8 tips voor de onderwerpregel bij e-mailings

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 12 augustus 2015
mailing onderwerpregel

onderwerpregel mailing

Bij e-mail marketing is de onderwerpregel een belangrijk onderdeel. Hoe wek je de interesse van je doelgroep voor de inhoud? Oftewel, hoe verhoog je de openratio? De onderwerpregel bij e-mailings is de sleutel.

Een aantal tips


1 Houd de onderwerpregel kort

Onderzoek wijst uit dat e-mailings met een onderwerpregel van minder dan 50 karakters 12,5% vaker werden geopend dan die met een langere onderwerpregel. Hou zo’n 40 karakters aan (inclusief spaties).


2 Het onderwerp moet prikkelen om de e-mailing te openen

Je moet de lezer zover krijgen dat hij de mail opent. Zorg voor een teaser en maak de lezer nieuwsgierig. Vermijd standaard onderwerpregels als ‘Nieuwsbrief maart 2016’ of ‘innovatiebeurs Haarlem’. E-mailings met een aankondiging of uitnodiging als onderwerp worden niet goed geopend.


3 Wees duidelijk

Je ontvangers hebben geen tijd om na te denken over wat jij precies wilt. Ze willen meteen weten wat ze kunnen verwachten. En dan nog het liefst zo specifiek mogelijk.

Deze drie onderwerpregels lijken in eerste opzicht best wel op elkaar:

Opgeruimd staat netjes
De snelste manier om je kantoor schoon te maken
Een schoon kantoor werkt lekkerder

De eerste en derde onderwerpregel zeggen echter weinig over de inhoud, terwijl de tweede onderwerpregel precies aangeeft wat de ontvanger in de mail kan verwachten.


4 Stel een vraag

Een vraag stellen in je onderwerpregel werkt eigenlijk als een call-to-action. De vraag roept een reactie op bij de lezer. Hij gaat op zoek naar het antwoord en dat treft hij aan in de mailing.

Welke printer presteert het beste?
Wanneer staat uw volgende treinreis gepland?
Houdt u ook zoveel van chocolade?


5 Gebruik woorden die werken

Er zijn woorden die het goed doen in een onderwerpregel. Woorden die inspelen op behoeftes van de ontvanger, zoals geld en tijd besparen en risico’s vermijden.

Bespaar op uw energierekening
Veilig internetten voor uw kind
Verhoog uw vakantieplezier met deze camera
Optimaliseer het rendement van uw belegging


6 Vermijd spamgevoelige woorden

Je mailing moet natuurlijk wel voorbij de spamfilters komen.
Wat je dus niet moet doen is:

Spam-achtige zinnen gebruiken zoals ‘Unieke kans! Deze kans laat u toch niet lopen?’.
Spam-achtige woorden gebruiken als ‘uniek’, ‘ jouw’, ‘download’, ‘goedkoop’.
Overmatig gebruik van uitroeptekens !!!!! en vraagtekens ?????
Overmatig GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS KOMT ERG SCHREEUWERIG OVER.
Kleurgebruik, geen helderrode teksten om de aandacht te trekken.
Tekens gebruiken als € en 🙂 en J


7 Doe alsof je iemand uit de doelgroep tegenover je zit

Vraag even aan een collega of hij die rol wil innemen. Spreek de onderwerpregel hardop uit en bepaal samen welke varianten wel en niet werken. 


8 Test de onderwerpregel

Meten is weten. Maak daarom twee varianten en kijk welke variant het best geopend wordt.

 

Note: Was je nieuwsgierig geworden door het facebookbericht? Dan zie je dat het werkt!

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

mo·gen (mocht, heeft gemogen) 1 tot iets in staat zijn: er mogen zijn er aantrekkelijk uitzien 2 kunnen: zich mogen verheugen in grote populariteit3 het recht, de toestemming hebben: van mij mag het ik vind het goed; wat mag het zijn? vraag van een verkoper in een winkel4 (van een persoon) wel aardig vinden: ik mag hem wel5 mogelijk zijn: het mag wel waar zijn; het heeft niet zo mogen zijn verzuchting als iets prettigs niet is gebeurd; dat mocht je willen! schamper commentaar op …

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd Lees verder »

Read More
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
Scroll naar top