Afhaakrisico bij nieuwsbrieven

Afhaakrisico bij nieuwsbrieven

Geen boodschap aan je boodschap

Wees realistisch als je een nieuwsbrief wilt versturen en bedenk dat de doelgroep geen boodschap aan je boodschap heeft. Hoe pak je meteen aan het begin al de aandacht van de lezer en zorg je ervoor dat hij nergens afhaakt?

Wat zijn de afhaakmomenten?

‘Nieuwsbrief’

Ik betoogde al eerder dat de term ‘nieuwsbrief’ heel veel lezers irriteert. Heel Nederland heeft inmiddels wel in de gaten dat een ‘nieuwsbrief’ een afgezaagd lokkertje is om de aandacht te pakken.

Geen nieuws

Een ‘nieuwsbrief’ is een brief met nieuws. Als dat nieuws ontbreekt, is de lezer weg. Als je pech hebt, leest hij de volgende edities ook niet.

Eigenbelang

De lezer heeft heel snel in de gaten of de boodschap uit eigenbelang of voor het belang van de lezer geschreven is. Als het om verkapte reclame gaat, ben je hem kwijt.

Titel

De titel is bedoeld om op te vallen en te verleiden. Gebruik geen ‘nieuwsbrief’ dus. De lezer stopt met lezen bij een titel die:

  • de lading niet dekt,
  • te commercieel is,
  • clichématig is,
  • te leuk wil zijn,
  • nietszeggend is,
  • te hoogdravend is,
  • misleidend is.

Voorbeelden:

“Laatste kans op 15 miljoen” (financieel dienstverlener)

“Sluit het jaar knallend af” (bouwmarkt)

“Het leven begint bij 70” (trapliften)

Inleiding

In de inleiding geef je kort aan waar de nieuwsbrief over gaat en waarom de inhoud relevant is. Je gaat de bietenbrug op als de lezer tot de ontdekking komt dat hij door de titel op het verkeerde been is gezet. Hij merkt bijvoorbeeld dat de inleiding een geforceerd bruggetje is tussen een veelbelovende titel en inhoud waar de marketing van afdruipt. De lezer laat zich niet graag misleiden.

Ook verdwijnt alle leesmotivatie als de inleiding:

  • lang is,
  • saai is,
  • niet of langzaam tot de kern komt,
  • lastig leest.

Houd het dus kort:

“Alstublieft, hierbij ontvangt u de nieuwsbrief van Centraal Beheer. Met deze service en handige linkjes houden we u op de hoogte over ontwikkelingen op het gebied van uw (bedrijfs)risico’s.”

En niet zo:

“Het vakantieseizoen is begonnen. Dat betekent dat veel mensen het mooie weer opzoeken. De vliegvelden en snelwegen stromen snel vol en Nederland stroomt langzaam leeg. Het hete, stralende weer van twee weken geleden heeft plaatsgemaakt voor meer bewolking en zomerse buien. Minder fijn voor de vakantiegangers, maar het is ideaal weer voor al het groen in de openbare ruimte. Helaas betekent dit dat ook het onkruid weer hard groeit en voor u het weet staan ook bij u de paardenbloemen op de stoep. Het laat maar weer eens zien dat beheer van de openbare ruimte eigenlijk nooit stil kan staan, ook niet in de vakantie.”

En zeker niet zo:

“Laatste kans op een kans op 15 miljoen.

Ik geef toe dat bovenstaande regel erg vaag is. En dat terwijl duidelijke vakinformatie nu juist ons handelsmerk is. Om er zeker van te zijn dat u zorgeloos 2018 in kunt gaan, is deelname aan een van onze actualiteitendagen de beste keuze. Schrijft u zich nog vóór 1 december in, dan krijgt u van ons een half oudejaarslot cadeau. Daarmee maakt u kans op de hoofdprijs van 15 miljoen euro. 1 december is al snel. Het is dus uw laatste kans om deze kans te grijpen.”

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top