8 tips voor de onderwerpregel bij e-mailings

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 12 augustus 2015
mailing onderwerpregel

onderwerpregel mailing

Bij e-mail marketing is de onderwerpregel een belangrijk onderdeel. Hoe wek je de interesse van je doelgroep voor de inhoud? Oftewel, hoe verhoog je de openratio? De onderwerpregel bij e-mailings is de sleutel.

Een aantal tips


1 Houd de onderwerpregel kort

Onderzoek wijst uit dat e-mailings met een onderwerpregel van minder dan 50 karakters 12,5% vaker werden geopend dan die met een langere onderwerpregel. Hou zo’n 40 karakters aan (inclusief spaties).


2 Het onderwerp moet prikkelen om de e-mailing te openen

Je moet de lezer zover krijgen dat hij de mail opent. Zorg voor een teaser en maak de lezer nieuwsgierig. Vermijd standaard onderwerpregels als ‘Nieuwsbrief maart 2016’ of ‘innovatiebeurs Haarlem’. E-mailings met een aankondiging of uitnodiging als onderwerp worden niet goed geopend.


3 Wees duidelijk

Je ontvangers hebben geen tijd om na te denken over wat jij precies wilt. Ze willen meteen weten wat ze kunnen verwachten. En dan nog het liefst zo specifiek mogelijk.

Deze drie onderwerpregels lijken in eerste opzicht best wel op elkaar:

Opgeruimd staat netjes
De snelste manier om je kantoor schoon te maken
Een schoon kantoor werkt lekkerder

De eerste en derde onderwerpregel zeggen echter weinig over de inhoud, terwijl de tweede onderwerpregel precies aangeeft wat de ontvanger in de mail kan verwachten.


4 Stel een vraag

Een vraag stellen in je onderwerpregel werkt eigenlijk als een call-to-action. De vraag roept een reactie op bij de lezer. Hij gaat op zoek naar het antwoord en dat treft hij aan in de mailing.

Welke printer presteert het beste?
Wanneer staat uw volgende treinreis gepland?
Houdt u ook zoveel van chocolade?


5 Gebruik woorden die werken

Er zijn woorden die het goed doen in een onderwerpregel. Woorden die inspelen op behoeftes van de ontvanger, zoals geld en tijd besparen en risico’s vermijden.

Bespaar op uw energierekening
Veilig internetten voor uw kind
Verhoog uw vakantieplezier met deze camera
Optimaliseer het rendement van uw belegging


6 Vermijd spamgevoelige woorden

Je mailing moet natuurlijk wel voorbij de spamfilters komen.
Wat je dus niet moet doen is:

Spam-achtige zinnen gebruiken zoals ‘Unieke kans! Deze kans laat u toch niet lopen?’.
Spam-achtige woorden gebruiken als ‘uniek’, ‘ jouw’, ‘download’, ‘goedkoop’.
Overmatig gebruik van uitroeptekens !!!!! en vraagtekens ?????
Overmatig GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS KOMT ERG SCHREEUWERIG OVER.
Kleurgebruik, geen helderrode teksten om de aandacht te trekken.
Tekens gebruiken als € en 🙂 en J


7 Doe alsof je iemand uit de doelgroep tegenover je zit

Vraag even aan een collega of hij die rol wil innemen. Spreek de onderwerpregel hardop uit en bepaal samen welke varianten wel en niet werken. 


8 Test de onderwerpregel

Meten is weten. Maak daarom twee varianten en kijk welke variant het best geopend wordt.

 

Note: Was je nieuwsgierig geworden door het facebookbericht? Dan zie je dat het werkt!

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

2 reacties op “8 tips voor de onderwerpregel bij e-mailings”

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top