Aan de slag met contentmarketing

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 05 juni 2014
contentmarketing

 

Onafhankelijke content

De generatie marketeers van de vorige eeuw, die wist het wel: je moest je merknaam minstens één keer in elke alinea noemen. Liefst in elke zin. Met het logo linksboven en een herkenbare foto bij de tekst. Trouwens, je merknaam moest ook in het fotobijschrift voorkomen. ‘Branded content’ heette dat.

Deze visie is inmiddels volkomen uit de tijd. Het is ‘onafhankelijke content’ wat de klok slaat. Weg met dat promoten van je merk en je bedrijf. Kom op met al die relevante informatie waar de lezer iets aan heeft. Wat lezers willen is een mooi en authentiek verhaal, zonder borstklopperij. In de vorm van storytelling bijvoorbeeld. Want alles draait om content die uitgaat van de belevingswereld van de klant.

Het is wel marketing natuurlijk

Natuurlijk heet het niet voor niets contentmarketing. Door je kennis te demonstreren en je te positioneren als expert, zullen mensen je vragen je product of dienst aan hen te leveren. Daar is helemaal niets mis mee. Nog sterker, het is een compliment. Want je laat duidelijk blijken dat je de klant begrijpt.

Heb het dus minder over jezelf en begin je site al helemaal niet met de historie van opa die het bedrijf heeft opgericht.

Er zijn genoeg goede en eigentijdse voorbeelden. Blendle bijvoorbeeld, waar je alleen nieuwsitems koopt die jou interesseren. Of de Universiteit van Nederland waar je de colleges kunt volgen die jij kiest. Of Frankwatching, waar dit artikel door werd geïnspireerd. Deze site Taaluilen is trouwens ook helemaal op dat gedachtegoed geënt. Deel je kennis zodat anderen ervan kunnen profiteren.

Doe de Egotest

De ultieme test. Durf je het aan? Pak je tekst er eens bij en onderwerp die aan de Egotest. En wees dan nog strenger en streep alles door wat over jou en je bedrijf gaat, inclusief alle superlatieven.

En dan zijn we benieuwd. Ben je geslaagd?

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

mo·gen (mocht, heeft gemogen) 1 tot iets in staat zijn: er mogen zijn er aantrekkelijk uitzien 2 kunnen: zich mogen verheugen in grote populariteit3 het recht, de toestemming hebben: van mij mag het ik vind het goed; wat mag het zijn? vraag van een verkoper in een winkel4 (van een persoon) wel aardig vinden: ik mag hem wel5 mogelijk zijn: het mag wel waar zijn; het heeft niet zo mogen zijn verzuchting als iets prettigs niet is gebeurd; dat mocht je willen! schamper commentaar op …

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd Lees verder »

Read More
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
Scroll naar top