Nog meer tips voor een sollicitatiebrief

  • Door Willem Verdaasdonk
  • 29 januari 2016
tips sollicitatiebrief

Extra tips sollicitatiebrief

Het internet staat vol met voorbeelden van sollicitatiebrieven. Die voorbeelden gaan wij hier niet herhalen. Maar we kunnen er nog wél een paar tips aan toevoegen. Tips die te maken hebben met aandacht vasthouden en leesbaarheid bevorderen bijvoorbeeld.

Eigenlijk is een sollicitatiebrief net zoiets als een offerte. Iemand, laten we hem de klant noemen, is op zoek naar iets. En jij kunt dat leveren. Tegen betaling uiteraard. Zo simpel is het.

Jij weet dat je goed bent in wat de klant vraagt. Maar hoe weet je hem of haar daarvan te overtuigen? Hoe zorg je ervoor dat jouw brief niet direct terzijde wordt gelegd?

Let om te beginnen op de vijf eisen van zakelijke communicatie:

  1. Wees heel duidelijk in je brief als het om motivatie en informatie gaat.
  2. Schrijf efficiënt. Uitwijden kun je tijdens het gesprek nog wel.
  3. Gebruik een gepaste toon. Niet te populair, maar ook zeker niet oubollig. Een toon die past bij het bedrijf en de functie.
  4. Schrijf correct. Geen fouten in je tekst, geen ‘Geachte heer’ schrijven aan een mevrouw… dat soort dingen.
  5. Zorg voor een aantrekkelijk geheel. Niet alleen een nette opmaak met een strak cv, eventueel met fotootje, maar ook aantrekkelijk om te lezen, met lange en korte zinnen door elkaar en verrassend woordgebruik.

En dan hebben we nóg drie extra tips.

1. Start niet met de zoveelste standaardzin

Personeelsmedewerkers zien bij een vacature tientallen brieven. Daartussen moet die van jou opvallen. Zorg dus dat hij in ieder geval origineel en enthousiast begint. Want één garantie heb je: een saaie standaardbrief vol met clichés wordt zeker aan de kant gelegd.

Naar aanleiding van uw advertentie in het NRC van vorige week zaterdag schrijf ik deze brief. Ik hoop in aanmerking te komen voor de vacature.
Soms heb je ineens alle geluk van de wereld. Dat overkwam mij toen ik uw vacature zag in het NRC van vorige week zaterdag. Een baan om direct enthousiast van te worden.

 

2. Geef antwoord op alle vragen

Schroom niet om een alinea te beginnen met het kopje: Uw vraag. Vat in die alinea alle vragen van de klant kort samen die je uit de advertentie en eventueel het telefoongesprek kunt halen.
Geef in de volgende alinea onder het kopje Mijn antwoord dan op alle vragen kort antwoord. Hier vindt de klant alle voordelen terug als hij met jou in zee gaat.
In een derde alinea kun je dan onder het kopje Nog meer alles toevoegen wat wel relevant is, maar waar de klant niet specifiek om heeft gevraagd.

In uw advertentie meldt u dat op zoek bent naar een communicatiemedewerker. Ik heb afgelopen juli de opleiding Communicatie aan hogeschool Evenwijs afgerond.
 U vraagt om een communicatiemedewerker die enthousiast wordt van goede webteksten en creatieve Facebookberichten. Dat zijn nu juist onderwerpen die me al langere tijd boeien en waar ik me de afgelopen tijd nog verder in heb verdiept. 

3. Hou het kort en enthousiast!

Hou alles kort: je woorden, je zinnen, je alinea’s. Dan wordt je brief vanzelf kort. En daar houden lezers van.
Verwijs naar een bijlage als je meer bewijzen wilt leveren van wie je bent en wat je kunt. En natuurlijk wil je alles dolgraag in een gesprek toelichten.

Vergeet ook niet te laten merken dat je oprecht enthousiast bent over deze baan! Passie en enthousiasme zijn een belangrijke reden om kandidaten iets te gunnen.

Lees ook deze tien tips en voorbeelden voor beginzinnen voor je sollicitatiebrief.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Invalshoek

Invalshoek

Met een goed gekozen invalshoek: verleid je de lezer sluit je aan op de belangstelling van de lezer baken je de inhoud af verbind je inhoud en emotie geef je een onderwerp een boeiende of zelfs onvoorspelbare wending Een wereld van verschil. Kijk eens naar de twee verschillende invalshoeken.  Partner in de zorg Familie en …

Invalshoek Lees verder »

Read More
Hebben we nog contact

Hebben we nog contact?

Je wilt niet dat je lezer afhaakt. Hoe houd je hem bij de les? Dat doe je met ‘hebben-we-nog-contact-zinnen’: het zijn korte, pakkende zinnen meestal direct gericht aan jou als lezer de stijl wijkt af van de zinnen eromheen Vergelijk het met een docent die bezig is met de les.‘Ben je er nog bij Jan?’‘Volgen …

Hebben we nog contact? Lees verder »

Read More
Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More

2 reacties op “Nog meer tips voor een sollicitatiebrief”

  1. Over tips voor sollicitatiebrief.
    Waarom toch altijd dat hij/zij hem/haar…
    De klant is een mannelijk zelfstandig naamwoord. Iedere weldenkende lezer weet dat een klant ook een vrouw kan zijn. Maar we moeten zo nodig (hyper)correct zijn en daarom staan teksten vol met /////// en en/ofs. Hinderlijk en lelijk.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top