6 eisen van zakelijke communicatie

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 29 januari 2018
6 eisen van zakelijke communicatie

Het is niet alleen de bedoeling dat teksten worden gelezen, de boodschap moet ook overkomen bij de doelgroep.

De tekst hiernaast is niet gelezen door het winkelende publiek, laat staan dat er iets mee wordt bereikt.

Bij de zes eisen hieronder lees je waar het mis gaat.

Een zakelijke tekst moet voldoen aan zes basiseisen

1

duidelijk

De doelgroep moet de bedoeling en de inhoud van de tekst begrijpen. De boodschap moet duidelijk zijn. Vermijd daarom onduidelijkheden in je tekst zoals onbekende termen en begrippen. Houd zinnen overzichtelijk.

De tekst op de foto gebruikt onbekende woorden, lange zinnen, vaktaal.

2

efficiënt

Streef altijd naar een korte, bondige en goed gestructureerde tekst die snel te lezen is. Stop niet te weinig informatie in je tekst, maar ook zeker niet te veel. Overbodige of nietszeggende woorden, lange openingszinnen en ingewikkelde constructies zijn evenmin efficiënt.

De tekst op de foto gebruikt ingewikkelde constructies en bevat veel overbodige informatie voor de klant.

3

aantrekkelijk

Zorg voor een aantrekkelijke formulering, met voldoende variatie in zinsbouw, zinslengte en woordgebruik. Met de vormgeving, zoals de alinea-indeling en de bladspiegel, kun je je tekst ook aantrekkelijker maken.

De tekst op de foto is nergens aantrekkelijk in.

4

gepast

Spreek je publiek op de juiste manier aan en schrijf teksten die passen bij de relatie die je met de lezer hebt. Wees zorgvuldig met de spelling van namen. Wees spaarzaam met humor of beeldspraak.

De tekst op de foto is veel te moeilijk voor de klant en lijkt op iets dat geschreven is voor de groenteafdeling van de winkel zelf.

5

correct

Inhoudelijke fouten kunnen je imago beschadigen. Je moet dus weten waar je het over hebt. Het spreekt vanzelf dat je geen spelfouten, zinsbouwfouten en stijlfouten mag maken.

De tekst op de foto bevat een storende fout in enkelvoud en meervoud en er ontbreken leestekens.

6

overtuigend

Een tekst die overtuigt, brengt de lezer op andere gedachten. Overtuigende teksten zetten de lezer aan tot actie en zorgen ervoor dat de lezer het goede gevoel krijgt of houdt.

De tekst op de foto is verwarrend moeilijk en bezorgt de klant geen goed gevoel. Het zet hem wel aan tot actie; hij loopt door.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

De hier heb jij de chips etc

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test.

Als je tegen mensen praat, moet je al alles uit de kast halen om ze te boeien. Voordat je het in de gaten hebt, haken ze af. Bij geschreven tekst moet je nog meer je best doen om je lezer te boeien. Wat kun je hiermee? Doe net of je met je tekst naar een …

De hier-heb-je-de-chips,-wij-zijn-weg,-dus-lul-jij-maar-lekker-in-je-eentje-verder-test. Lees verder »

Read More
Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Scroll naar top