geven: hoe omzeil je het spitsuur aan de balie, hoe krijgen ondernemers snel de informatie die ze nodig hebben, hoe kunnen we samen onze gemeente groener krijgen?
  • Het verlaagt de drempel. Bloggende burgemeesters, bijvoorbeeld, laten het menselijke aspect van hun ambt zien. Een aantal burgemeesters doet dat al en geeft zo nog meer inhoud aan het begrip burgervader.
  • Interactie met burgers kan leiden tot betere beslissingen van beide kanten. Vertel als gemeente niet hoe een huis gebouwd moet worden, maar help de burger een goede beslissing te nemen. Ook andersom werkt het. Ambtenaren staan soms voor dilemma’s. Waarom zou je de mensen uit je gemeente niet om raad vragen?
  • Met bloggen bereik je geen doelgroep, maar creëer je het publiek dat je verdient. Juist omdat je gewone taal spreekt en mensen zich in de verhalen herkennen. Het gaat immers over hun straat, hun wijk, hun zwembad.
  • De mensen die bij gemeentes werken, zijn ook maar mensen. Ook al denkt de burger daar soms anders over. Als zij zelf hun verhalen vertellen, kunnen ze de emotie toevoegen waar lezers naar zoeken. Wat betekent het bijvoorbeeld om aan de balie te zitten of raadslid te zijn?
  • Je kunt laten zien waar je trots op bent. 350 echtparen die er trots op waren dat ze in de monumentale trouwzaal het ja-woord gaven. Of dat senioren heel tevreden zijn met de nieuwe manier van wijkzorg.
  • Het zet de gemeente beter op de kaart en is dus een mooie bijdrage aan de citymarketing van die gemeente.

Een geweldige kans

Er ligt voor gemeentes een geweldige kans zich op te stellen als verspreider van zinvolle en interessante  content. Het contact met de burger wordt er aanzienlijk door vergroot. En wat is er mooier dan aan de buitenwereld iets over je werk te laten zien. Mooie win-win dus!

De eerste stap op weg naar bloggen is aanmelden voor het Schrijfevent 3.0 Verdien het met bloggen op 22 april 2016. Een interactieve dag die helemaal in het teken staat van contentmarketing en bloggen. Het event is voor beginners én gevorderden. De workshops bieden onderwerpen voor iedereen: van de marketingaspecten van bloggen tot creatief schrijven.

 

 

 

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Scroll naar top