8 tips voor de onderwerpregel bij e-mailings

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 12 augustus 2015
mailing onderwerpregel

onderwerpregel mailing

Bij e-mail marketing is de onderwerpregel een belangrijk onderdeel. Hoe wek je de interesse van je doelgroep voor de inhoud? Oftewel, hoe verhoog je de openratio? De onderwerpregel bij e-mailings is de sleutel.

Een aantal tips


1 Houd de onderwerpregel kort

Onderzoek wijst uit dat e-mailings met een onderwerpregel van minder dan 50 karakters 12,5% vaker werden geopend dan die met een langere onderwerpregel. Hou zo’n 40 karakters aan (inclusief spaties).


2 Het onderwerp moet prikkelen om de e-mailing te openen

Je moet de lezer zover krijgen dat hij de mail opent. Zorg voor een teaser en maak de lezer nieuwsgierig. Vermijd standaard onderwerpregels als ‘Nieuwsbrief maart 2016’ of ‘innovatiebeurs Haarlem’. E-mailings met een aankondiging of uitnodiging als onderwerp worden niet goed geopend.


3 Wees duidelijk

Je ontvangers hebben geen tijd om na te denken over wat jij precies wilt. Ze willen meteen weten wat ze kunnen verwachten. En dan nog het liefst zo specifiek mogelijk.

Deze drie onderwerpregels lijken in eerste opzicht best wel op elkaar:

Opgeruimd staat netjes
De snelste manier om je kantoor schoon te maken
Een schoon kantoor werkt lekkerder

De eerste en derde onderwerpregel zeggen echter weinig over de inhoud, terwijl de tweede onderwerpregel precies aangeeft wat de ontvanger in de mail kan verwachten.


4 Stel een vraag

Een vraag stellen in je onderwerpregel werkt eigenlijk als een call-to-action. De vraag roept een reactie op bij de lezer. Hij gaat op zoek naar het antwoord en dat treft hij aan in de mailing.

Welke printer presteert het beste?
Wanneer staat uw volgende treinreis gepland?
Houdt u ook zoveel van chocolade?


5 Gebruik woorden die werken

Er zijn woorden die het goed doen in een onderwerpregel. Woorden die inspelen op behoeftes van de ontvanger, zoals geld en tijd besparen en risico’s vermijden.

Bespaar op uw energierekening
Veilig internetten voor uw kind
Verhoog uw vakantieplezier met deze camera
Optimaliseer het rendement van uw belegging


6 Vermijd spamgevoelige woorden

Je mailing moet natuurlijk wel voorbij de spamfilters komen.
Wat je dus niet moet doen is:

Spam-achtige zinnen gebruiken zoals ‘Unieke kans! Deze kans laat u toch niet lopen?’.
Spam-achtige woorden gebruiken als ‘uniek’, ‘ jouw’, ‘download’, ‘goedkoop’.
Overmatig gebruik van uitroeptekens !!!!! en vraagtekens ?????
Overmatig GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS KOMT ERG SCHREEUWERIG OVER.
Kleurgebruik, geen helderrode teksten om de aandacht te trekken.
Tekens gebruiken als € en 🙂 en J


7 Doe alsof je iemand uit de doelgroep tegenover je zit

Vraag even aan een collega of hij die rol wil innemen. Spreek de onderwerpregel hardop uit en bepaal samen welke varianten wel en niet werken. 


8 Test de onderwerpregel

Meten is weten. Maak daarom twee varianten en kijk welke variant het best geopend wordt.

 

Note: Was je nieuwsgierig geworden door het facebookbericht? Dan zie je dat het werkt!

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Punt. Zo, dat was de laatste zin

Punt! Zo, dat was de laatste zin.

Genoeg? Of plak je er nog een achteraan? De tekstjes hieronder stoppen bij de zin voor de dikgedrukte zin. Was al best mooi, maar de dikgedrukte zinnen voegen toch wat toe. Je kunt versterken, samenvatten en zelfs verrassen. Kijk maar: Ons vaste team bestaat uit twaalf medewerkers en twee leidinggevenden. Daarnaast hebben wij vijf flexmedewerkers …

Punt! Zo, dat was de laatste zin. Lees verder »

Read More
E is MC

E = MC²

Besser Einstein in der Hand als Zehn Keinsteins in der Luft Ingewikkelder wordt het vandaag niet meer. E = MC². Albert Einstein is er wereldberoemd mee geworden. De befaamde relativiteitstheorie. E= energie M=massa C= (licht)snelheid. En dan nu een enorm geforceerd bruggetje van hogere natuurkunde naar gewone taal. Komt ie:  Ga na of jouw tekst …

E = MC² Lees verder »

Read More
Jouw bevel is ons houvast

Jouw bevel is ons houvast

“Laat ik alvast gezegd hebben. Dat al die helden en helpers in de zorg mogen verwachten dat wij ons aan de regels houden.” Oei. Serious business. De minister-president wil dat we ons gedrag veranderen. Zo lang als nodig. Dat was uit één van de eerste persconferenties. Een week later zaten we weer met z’n allen …

Jouw bevel is ons houvast Lees verder »

Read More

2 reacties op “8 tips voor de onderwerpregel bij e-mailings”

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top