11 tips voor een slogan

  • Door Taaluilen
  • 23 januari 2014
slogan

Slogan

Het woord slogan betekent eigenlijk ‘krijgsgeschreeuw van Schotten of Hooglanders’. Het was dus een slag- of strijdkreet. Vandaar het Nederlandse woord slagzin. Als je dit onthoudt, snap je onderstaande tips des te beter.

Tips voor een slogan

1 De boodschap moet in één keer duidelijk zijn.
2 De behoefte van je doelgroep is de basis.
3 Gebruik weinig woorden, zo krijg je gedwongen exposure.
4 Doe een bewijsbare belofte aan je doelgroep, geen loze belofte.
5 Geef aan wat je onderscheidend vermogen is.
6 Vermijd ‘open deuren’ en clichés.
7 De doelgroep moet je slogan makkelijk kunnen onthouden.
8 Gebruik geen negatieve woorden als ‘niet’, ‘geen’ en ‘niemand’.
9 Laat taal zijn werk doen om de boodschap te laten landen. Denk aan rijm en alliteratie.
10 Humor werkt, maar wat voor de een leuk is, is voor de ander soms vreselijk.
11 Het gaat om de inhoud, taal is een hulpmiddel.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd

mo·gen (mocht, heeft gemogen) 1 tot iets in staat zijn: er mogen zijn er aantrekkelijk uitzien 2 kunnen: zich mogen verheugen in grote populariteit3 het recht, de toestemming hebben: van mij mag het ik vind het goed; wat mag het zijn? vraag van een verkoper in een winkel4 (van een persoon) wel aardig vinden: ik mag hem wel5 mogelijk zijn: het mag wel waar zijn; het heeft niet zo mogen zijn verzuchting als iets prettigs niet is gebeurd; dat mocht je willen! schamper commentaar op …

‘Mogen’, hoeft lang niet altijd Lees verder »

Read More
Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar

Vaak zien we van die standaard webtekstjes: ‘Onze geschiedenis’. Op zich goed om op je website te zetten hoe jouw organisatie uit het ei is gekropen. Geen organisatie is op dezelfde manier ontstaan, dus je kunt je lekker onderscheiden. Maar doe het dan wel goed.  Een paar tips: Noem het niet ‘onze geschiedenis’, maar ‘ons …

Onze geschiedenis is saai en voorspelbaar Lees verder »

Read More
Over social media gesproken

Over ‘social media’ gesproken

Of moet je zeggen ‘sociale media’? Goed nieuws, het mag allebei. Nederlands of Engels dus. Maakt niet uit.  Tweede vraag: ‘is het enkelvoud of meervoud?’ Als je ‘sociale media’ gebruikt is het meervoud.  Sociale media hebben een grote invloed op de communicatie. Bij ‘social media’ kun je het enkelvoud gebruiken, zeker als het lidwoord ontbreekt.Social media …

Over ‘social media’ gesproken Lees verder »

Read More
Scroll naar top