5 tips voor de onderwerpregel in brieven

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 13 mei 2015
onderwerpregel in breiven_tegel

onderwerpregel in brieven

Bij heel veel organisaties is in het huisstijlformat voor brieven de onderwerpregel opgenomen, aangeduid als ‘Onderwerp:’ of ‘Referte’. Veel mensen zien het als een verplicht onderdeel waar je nou eenmaal niet om heen kunt, omdat de huisstijl het voorschrijft. Snel wat invullen dus, dan heb je dat ook al weer gehad.

Belangrijk

Toch is de onderwerpregel belangrijker dan je denkt. De regel neemt een voorkeursplaats in omdat hij bovenaan staat, nog voor de tekst. Dat betekent dat het oog van de lezer er gegarandeerd op valt. Onderzoek heeft uitgewezen dat een goed geformuleerde onderwerpregel effect heeft op de aantrekkelijkheid en de begrijpelijkheid van de brief (Burks, J.(2012) Faculty of Humanities Bachelor thesis). De onderwerpregel bepaalt de toon van je brief. Na ‘Wie jarig is …’ is je tone-of-voice anders dan na ’25-jarig jubileum’.

Besteed aan dit gedeelte van je brief daarom iets meer aandacht dan je wellicht gewend bent. En doe je voordeel met onderstaande tips.

Tips onderwerpregel

  • Houd de informatie kort, simpel en duidelijk.
  • Maak direct duidelijk wat de lezer aan je brief heeft.
  • Zorg ervoor dat de lezer aangespoord wordt om verder te lezen (doorleesstimulus).
  • Schrijf naar de lezer toe. Het gaat er niet om wat jij belangrijk vindt. Juist het belang van de lezer staat centraal.
  • Kijk ook naar het doel van je brief. Wil je de lezer informeren (weten)? Moet de lezer een positieve houding ontwikkelen (vinden)? Of moet hij tot actie overgaan (doen)?

Weten:
Dus niet: aflevering
Maar wel: aflevering keuken
Beter nog: aflevering van uw keuken

Weten en vinden:
Dus niet: klacht
Wel: afhandeling klacht
Beter nog: uw klacht is afgehandeld

Weten en vooral vinden:
Dus niet: sollicitatie
Wel: werken bij Albert Heijn
Beter nog: uw inkoopafdeling nog sterker

Vinden en vooral doen:
Dus niet: we bestaan 25 jaar
Wel: feestje voor de klanten
Beter nog: hef het glas met ons

Doen:
Dus niet: lente-actie
Wel: profiteer van de lente-actie
Beter nog: gratis tanken, dat wilt u toch ook

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Scroll naar top