11 tips voor een slogan

slogan

Slogan

Het woord slogan betekent eigenlijk ‘krijgsgeschreeuw van Schotten of Hooglanders’. Het was dus een slag- of strijdkreet. Vandaar het Nederlandse woord slagzin. Als je dit onthoudt, snap je onderstaande tips des te beter.

Tips voor een slogan

1 De boodschap moet in één keer duidelijk zijn.
2 De behoefte van je doelgroep is de basis.
3 Gebruik weinig woorden, zo krijg je gedwongen exposure.
4 Doe een bewijsbare belofte aan je doelgroep, geen loze belofte.
5 Geef aan wat je onderscheidend vermogen is.
6 Vermijd ‘open deuren’ en clichés.
7 De doelgroep moet je slogan makkelijk kunnen onthouden.
8 Gebruik geen negatieve woorden als ‘niet’, ‘geen’ en ‘niemand’.
9 Laat taal zijn werk doen om de boodschap te laten landen. Denk aan rijm en alliteratie.
10 Humor werkt, maar wat voor de een leuk is, is voor de ander soms vreselijk.
11 Het gaat om de inhoud, taal is een hulpmiddel.

Meer over

Deel dit artikel

Vond je dit interessant?

Abonneer je op de Taalalert. Dan krijg je regelmatig leerzame artikelen in je mailbox. Bovendien ontvang je het gratis e-book Snel Beter Schrijven.

Wij gaan altijd zorgvuldig om met je persoonsgegevens en gebruiken deze alleen om contact met jou op te kunnen nemen. Meer daarover in onze privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Gerelateerde artikelen

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Verhoog de pakkans met PAKHEM

Zo’n beetje elke tekst moet natuurlijk beginnen met een inleiding om de aandacht van de lezer te trekken. Compliment voor de schrijver als hij de lezer snel te pakken heeft. Lukt dit met alleen een mooie eerste zin? Helaas. Was het leven maar zo eenvoudig. Je kunt wel ijzersterk beginnen, maar als je tekst daarna …

Verhoog de pakkans met PAKHEM Lees verder »

Read More
Maak je korte lijn liever wat langer

Maak je korte lijn liever wat langer

Ons bedrijf kenmerkt zich al decennia door korte lijnen. We hanteren korte lijnen. Dit betekent dat we intern en extern helder communiceren. Op zo’n beetje elke website kom je het tegen. Profit, non profit, overheid: overal hebben ze ‘korte lijnen’. Mooi dat je ze hebt, maar ze maken geen indruk en ze komen niet binnen. …

Maak je korte lijn liever wat langer Lees verder »

Read More
Punt. Zo, dat was de laatste zin

Punt! Zo, dat was de laatste zin.

Genoeg? Of plak je er nog een achteraan? De tekstjes hieronder stoppen bij de zin voor de dikgedrukte zin. Was al best mooi, maar de dikgedrukte zinnen voegen toch wat toe. Je kunt versterken, samenvatten en zelfs verrassen. Kijk maar: Ons vaste team bestaat uit twaalf medewerkers en twee leidinggevenden. Daarnaast hebben wij vijf flexmedewerkers …

Punt! Zo, dat was de laatste zin. Lees verder »

Read More

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top