Beleidstaal

beleidstaal

Met onze sterke merken hebben we een stevige marktpositie in alle onderdelen van de mediabranche. Dankzij ons multimediaal portfolio zijn we in staat elke consument in Nederland te bereiken. Wij weten wij als geen ander wat er leeft in de wereld van de media, kennis die toegevoegde waarde biedt voor onze zakelijke partners. Wij mogen ons vol trots het sterkste mediabedrijf van Nederland noemen, een positie die we niet alleen willen behouden, maar ook verder uitbreiden in termen van marktpositie, performance en reputatie.

Sterk staaltje beleidstaal

De tekst hierboven komt met wat knippen en plakken letterlijk van het internet. Het lijkt erop dat de schrijver met deze tekst zijn aandeelhouders wilde informeren of andere bedrijven wilde prikkelen tot samenwerking. Als dat zijn doel was, is het prima.
Maar als hij de koper van zijn tijdschriften wilde raken, heeft hij misgeschoten.

Het ziet er namelijk naar uit dat deze webtekst rechtstreeks uit een beleidsplan is gehaald. Aanpassinkje hier, aanpassinkje daar en hij is geschikt voor extern gebruik, dacht de schrijver misschien. Maar zo werkt het natuurlijk niet echt. Als webtekst is dit veel te moeilijk en de informatie is bovendien voor de gemiddelde lezer niet interessant. Resultaat? Nul komma nul.

Waaraan kun je dit soort ‘beleidsteksten’ herkennen?

Kenmerken van ‘beleidsteksten’

1. Ze zijn intern gericht en dat zie je aan het veelvuldig gebruik van woorden als ‘wij’, ‘ons’. Ook staan interne ambities centraal. In de tekst hierboven zie je dat bijvoorbeeld aan ‘stevige marktpositie’, ‘elke consument in Nederland te bereiken’, ‘vol trots het sterkste mediabedrijf van Nederland noemen’, ‘die positie willen wij niet alleen behouden, maar ook verder uitbreiden’.

Beleidsteksten slagen niet voor de ego-test. Deze teksten zijn erg formeel en afstandelijk. Dat uit zich in lange zinnen en niet alledaagse woorden.

2. Wij mogen ons vol trots het sterkste mediabedrijf van Nederland noemen, een positie die we niet alleen willen behouden, maar ook verder uitbreiden in termen van marktpositie, performance en reputatie.

Woorden die je vaak in beleidsteksten tegenkomt: 
toonaangevend, deel uit maken, benodigd, grootst mogelijk, onbetwist, conform, reeds, aan uw wensen voldoen, integendeel, ons credo, markant, groeiende (deelwoorden), creëren.

3. Gebruik van management jargon. Dat zijn geen woorden waarop je besluit nu maar eens dat product aan te schaffen of die reis te boeken. Hoogstens zijn ze interessant voor een aandeelhouders of partnerbedrijven.

Een paar voorbeelden: missie, visie, strategie, portfolio, performance, ambitie, beleid, keten, marktleider, segment, basisprincipes, innoveren.

4. De teksten zijn vooral gericht op het overdragen van kennis. Veel minder op het beïnvloeden van de houding van de lezer of het aanzetten tot actie.

Als de lezer niet in actie hoeft te komen en geen positieve mening over jouw onderwerp hoeft te ontwikkelen, is er niets aan de hand.

Herschrijven heeft geen zin

Het heeft geen zin om de tekst bovenaan dit artikel te herschrijven. Er wordt immers geen enkel voordeel voor de klant en/of lezer genoemd. Voordat de schrijver een tweede tekst produceert, moet hij eerst formuleren wat hij wil bereiken (doel) en nagaan wat de behoefte van de doelgroep is.

Dus kies niet voor de weg van de minste weerstand.
Denk eerst goed na over het ‘waarom’ van je tekst.
Wat is je doel? Waarom is je boodschap de moeite van het lezen waard? En wie gaat je tekst lezen?
Pas daar je taalgebruik op aan.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top