Bedrijfsblog, het denkwerk vooraf

  • Door Taaluilen
  • 09 mei 2014
bedrijfsblog

Bloggen het denkwerk - Copy

Waarom een bedrijfsblog?

Veel bedrijven willen graag dat medewerkers gaan bloggen op hun website. Waarom willen ze dat eigenlijk?

  1. Blogs verschaffen informatie en geven het antwoord op directe vragen van de doelgroep. Ze dragen de ene keer heel praktische oplossingen aan en geven een andere keer diepgaande achtergrondinformatie.
  2. Blogs zorgen voor leven in de brouwerij op de site. Dat trekt meer bezoekers en door meer bezoekers is de kans op succes groter.
  3. Blogs laten zien wie en wat het bedrijf is. Welke mensen daarachter zitten en wat hen beweegt. Blogs zijn dus een mooie manier om dichter bij het publiek te komen.
  4. Door deze combinatie zorgen blogs ervoor dat een website beter wordt gevonden door Google.

Hoe pak je dat aan, bloggen in een bedrijf?

Afspraken maken met collega’s

Als je namens een bedrijf blogt, ben je vast niet de enige. Dan is het handig eerst met je collega’s wat afspraken te maken.

  • Wie schrijft voor welke doelgroep? (bijv. nieuwe of bestaande klanten, leveranciers of experts)
  • Wie schrijft welke inhoud? (bijv. praktische tips op gebruikersniveau of een doorwrocht artikel voor deskundigen, inhaken op gebeurtenissen of feestdagen)
  • Welke herkenbare toon hanteren we? (bijv. u of jij, persoonlijk of zakelijk)
  • Welke herkenbare opbouw gebruiken we? (bijv. eerst een foto, dan een kop, dan een inleiding, afsluiten met een C2A, enz.)
  • Welk beeldmateriaal gebruiken we?
  • Hoe zorgen we dat er een doorlopende stroom blogs op gang komt? (bijv. bloggen in de dagelijkse agenda)
  • Wie heeft het beheer, wie houdt bij wat al geschreven is en wie zorgt voor de eindredactie?

Zelf aan de slag

Daarna kun je bepalen wat voor jou als individuele blogger geldt.

  1. Voor wie schrijf ik?
  2. Welke vragen heeft die persoon? (weten)
  3. Wil ik dat die persoon zich een mening vormt? (vinden)
  4. Moet die persoon na het lezen van mijn blog iets gaan doen? (doen)

Pas daarna ga je met het schrijven zelf aan de gang. Tips hiervoor lees je in Webteksten die werken en het artikel over de taal van bloggers.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

mo·gen (mocht, heeft gemogen) 1 tot iets in staat zijn: er mogen zijn er aantrekkelijk uitzien 2 kunnen: zich mogen verheugen in grote populariteit3 het recht, de toestemming hebben: van mij mag het ik vind het goed; wat mag het zijn? vraag van een verkoper in een winkel4 (van een persoon) wel aardig vinden: ik mag hem wel5 mogelijk zijn: het mag wel waar zijn; het heeft niet zo mogen zijn verzuchting als iets prettigs niet is gebeurd; dat mocht je willen! schamper commentaar op …

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd Lees verder »

Read More
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
Scroll naar top